کد خبر: ۱۰۶۸۷۷
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۶

حذف روز جمهوری اسلامی چرا؟

روزنامه جمهوری اسلامی
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - روزنامه جمهوری اسلامی: کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در جلسه روز یکشنبه خود با توجه به اعتراضاتی که به حذف تعطیلی روز 15 خرداد در طرح افزایش تعطیلی عید فطر صورت گرفت، ضمن عقب‌نشینی از حذف 15 خرداد، به جای آن تصمیم گرفت 12 فروردین را قربانی کند و تعطیلی روز جمهوری اسلامی را حذف نماید!

بسم الله الرحمن الرحیم 

کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در جلسه روز یکشنبه خود با توجه به اعتراضاتی که به حذف تعطیلی روز 15 خرداد در طرح افزایش تعطیلی عید فطر صورت گرفت، ضمن عقب‌نشینی از حذف 15 خرداد، به جای آن تصمیم گرفت 12 فروردین را قربانی کند و تعطیلی روز جمهوری اسلامی را حذف نماید! 

اصل طرح، که هفته گذشته یک فوریت آن با آراء 145 نفر از نمایندگان مجلس به تصویب رسید، این بود که تعطیلی عید فطر از یک روز به سه روز افزایش یابد و به جای دو روزی که به تعطیلات افزوده می‌شود، تعطیلی روزهای 15 خرداد و 29 اسفند حذف شود. این طرح با اعتراض مطبوعات و مردم مواجه شد و معترضان از یکطرف به اصل افزایش تعطیلات با توجه به کثرت تعطیلات در کشور ما اعتراض کردند و از طرف دیگر حذف 15 خرداد و 29 اسفند، که اولی از حساس‌ترین روزهای انقلابی و دومی از بهترین روزهای ملی و یادآور مبارزه علیه استعمار انگلیس است، را خلاف مصالح ملی دانستند. در این طرح، اختیار دادن به دولت برای کاهش ساعات کار ادارات در ماه مبارک رمضان نیز پیش بینی شده بود که معترضان با این اقدام نیز مخالفت نموده و تأکید کردند شأن مجلس نظارت بر قوانین و جلوگیری از تخلفات ا ست و اکنون که دولت برخلاف قانون، ساعات کار ادارات را در ماه مبارک رمضان کاهش داده مجلس نباید به جای برخورد قانونی با آن، درصدد قانونی کردن این تخلف برآید.

اکنون که کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی متوجه زشتی حذف 15 خرداد شده حق این بود که یا از افزایش تعطیلات عید فطر صرفنظر می‌کرد و یا اگر بر این کار اصرار دارد به سراغ موردی میرفت که با مشکل مهمتری مواجه نباشد. قربانی کردن 12 فروردین که روز جمهوری اسلامی است و در نظام جمهوری اسلامی مهمترین روز ملی محسوب می‌گردد، خطای بزرگی است که معلوم نیست چرا اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس به آن تن داده اند! 

پس گرفتن خطای حذف 15 خرداد و مرتکب شدن خطای حذف 12 فروردین، مثل خروج از چاله و افتادن به چاه است. مردم حق دارند بپرسند طراحان این قبیل پیشنهادها را چه می‌شود که مرتکب چنین خطاهای بزرگ و در عین حال آشکار می‌شوند؟ حذف تعطیلی روز جمهوری اسلامی، مساوی است با پاک کردن خاطره حضور پرشکوه مردم در پای صندوق‌های رأی در اولین همه پرسی واقعی تاریخ این کشور که به حذف رژیم منحط و فاسد شاهنشاهی و تأسیس نظام جمهوری اسلامی منجر شد. این حضور پرشکوه مردمی که در تاریخ ایران برای اولین بار اتفاق افتاد و تا آن زمان هرگز به مردم ایران اجازه اظهارنظر درباره نظام حکومتی دلخواه‌شان داده نشده بود، به‌قدری اهمیت دارد که نه فقط سالی یکبار بلکه بطور مستمر باید به دوستان این نظام یادآوری و به رخ دشمنان این نظام کشیده شود. آنهمه شهید که در جریان انقلاب و نهضت اسلامی داده شد، آنهمه زندان رفتن ها، شکنجه ها، تبعیدها و رنج‌ها و ستم‌ها که در مبارزه با رژیم ستم شاهی تحمل شد برای این بود که نظام جمهوری اسلامی تأسیس شود و مردم بتوانند نظر خود را آزادانه در زمینه نظام حکومتی مورد نظر خود و تعیین سرنوشت خود ابراز نمایند. حذف تعطیلی روز 12 فروردین، راه را برای به فراموشی سپرده شدن این واقعه بسیار مهم و فاصله گرفتن نسل‌های آینده از آن هموار می‌نماید و به زودی شرایط بگونه‌ای خواهد شد که برای جوانان این کشور این سئوال پیش خواهد آمد که میان نظام جمهوری اسلامی و آراء مردم چه رابطه‌ای وجود دارد؟ و آیا اصولاً این نظام با آراء مردم تأسیس شده یا هیچ ربطی به رأی و نظر مردم نداشته ا ست؟

همین حالا که افرادی از نسل اول انقلاب هنوز حضور دارند و بسیاری از مسئولیت‌های مهم برعهده آنهاست، روز 12 فروردین به دلیل مقارن بودن با تعطیلات نوروز به ویژه موج دوم این تعطیلات، در نهایت غربت و مظلومیت قرار دارد و تلاش قابل ملاحظه‌ای برای زنده نگهداشتن آن صورت نمی‌گیرد و اگر مقداری تبلیغات انجام می‌شود در میان هیاهوهای تعطیلات نوروز گم می‌شود. تصور کنید اگر تعطیلی این روز از تقویم رسمی کشور حذف شود، چه مظلومیت مضاعفی به سراغ آن خواهد آمد. 

چنین ظلمی به روز جمهوری اسلامی اگر از دشمنان این نظام صورت می‌گرفت امری طبیعی بود، اما معلوم نیست چرا نمایندگان مجلس شورای اسلامی که دوستان این نظام هستند، آنهم اعضای کمیسیون فرهنگی که باید به این قبیل نکات توجه عمیق داشته باشند، مرتکب چنین خطای بزرگی شده‌اند. 

راه چاره را اکنون که کمیسیون فرهنگی مجلس به سوی تعطیلات نوروز رفته است، می‌توان در همان تعطیلات جستجو کرد. اعضای کمیسیون فرهنگی که به خود جرأت داده‌اند به حذف روز جمهوری اسلامی بیاندیشند، چرا شهامت حذف تعطیلی روز 13 فروردین را، که هیچ ریشه‌ای ندارد و صرفاً یک پندار خرافی است، ندارند؟ می‌گوئید حذف 13 فروردین موجب سروصدا و تبلیغات دشمنان نظام جمهوری اسلامی و تحریک احساسات ملی گرائی میشود و به این جهت با خسارت همراه است؟ بسیار خوب، نمایندگان مجلس که نباید تصور کنند فقط باید در راه‌های هموار برانند. هنر شما اینست که راه‌های ناهموار را هموار کنید و با تدبیر صحیح به پیش بروید و پندارهای خرافی و بی‌پایه را از فرهنگ مردم بزدائید، نه آنکه به جای حذف خرافات و به جای سروسامان دادن به تعطیلات بی رویه نوروز به سراغ قربانی کردن 12 فروردین بروید.

اصولاً چرا طراحان افزایش تعطیلات عید فطر، به فکر سروسامان دادن به تعطیلات نوروز که رسماً دو هفته و بطور غیررسمی یکماه کشور را فلج می‌کند نمی‌افتند؟ اصل تعطیلات نوروز را قبول داریم، اما ترتیبی بدهید که به همان 5 روز (یک روز 29 اسفند و 4 روز اول فروردین) اکتفا شود و از روز پنجم فروردین همه چیز به حال عادی برگردد آنگاه با تدابیر صحیح درصدد متعادل ساختن سایر تعطیلات برآئید. اینکه با عجله درصدد افزودن به تعطیلات عید فطر بر میآئید و ابتدا پیشنهاد دو فوریت می‌کنید و سپس بر یک فوریت آن پای می‌فشارید و آنگاه در کمیسیون فرهنگی آنرا با سرعت بی‌سابقه پی گیری می‌کنید تا حتماً قبل از عید فطر آنرا به نتیجه برسانید، چه دلیلی دارد؟ آیا مشکل مردم این کشور همین است و دیگر هیچ کار زمین مانده‌ای وجود ندارد؟ مشکل بیکاری وتورم و فقر و هزاران درد بی درمان موکلان خود در گوشه و کنار کشور را حل کرده اید و فقط مانده است همین افزایش تعطیلات عید فطر که اینگونه شتابان به دنبال تصویب آن هستید؟! مسأله میزان تعطیلات کشور را که نمی‌توان با این عجله حل کرد. چنین موضوع مهمی با ابعاد گسترده‌ای که دارد باید مورد مطالعه و نظرخواهی قرار گیرد و بعد از طی مراحل زیاد و با صرف وقت کافی درباره آن تصمیم گیری شود، نه آنکه مثل کلاف نخی که قرار است رنگ شود وارد خمره رنگ رزی گردد و اندکی بعد از خمره خارج شود و کار تمام شده تلقی گردد.

پیشنهاد روشن اینست که هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی بررسی این طرح را به تأخیر بیاندازد و در فرصتی مناسب با دریافت نظرات همه‌ی صاحبنظران و انجام مطالعات کافی به مطالعه همه جانبه آن پرداخته شود و سپس به صحن علنی مجلس راه یابد. در این فرصت، از عموم مردم نیز خواسته شود نقطه نظرهای خود را به کمیسیون بررسی کننده ارسال دارند و در همین فرصت، بحث‌های کارشناسی مستمری در رسانه ملی و سایر رسانه‌ها صورت بگیرد تا طرحی جامع و مانع تهیه و به صحن علنی عرضه شود. البته نمایندگان مجلس نیز باید با مطالعه دقیق و گسترده و اطلاع کافی از نقطه نظرات مردم و چگونگی تعطیلات در سایر کشورها و بدون آنکه تحت تأثیر فضاسازی‌ها قرار گیرند، براساس مصالح عمومی درباره چنین طرحی نظر بدهند تا به یک قانون منطقی و قابل اجرا تبدیل شود و هر روز به تجدیدنظر و دستکاری نیاز نداشته باشد. چنین طرحی، محدود به بخشی از تعطیلات نخواهد بود، بلکه به عنوان طرحی جامع در برگیرنده همه نکات و مسائل مربوط به تعطیلات و ساعات کار اداری خواهد بود و طبعاً اگر با فرصت و مطالعه و بررسی کامل به نتیجه برسد کلیه دغدغه‌های موجود را نیز از بین خواهد برد. آنچه در شأن مجلس و قوه مقننه در نظام جمهوری اسلامی است، اینست نه تصویب یک طرح کارشناسی نشده و مقطعی و دارای اشکالات گوناگون.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین