کد خبر: ۱۰۸۷۲۸
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۴

ترکیه: به تحریم‌های بانکی و مالی ایران پای‌بندیم

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ترکیه اعلام کرد بانک های این کشور تحریم‌های ایران را نقض نمی‌کنند.

به گزارش رویترز، وزیر بازرگانی ترکیه گفت: بانک‌ها و شرکت‌های ترکیه تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران را نقض نمی‌کنند.

"ظافر جاجلایان" این مطلب را در پاسخ به گزارشی مطرح کرد که براساس آن چند کشور هم‌پیمان آمریکا از جمله ترکیه به بانک‌های ایرانی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران، اجازه می‌دهند که فعالیت‌هایی را در این کشورها انجام دهند و همین موضوع باعث ناامیدی کشورهای غربی از تحریم ایران شده است.

جاجلایان در گفت‌و گویی تلویزیونی اظهار داشت: هیچ یک از شرکت‌ها یا بانک‌های ترکیه به هیچ اقدام نقض کننده تحریم ایران دست نزده‌اند.

ترکیه پیش از این ضمن تایید پای‌بندی آنکارا به تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران، از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اروپا علیه تهران انتقاد کرده بود.

واشنگتن قبل از این تهدید کرده بود شرکت‌ها و بانک‌های ترکیه که تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران را نقض کنند؛ در فهرست سیاه آمریکا قرار می‌گیرند.

ترکیه که برای عضویت در اتحادیه اروپا تلاش می‌کند از روابط اقتصادی و مالی گسترده‌ای با همسایه خود یعنی ایران برخوردار است.

براساس گزارش سازمان های اطلاعات امنیتی آمریکا که رویترز آن را به نقل از یک دیپلمات نقل کرد،"روابط گسترده مالی - بانکی ترکیه با ایران، به تهران دریچه‌ای برای دسترسی به کل نظام مالی اروپا می‌دهد."

این گزارش ادامه می‌دهد: "واقعیت این است که ترکیه راضی است که به عنوان کانالی برای فعالیت ایران تبدیل شود. منابع مالی ایران از طریق بانک‌های ترکیه و واحد پول این کشور یعنی لیره به اروپا می‌رسند."

یک دیپلمات ترکیه نیز این موضوع که "برنامه هسته‌ای ایران از طریق بانک‌های ترکیه تغذیه می‌شود" رد کرد. 

وی افزود: نظام بانکی ترکیه به شدت از سوی شورای مستقل نظارت بر بانک‌های ترکیه‌، تحت نظارت قرار دارد. غیرممکن است که بخش بانکی ترکیه برنامه هسته‌ای ایران را تامین مالی کند. ترکیه قصد ندارد دست به چنین اقدامی بزند.

پیش از این آمریکا و اروپا در تحریم‌های یک جانبه خود علیه ایران، بانک‌هایی از ایران را در فهرست سیاه خود قرار داده بودند که در شهر‌های استانبول، ازمیر و آنکارا شعبه دارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین