کد خبر: ۱۰۹۶۰
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۸۴ - ۱۵:۲۹

حضور ایران در مذاکرات سند اصلاحات سازمان ملل

آفتاب‌‌نیوز : ژان پينگ (‪ (JEAN PING‬رييس مجمع عمومي سازمان‌ملل چندي قبل پيش نويس جديدي از سند مزبور را در اختيار كشورهاي مختلف قرار داد تا پس از بررسي و ارايه ديدگاههاي خود، زمينه نهايي شدن اين سند را كه به سند اصلاحات سازمان ملل و يا سند سران معروف است، فراهم كنند.

رييس مجمع عمومي درعين حال خاطرنشان كرد با توجه به‌اينكه در فرصت كم باقي مانده، اين امكان وجود ندارد كه اين سند در نشستي با حضور تمامي ‪۱۹۱‬ كشور جهان به‌طور جزئي مورد بررسي قرار گيرد، در نظر دارد تداوم مذاكرات مذكور را به گروه محدودتري بسپارد.

وي افزود: در نظر دارم شخصا و با مشورت با رييسان گروههاي سياسي و جغرافيايي ، حداكثر سي تن از نمايندگان دايم را از ميان اعضاي ملل متحد انتخاب و مذاكرات نهايي در خصوص اين سند را به آنها بسپارم.

با توجه به اهميت و حساسيت موضوع، تمامي كشورهاي جهان تلاش و رايزني خود را براي عضويت در اين گروه سي نفره آغاز كردند. نمايندگي دايم ایران نيز تلاشهاي فشرده‌اي را براي عضويت در گروه مورد نظر آغاز كرد و با وجود برخي فشارها و مخالفتهاي‌ موجود و نيز در حالي كه اطلاعات اوليه حكايت از امكان عدم حضور ایران در اين گروه داشت، با پيگيريها و رايزني هاي فشرده در نهايت نام جمهوري‌اسلامي‌ايران نيز به اعضاي گروه مورد نظر اضافه شد. 

دكتر محمد جواد ظريف، سفير و نماينده دايم ایران در سازمان ملل در جلسات اين گروه شركت خواهد كرد.

رييس مجمع عمومي‌، اعضاي اين گروه سي نفره را كه متشكل‌از نمايندگان دايم كشورها هستند و طي چند روز آينده بايد به‌طور شخصي و فشرده و حتي در صورت لزوم در ايام تعطيل به‌ بررسي و مذاكره در خصوص پيش‌نويس سند سران بپردازند، بر اساس حضور آنها در تروئيكاي گروههاي سياسي و جغرافيايي، عضويت دايم در شوراي ‌امنيت يا رياست ارگانهاي سازمان ملل، ميزان مشاركت فعال نمايندگي هاي دايم آنها در مراحل قبلي مذاكرات مربوط به اصلاحات و نيز توانمندي شخصي اين افراد انتخاب كرده است.

علاوه‌بر ایران ‌از آسيا، مالزي (بعنوان رييس جنبش عدم تعهد)، پاكستان (بعنوان رييس اكوسوك) ، ژاپن ( بعنوان كشوري كه دومين تامين‌كننده بودجه سازمان ملل است)، چين ( بعنوان عضو دايم شوراي امنيت ) هند و كره جنوبي نیز در اين گروه حضور دارند.

تروئيكاي(متشكل از رييسان قبلي، فعلي و آتي) اتحاديه اروپا (اتريش، لوكزامبورگ و انگلستان) ، تروئيكاي عدم تعهد ( مالزي، كوبا و آفريقاي جنوبي )، تروئيكاي گروه آفريقا در نيويورك ( موزامبيك ، مراكش و موريس )، رييس گروه عرب در نيويورك (لبنان) مصر، الجزاير، كانادا ، شيلي، مكزيك ، آرژانتين، آمريكا، روسيه ، چين و فرانسه نيز از جمله ديگر اعضاي اين گروه هستند.

صاحبنظران مسايل مربوط به سازمان ‌ملل مي‌گويند که حضور جمهوري ‌اسلامي ايران در گروه مزبور سبب خواهد شد تا امكان پيگيري و اعمال ملاحظات ایران در خصوص اصلاحات سازمان ملل بيش از پيش فراهم شده و علاوه بر آن نظرات كشورهاي اسلامي و همفكر نيز پيگيري شود.

به‌اعتقاد اين‌صاحبنظران، نظر به ‌اينكه ‌آمريكا به ‌تازگي و در مراحل پاياني مذاكره در خصوص سند اصلاحات سازمان ملل تغييرات زيادي را جهت اعمال در اين سند ارايه نموده‌است بنابراين مذاكرات گروه سي نفره از حساسيت ، سختي و فشردگي خاصي در روزهاي آتي برخوردار خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین