کد خبر: ۱۰۹۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۸۴ - ۱۱:۰۰

هنگامـــــي ‌‌كه مهندسان كارخانه‌‌هـــــاي فورد (Ford) ‌قصد ارزيابي اتومبيلـــــي را از نظر سهولت كنترل دارند، لباس مخصوصي به تن مي‌كنند كه اثرات پيري را روي بدن انسان تقليد مي‌‌كند. اين لباس فرسودگي مفصل‌هــــــا و ضعف عضلات را كه در اغلب رانندگــــان مسن پديـــــد مي‌‌آيد، شبيه‌سازي مي‌‌كنـــــد. به علاوه برجستگـــــي بزرگي در ناحيه شكم اين لباس وجود دارد. رانندگــــان اتومبيل‌‌هاي آزمايشي عينك‌‌هايي با شيشه‌‌هـــــاي ترك خورده زرد رنگ كه قدرت بينايي را كاهش و حساسيت به انعكاس نور را افزايش مي‌‌دهند، بر چشم مي‌‌گذارند. نهايتا اين رانندگان براي كاستـــــن قدرت لامسه دستان خود، دستكش‌‌هاي ضخيم جراحي به دست مي‌‌كنند. ‌ 

شركت فورد اين لباس ابتكـــــاري را كه به بخش تفكيك ناپديري از فرآيند طراحي اتومبيـل تبديل شده است، لباس نسل سوم مي‌‌نامد. از سوي ديگر توليدكنندگـــــان اتومبيل بـــــراي سهولت بخشيدن و ايمن ساختـــــن رانندگي براي افراد مسن، قصـــــد ايجاد تغييـــــرات زيادي را در فناوري توليد و طراحي اتومبيل دارند.‌ 

اشتياق زياد براي راحتي افراد ثروتمند و قدرتمند در پشت فرمان؛ مي‌‌تواند ايمني را به طور چشمگيري افزايش داده و نحوه تعامل مردم با اتومبيل‌ها را براي هميشه تغييـــــر دهد. براي مثال، كنترل فرمـــــان مي‌‌توانـــــد به آرامي و با اشاره دست، در سر پيچ‌‌هاي تند انجام گيرد. بسته به وضعيت آب‌وهوايي، سيستم‌‌هاي مربوط به كنترل وضعيت هوا، با صدايي دلنشين اجازه مي‌‌خواهند تا تهويه يـــــا خنك كننده درون اتومبيل را به‌‌كار اندازند. تمام اين اعمال با كمك نسل جديدي از سيستم‌‌هاي ديجيتالي، تراشه‌‌هاي كامپيوتري و نرم‌افزارهايي انجام خواهد شد كـــــه براي آسان و ايمن ساختن رانندگي طراحي شده‌اند. برت اسميت (Brett Smith) ‌مدير بخش پيش‌‌نگري محصولات و فناوري در يك مركز تحقيقات خودرو سازي مستقل (Automotive Research) ‌در ايالت ميشيگان مي‌‌گويد: توليدكنندگـــــان اتومبيل در شرف ايجـــــاد تغييرات عظيم در اين صنعت هستند. 

فورد و توليد كنندگان ديگر اتومبيل تنها پيرو بازار و پول حاصل از آن هستند. بنابر نظر سازمان سلامت ايالات متحده، در سال 2002 در امريكا، ۶/۳۵ ميليون فرد 65 ساله و پيرتر وجود داشته است كه پيش‌بيني مي‌شود اين تعداد در سال 2030، به دو برابر و حدود ۵/۷۱ ميليون نفر خواهد رسيد. در ديگر بخش‌‌هاي جهان، اين افزايش آمار حتي داراي سرعت بيشتري است. در ژاپن افراد 65 ساله و پيرتر، تا سال 2015 حدود 25 درصداز كل جميعت آن كشور را تشكيل خواهند داد و روند مشابهي در اروپاي غربي و كشورهاي پيشرفته آسيايي وجود دارد. 

به علاوه از آنجائيكه توانايي پاهاي افراد مسن در فشار دادن پدال‌‌هاي اتومبيل تحليل رفته، ديدشان محدود شده، قدرت تصميم‌‌گيري سريع را از دست داده و ميزان واكنش آنها كندتر شده است,، احتمال كشته شدن آنها در تصادفات رانندگي نسبت به افراد بين 25 تا 64 ساله، 17 بار بيشتر است. بنابراين جاي تعجب ندارد كه براي خريداران مسن، ايمني براي اولين بار عامل اصلي انتخاب اتومبيل شده است.‌ 

از سوي ديگر صنعت اتومبيل اكنون در شرف تغييري بزرگ و عبور از اتومبيل‌‌هاي ابتدايي با راديو و پخش استاندارد تعبيه شده در آنها، به ساخت اتومبيل‌هايي با يك مركز وسايل الكترونيكي واقعي بر روي چهار چرخ است. دستگاه‌‌هاي پخش DVD‌، صفحه نمايش‌هاي ويدئويي سيستم‌‌هاي راهيابي GPS ‌و گزينه‌هاي متنوع كنترل وضعيت آب و هوا، همگي براي اغوا كردن و پيچيده‌‌تر ساختن اتومبيل‌‌ها، به خصوص در مدل‌‌هاي تجملي، گردآوري شده‌اند. براي مثال، برخي از مدل‌‌هاي پيشرفته اتومبيل BMW ‌حاوي بيش از 700 عملكرد الكترونيكي است كه راننده مي‌تواند آنها را كنترل كند.‌
كارخانه جنرال موتورز (General Motors) ‌در سال 1999 در برخي از مدل‌‌هاي اتومبيل Cadillac Deville سنسورهاي مادون قرمز (Infrared) ‌نصب كرد تا به رانندگان آنها <ديد شب> اعطا كند. اين ويژگي مي‌‌تواند تعداد مرگ و مير عابران پياده را پس از غروب آفتاب كاهش دهد. در حالي‌‌كه اين سيستم جنرال موتورز تابه‌‌حال در بين مشتريان، طرفداران بسياري نداشته است، اما شركت هوندا (HMC) ‌قصد دارد در پاييز آينده، نسخه‌‌اي از نسل بعدي اين سيستم را در برخي از مدل‌‌هاي اتومبيل‌هاي خود قرار دهد. 

اغلب سازندگان اتومبيل همچنان در تلاشند تا محصولات خود را با قرار دادن انواع سيستم‌‌هاي حسي كه مي‌‌توانند راننده را از تغيير ناگهاني خط يا موانع پيش روي آنها مطلع سازند، مجهز كرده و حوادث رانندگي را كاهش دهند. اين سيستم‌‌ها حتي مي‌‌توانند كيسه‌‌هاي هوا و كمربندهاي ايمني را قبل از تصادفي اجتناب ناپذير, فعال سازند. 

به علاوه طراحان بر روي ترفندها و ويژگي‌هاي ديگري نيز مشغوي به كارند؛ اين ويژگي‌‌ها عبارتند از: سيستم‌‌هاي نمايشي بسيار پيشرفته با قابليت رويت آسان، سيستم‌‌هاي كامپيوتري كوچك حساس به لمس كه مي‌‌توانند به صورت مجازي احساس واقعي كار با دكمه‌‌ها يا شماره‌‌گيرها را به وجود آورند و سيستم‌‌هاي تشخيص صدا كه مي‌‌توانند خواسته‌‌هاي راننده را به فرمان‌‌هاي كامپيوتري تبديل كنند. ‌

برچسب ها: اتومبیل ، خودرو
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: