کد خبر: ۱۰۶۱۵۶
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۵

حکم ازدواج مجدد مردان چیست؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ازدواج مجدد آقایان بدون رضایت همسر اولشان چند سالی است که ذهن‌ها را درگیر کرده است تا آنجا که مجلس شورای اسلامي‌نیز وارد عمل شد و درباره آن تصمیماتی گرفت. 

به نوشته برنا‌، حکم این مسأله را از مراجع عظام تقلید سوال نمودیم که می‌توانید آن را بخوانيد:

سوال: ازدواج مجدد مرد بدون رضایت همسر اول چه حکمی ‌دارد؟ 

پاسخ آیت‌الله مکارم شیرازی: ازدواج دوم مشروط به اجازه همسر اول نیست؛ ولی دادگاه‌ها معمولا به خاطر مسائلی که بر اثر ازدواج دوم بدون قید و شرط حاصل می‌شود، محدودیت‌هایی برای آن قائل هستند و بنابراين احتیاط آن است که تا ضرورتی نباشد اقدام به ازدواج مجدد نشود. 

پاسخ آیت‌الله وحید خراسانی: در فرض سوال به خودی خود اشکال ندارد؛ مگر اینکه در ضمن عقد نکاح یا عقد لازم دیگری زن شرط کند که مرد همسر دیگری اختیار نکند که در این صورت بنابر احتیاط واجب برای مرد ازدواج مجدد جایز نیست؛ ولی اگر ازدواج مجدد انجام داد عقدشان از این جهت اشکالی ندارد. 

پاسخ آیت‌الله علوی گرگانی: شرعا مانعی ندارد و ازدواج باطل نیست. 

پاسخ آیت‌الله محقق کابلی: اشکال ندارد. 

پاسخ آیت‌الله روحانی: همسر اول در حین عقد می‌تواند در صورتی که با ازدواج مجدد مخالف است شرط کند که مرد بدون رضایت او نمی‌تواند همسر دیگری بگیرد و در این حالت چنانچه مرد اقدام به این کار نماید خلاف شرع مرتکب شده است و همچنین همسر اول در صورت اینکه با ازدواج مجدد همسرش مشکلی نداشته باشد، می‌تواند در حین عقد اول هیچ شرطی را مطرح نسازد و مرد را محدود به اجازه خودش نکند، نتیجه آنکه در مورد ازدواج مجدد، شارع مقدس رعایت رضایت همسر اول را نموده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۶/۰۱
0
0
خدایی ببینید 4 نفر یک نظر یک شکل و یک سویه در این مورد ندارند!!

این منصفانه نیست که شرط زن بر حسب احتیاط واجب رعایت شود و اگر نشد، مشکلی نداشته باشد.

ولی شروط ضمن عقد که مرد تعیین مینماید لازم‌الاجرا باشد!!

اسلام دین انصاف بود! پیامبر اکرم (ص) دست دخترش را میبوسید و برای زن احترام قایل بودند.

اما امروز در جامعه ما اگر زن هرگونه مشکلی داشته باشد، به جای رفع مشکل با آموزش یا درمان یا هر روش دیگری، اجازه به ازدواج دیگر و تنوع‌طلبی می‌دهیم!

این یعنی زن فقط در شرایطی که مطلوب مرد باشد، همسر است. در صورت وجود هرگونه مشکل این اجازه داده می‌شود که قبلی را به حال خود بگذاریم و به سراغ دیگری برویم! آیا این انصاف اسلامی است؟! اگر در قرآن بیان می‌شود که بین زن و مرد محبت و مودت باید جاری باشد، آیا مودت این است که چندتا چندتا برای مردان همسر اختیار شود؟!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین