کد خبر: ۱۰۲۵۲۷
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۸۹ - ۰۸:۰۲

حکایت زندگی در کره شمالی، برنده جایزه معتبر ساموئل جانسون شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: شرح زندگی 6 آدم عادی محصور در میان دیوارهای کره شمالی که این روزها از آن به عنوان مرموزترین کشور دنیا از آن یاد می‌شود جایزه معتبر ساموئل جانسون برای آثار غیرداستانی در سال جاری را از آن خود کرد.
 
باربارا ده‌میک، خبرنگار روزنامه آمریکایی لس‌آنجلس تایمز، که در پکن، پایتخت چین، زندگی می‌کند این جایزه ۲۰ هزار پوندی را که سازمان خبری بی‌بی‌سی متولی آن است برای کتاب خود با عنوان «بی هیچ حسرتی» دریافت کرد.
 
خانم ده‌میک در این کتاب ۳۳۶ صفحه‌ای که عنوان فرعی «زندگی‌های عادی در کره شمالی» را بر خود دارد شرح زندگی شش شهروند کره شمالی در شهر شونگ‌جین، سومین شهر بزرگ این کشور، را بازگو می‌کند.
 
این 6 نفر که همگی از کره شمالی گریخته‌اند و هم‌اکنون در کره جنوبی زندگی می‌کنند عبارت‌اند از زن و مردی عاشق که ۱۰ سال رابطه‌ای پنهانی داشتند، «اما باز هم می‌ترسیدند نزد هم از رژیم کره شمالی انتقاد کنند»، کارگر زن یک کارخانه که در ابتدا به رژیم وفادار بود، اما پس از آنکه همسر و فرزندش در برابر چشمانش از گرسنگی مردند از کشور فرار کرد، دختر این زن، پسرکی بی‌خانمان و «پزشکی آرمان‌گرا». 

باربارا ده‌میک نام این کتاب، «بی هیچ حسرتی»، را از ترانه‌ای کودکانه با عنوان «در این دنیا حسرت چیزی را ندارم» گرفته است، ترانه‌ای که گفته می‌شود در کره شمالی، که در این کتاب یادآور جهان رمان ۱۹۸۴ اثر جرج اورول است، به بچه مدرسه‌ای‌ها می‌آموزند. 

از برنده‌های گذشته جایزه معتبر ساموئل جانسون که روزنامه گاردین آن را «برترین جایزه آثار غیرداستانی در بریتانیا» توصیف می‌کند می‌توان به زندگی‌نامه تقریباً هزار صفحه‌ای برلیوز، آهنگ‌ساز معروف،‌ به قلم دیوید کرن اشاره کرد.
 
از این جهت کتاب خانم ده‌میک شباهت چندانی به برنده‌های گذشته جایزه ساموئل جانسون که عموماً کتاب‌هایی سنگین، چه از نظر فیزیکی و چه محتوایی، هستند ندارد.
 
اون دیویس، مجری یکی از برنامه‌های رادیویی بی‌بی‌سی که ریاست هیأت داوران امسال این جایزه را نیز بر عهده داشت، دلیل انتخاب این کتاب را این گونه توضیح می‌دهد:‌ «هیچ جا نمی‌توانید شرحی بهتر از این از زندگی واقعی در کره شمالی پیدا کنید.»
 
آقای دیویس کتاب «بی هیچ حسرتی» را «بسیار بسیار خواندنی» توصیف می‌کند و می‌گوید: «هنگام خواندن کتاب مدام تکه‌هایی از آن را برای دوستم می‌خواندم و می‌گفتم باورم نمی‌شود.»
 
باربارا ده‌میک که نامش روز پنج‌شنبه گذشته،‌ ۱۰ تیرماه، در لندن به عنوان برنده جایزه ساموئل جانسون اعلام شد برای تصاحب این جایزه با پنج نویسنده دیگر رقابت می‌کرد که هر یک به دلیل رسیدن به مرحله پایانی هزار پوند دریافت می‌کنند. 

خانم ده‌میک پیشتر نیز جوایزی را در حوزه روزنامه‌نگاری برای گزارش‌های خود درباره کره شمالی از آن خود کرده است،‌ از جمله جایزه جرج پالک و جایزه جان اف کندی در آمریکا.
 
جایزه ساموئل جانسون سال گذشته، ۲۰۰۹، به کتاب فیلیپ هور با عنوان «لویاتان» رسید که تحقیقی علمی درباره نهنگ‌هاست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین