کد خبر: ۹۰۸۵۳۳
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۶
تبلیغات

با نرم افزار تولید از این ۷ اشتباه اجتناب کنید

آیا از نقشی که تجهیز به یک نرم افزار تولید قدرتمند در رشد سازمان شما ایفا خواهد کرد خبر دارید؟ برنامه‌ریزی تولید به معنای تعریف جزئیات تمام مراحل تولید از پیش‌بینی تقاضا و دریافت سفارشات گرفته تا انجام فرایند تولید و کنترل کیفیت دارد.
با نرم افزار تولید از این ۷ اشتباه اجتناب کنید
آفتاب‌‌نیوز :

در مسیر برنامه‌ریزی و زمان‌بندی تولید، ۷ اشتباه وجود دارد که تمام مدیران تولید باید از آن‌ها پرهیز کنند. در ادامه می‌خوانید که تجهیز به نرم افزار تولید چطور می‌تواند به‌راحتی فرایند تولید سازمان شما را از این ۷ تله نجات دهد.

برنامه‌ریزی تولید چه تفاوتی با زمان‌بندی تولید دارد؟

برنامه‌ریزی یک فرایند استراتژی‌محور است که کلیات فرایند تولید را مشخص می‌کند؛ مانند اینکه چه محصولاتی باید در چه تعدادی و در چه بازه‌ی زمانی تولید شوند. در برنامه‌ریزی تولید به عواملی مانند تقاضای بازار، منابع موجود، ظرفیت تولید، مواد خام در دسترس، لجستیک و... توجه می‌شود. هدف این فرایند، توسعه‌ی یک برنامه‌ی جامع است که فرایند تولید را با اهداف و محدودیت‌های کسب‌وکار تطبیق دهد.

 در مقابل، زمان‌بندی یک فرایند تاکتیک‌محور است. در این فرایند جزئیات ترتیب و زمان‌بندی انواع فعالیت‌های تولید مشخص می‌شوند؛ مانند زمان شروع هر عملیات و مدت زمانی که انجام دادن آن زمان می‌برد. همچنین در زمان‌بندی تولید، تخصیص منابع و وظایف نیز صورت می‌گیرد و هدف اصلی این فرایند، ایجاد یک جدول زمانی جامع است که با برنامه‌های تولید هماهنگ است و محدودیت‌های عملیاتی خاص را نیز در نظر می‌گیرد

با نرم افزار تولید از این ۷ خان عبور کنید

ایجاد تاخیر در فرایند تولید، ناکارآمد بودن عملیات، اضافه شدن هزینه‌ی تولید و نارضایتی مشتریان تنها گوشه‌ای از مشکلاتی هستند که با برنامه‌ریزی و زمان‌بندی اشتباه تولید به وجود می‌آیند. ۷ اشتباه اساسی در برنامه‌ریزی و زمان‌بندی تولید وجود دارد که اجتناب از آن‌ها با استفاده از نرم افزار تولید راحت‌تر خواهد بود.

  1. تقاضای مشتریان درست پیش‌بینی نمی‌شود

پیش‌بینی تقاضای مشتریان باید به‌شکل صحیح انجام شود. برای این کار داده‌های مرتبط از سیستم CRM و تیم‌های فروش و بازاریابی جمع‌آوری می‌شوند و با توجه به تقاضا و روند بازار، پیش‌بینی انجام می‌شود.

 در غیر این صورت، سازمان درگیر مشکلاتی از قبیل مازاد یا کسری موجودی خواهد شد. با تولید بیش از حد محصولات، هزینه‌ی حمل‌ونقل و ذخیره‌ی آن‌ها در انبار افزایش پیدا می‌کند. تولید محصولات کم‌تر از میزان مورد نیاز نیز باعث می‌شود سازمان موجودی کافی نداشته باشد و علاوه‌بر از دست دادن فرصت‌های فروش احتمالی، موفق به کسب رضایت مشتریان خود نشود.

  1. برای ظرفیت به‌شکل صحیح برنامه‌ریزی نمی‌شود

محدود شدن منابع و ایجاد گلوگاه‌های عملیاتی از مهم‌ترین نتایج در نظر نگرفتن ظرفیت تولید هنگام برنامه‌ریزی برای فرایند تولید است. هماهنگ نبودن ظرفیت تولید با برآوردی که از تقاضای مشتریان شده است، به نتایجی مانند تاخیر در زمان تحویل، انباشته شدن کار‌های ناتمام و از دست رفتن موعد‌های مقرر منجر خواهد شد.

 این موضوع نشان می‌دهد برنامه‌ریزی دقیق برای ظرفیت و توجه داشتن به موارد دیگر مثل کافی نبودن تعداد نیروی کار، نگهداری و حفظ تجهیزات و محدودیت‌های فضای کار در فرایند تولید امری ضروری است و نرم افزار تولید دقیقاً همان راهکاری است که می‌تواند با تعریف ظرفیت تولید، از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کند.

  1. برنامه‌ریزی مواد اولیه صحیح انجام نمی‌شود

برنامه‌ریزی مواد اولیه یکی از مهم‌ترین بخش‌های فرایند تولید به شمار می‌رود و هر نوع خطا در این روند می‌تواند تمام فرایند تولید را مختل کند. مواد اولیه‌ی اضافی باعث افزایش هزینه‌ی انبارداری می‌شود و کمبود مواد اولیه یا قطعات، زمان‌بندی فرایند تولید را با مشکل روبه‌رو خواهد کرد.

 نرم افزار تولید با هماهنگی انبار و بخش خریدوفروش می‌تواند همواره بر نیازمندی‌های سازمان به مواد اولیه برای تولید نظارت داشته باشد و همچنین میان سازمان و تامین‌کنندگانش روابطی مطمئن برقرار کند.

  1. زمان‌بندی تولید درست انجام نمی‌شود

اگر تولید به‌درستی زمان‌بندی نشود، مشکلاتی در این فرایند به وجود می‌آید. مثلاً ممکن است به زمان بیش‌تری برای راه انداختن فرایند تولید نیاز پیدا کنید یا بسیاری از منابع بدون استفاده در جای خود باقی بمانند. اگر به زمان‌بندی و ترتیب صحیح وظایف توجه نشود و زمان راه‌اندازی و منابع موجود نیز در نظر گرفته نشوند، در فرایند تولید تاخیر‌های بی‌دلیل به وجود می‌آید و گلوگاه‌های عملیاتی ایجاد می‌شوند.

 یکی از راه‌های پیشرفته برای زمان‌بندی، استفاده از نرم افزار تولید است. این سیستم، وابستگی‌های وظایف به یکدیگر را در نظر می‌گیرد و با تخصیص منابع و وظایف، یک زمان‌بندی کارآمد برای فرایند تولید انجام می‌دهد.

  1. در برنامه‌ریزی یا زمان‌بندی تولید انعطاف وجود ندارد

در صورتی که برنامه‌ریزی و زمان‌بندی تولید منعطف نباشد، امکان وفق پیدا کردن با اتفاقات ناگهانی یا ایجاد تغییر در سفارش وجود نخواهد داشت. عواملی مانند نوسان بازار، خراب شدن تجهیزات و ایجاد تاخیر از سوی تامین‌کنندگان به ایجاد اختلال در زمان‌بندی منجر خواهد شد؛ بنابراین بهتر است برای چنین موقعیت‌هایی برنامه‌ریزی‌های لازم صورت بگیرد؛ به طور مثال، چند تامین‌کننده‌ی پشتیبان داشته باشید، موجودی پشتیبان در انبار نگه دارید و...

  1. به بازخورد‌های خط تولید توجه نمی‌شود

عواملی مانند بی‌توجهی به شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPIs) یا در نظر نداشتن بازخورد‌های دریافتی از خط تولید، به پایین آمدن کیفیت فرایند تولید منجر می‌شود. با بررسی مداوم فرایند تولید، تجزیه و تحلیل داده‌ها و توجه به بازخورد‌های افراد می‌توانید بهترین استفاده را از فرصت‌های پیشرفت داشته باشید.

  1. ارتباط موثر در سازمان برقرار نمی‌شود

در صورتی که واحد‌های مربوطه نتوانند ارتباطی موثر با یکدیگر برقرار کنند و با همدیگر هماهنگ شوند، در بخش‌های مختلف فرایند تولید، اختلال و تاخیر به وجود خواهد آمد. برای داشتن برنامه‌ریزی و زمان‌بندی دقیق تولید، باید بین تیم‌هایی همچون فروش، تدارکات، لجستیک و... یکپارچه‌سازی صورت گیرد. این موضوع با برگزاری جلسات و به اشتراک گذاشتن اطلاعات و نظرات، امکان‌پذیر است.

نرم افزار تولید سیاق

شرکت راهکار نوین سیاق، به پشتوانه‌ی بیش از ۲۵ سال تجربه در زمینه‌ی طراحی و پیاده‌سازی نرم‌افزار‌های سازمانی، به یک راهکار اختصاصی تولید دست پیدا کرده است. نرم افزار تولید فعالیت‌محور سیاق با پشتیبانی از انواع مدل‌های تولید و یکپارچه‌سازی بخش‌های مورد نیاز سازمان، تمام فرایند تولید شما از سفارش‌گیری تا مدیریت ضایعات را خودکار و بهینه می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین