کد خبر: ۱۱۱۳۹۳
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۶
در گفت‌و گو با ماهنامه مدیریت مدیریت ارتباطات

مشاور رئیس‌جمهوری: با تلویزیون دولتی، سانسور و ممنوعیت ماهواره مخالفم / فرق پالان الاغ با زین دوچرخه در چیست؟

احمدی‌نژاد گفت نظرش به من خیلی نزدیک است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ماهنامه مدیریت ارتباطات در آستانه هفدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها مصاحبه‌ای را با مهدی کلهر، مشاور اطلاع‌رسانی و رسانه‌ای رئیس‌جمهوری انجام داده است. 

کلهر در این گفت‌و گو از مخالفت‌های خود با بسیاری از سیاست‌های جاری دولت و کشور مانند سانسور، ممنوعیت ماهواره، پرداخت یارانه به سینما و مطبوعات، نحوه مصرف بودجه دولتی و... سخن گفت و روایتی متفاوت از حضور رئیس‌جمهوری در سازمان ملل و واکنش اوباما ارائه داد.

وی نبود اعتماد نسبت به رسانه‌ها در کشور را یکی از مشکلات فعلی رسانه‌ها دانست و تصریح کرد: رسانه‌های ما ارزش اعتماد مخاطب به خودشان را نمی‌شناسند و برای به‌دست آوردن تيراژ و مخاطب روزانه یا هفتگی یا حداکثر یک‌ماهه، حاضر هستند بخش مهمی از مخاطبان خود را از نظر اعتماد متزلزل کنند.
 
او یکی دیگر از ضعف‌های رسانه‌های ایران را گرایشی بودن آنها عنوان کرد و افزود: این موضوع در كشور ما اخلاق رسانه‌ای شده است. یعنی رسانه از همان ابتدا در ایران به عنوان یک حزب سیاسی وارد جامعه شد، در صورتی که تعریف رسانه در دنیا و یا حداقل انتظاری که مخاطبان رسانه از آن دارند اين است که رسانه ناظر بر گرایش‌ها و احزاب باشد.

مشاور اطلاع‌رسانی و رسانه‌ای رئیس‌جمهوری گفت: آفت دیگر نشریات ما آن است که در حقیقت کار «مداحی» می‌کنند و این هم در تاریخ ما سابقه دارد. رسانه‌های ما باید از مداحی پرهیز کنند، مدح هر کسی که می‌خواهد باشد، چراکه مداحی کار رسانه نیست.

وی اظهار داشت: رسانه اگر واقع‌بین باشد -نه مدح کند و نه قدح- و این دنیا را بپذیرد که هیچ موجود بی‌عیب و نقصی (چه به عنوان رئیس‌جمهوری، چه به‌عنوان دکتر، چه به‌عنوان آیت‌الله، چه به‌عنوان مهندس و...) وجود ندارد، می‌تواند موفق باشد، چرا که اگر موجود بی‌نقص وجود داشته باشد، بعدی‌ها پس چه کاره‌اند؟
 
کلهر در بخش دیگری از گفت‌و گوی خود با ماهنامه مدیریت ارتباطات، به نظرسنجی‌های صورت گرفته در ستاد محمود احمدی‌نژاد در دوره انتخابات رئیس‌جمهوری سال گذشته اشاره کرد و گفت: چند نظرسنجی در ستاد احمدی‌نژاد داشتیم که فقط یکی درست بود که متعلق به خودم بود.

وی ادامه داد: البته نظرسنجی‌های غربی‌ها هم درباره انتخابات درست از آب در آمد. اگر به نظرسنجی‌های سال گذشته و قبل از انتخابات نگاه کنیم، متوجه می‌شويم نظرسنجی آنها به حقیقت نزدیک‌تر بود؛ مثلاً نظرسنجی رویترز این بود که آقای احمدی‌نژاد رأی می‌آورد و رأی خود را نیز هيچ‌گاه عوض نکرد.

کلهر با بیان اینکه یکی از مسائلی که اهمیت زیادی در انجام يک نظرسنجی درست دارد، تیمی است که نظرسنجی را انجام می‌دهد، گفت: اين تيم باید قبل از این کار خود را از گرایش‌ها رها ساخته باشد و الگوهای نظرسنجی آنها باید کاملاً خالص باشد. البته دو روز قبل از انتخابات رياست‌جمهوری، صداو سیما نظرسنجی‌ای انجام داده بود كه بر اساس نتایج آن احمدی‌نژاد 62 درصد رأی داشت اما این نظرسنجی را اعلام نکردند. 
دوره آقای خاتمی هم همین‌‌طور بود و نظرسنجی‌ها اشتباه کردند. دوره اول آقای احمدی‌نژاد هم همین‌طور بود. آنها هم اشتباه کردند. به عقیده من مهم‌ترین ضعفی که در طراحی سؤالات و جمع‌آوری اطلاعات و شیوه برای نظرسنجی در کشور ما وجود دارد، این است که اول خود آن تیم از گرایش‌ها رها نمی‌شود و خودش را پالایش نمی‌کند. 

مشاور اطلاع‌رسانی و رسانه‌ای رئیس‌جمهوری در ادامه این گفت‌و گو با بیان اینکه «با تلویزیون دولتی مخالفم» به مشکلات ساختاری صدا و سیما اشاره کرد و افزود: در زمان جنگ و بمباران‌های تهران، در اسفند سال 66 قرار شده بود 70 درصد کارکنان صداوسيما از تهران برای شب عید به زیبا کنار بروند و ما با 30 درصد كاركنان، صداوسیما را اداره كنيم. وقتی با 30 درصد نیرو هم می‌توان صدا وسيما را اداره كرد، چرا بايد اين سازمان را تا اين حد بزرگ کنیم؟ هم‌اكنون بهترين سریال‌هایی که تلویزیون می‌سازد، مثلاً همین تيتراژ کارهای آقای میرباقری را نگاه کنید و ببنید چند نفر از دست‌اندركاران آن کارمند صداوسیما هستند؟ هیچی! اين یعنی فاخرترین کارهایی که آقای ضرغامی یا هر مدیر دیگری به آن افتخار می‌کند، توسط همین بخش خصوصی ساخته می‌شود. این همه کارمند و این همه ساختمان چه کاری برای صداوسيما می‌کنند كه باز هم آنها را گسترش می‌دهیم؟ واقعاً اینها چه کاری می‌کنند؟ 

وی تصریح کرد: من معتقدم تا زمانی که اصل 44 و ضرورت اجرای آن را جدی نگیریم، محال است به پیشرفتی که دلمان می‌خواهد برسیم. اگر بخش خصوصی فعال باشد، در آن صورت دولت می‌داند باید چه کار کند و می‌داند وظيفه‌اش فقط همین است که نظارت داشته باشد و خطوط کلی را ترسیم کند. وقتی مترو خصوصی باشد و دولت فقط پول بلیط و مالياتش را بگیرد، خيالش هم راحت‌تر است. مثلاً اگر مترو تأخير داشته باشد، دولت چرا بايد نگران شود و مثلاً تأخير مترو را پنهان کند. وقتی قطار و هواپیما دست بخش خصوصی باشد، دولت دیگر مجبور نیست مثلاً از تأخیر يک هواپيما دفاع کند. من 40 سال سابقه مدیریت دارم، هر مدیری که سابقه مدیریت زیادی داشته باشد، می‌گوید مديريت به اين شيوه آسان‌تر است. در حالی که دولت هم‌اكنون هر دو كار اجرا و نظارت را با هم انجام می‌دهد. طبیعی است که در اين شرايط ممكن است یکی از اين دو وظيفه به نفع دیگری به حاشيه برود. در رسانه هم همين قاعده صادق است. شما خیال می‌کنید اگر صاحب یک خبرگزاری شدید، خروجی این خبرگزاری حتماً به نفع شما خواهد بود؟ این تصور باطلی است. مگر الان خبرگزاری ایرنا دولتی نیست؟ روزنامه ایران دولتی نیست؟ اتفاقاً من فکر می‌کنم خروجی‌شان زیاد هم به نفع دولت نیست. 

کلهر در بخش دیگری از گفت‌و گوی خود با ماهنامه مدیریت ارتباطات به واکنش اوباما در گفت‌و گو با بی‌بی‌سی فارسی به سخنان احمدی‌نژاد در سازمان ملل اشاره کرد و گفت: تصورم در مورد اوباما این بود که عکس‌العمل عاقلانه‌تری نشان می‌دهد. ما معتقدیم وی عجله کرد. شما نباید دشمن خود را دست کم بگیرید. طرف مقابل شما همیشه با زیرکی عمل می‌کند اما در این مورد به قول مقام معظم رهبری، همچون یک کودک بیش‌فعال و به صورت شتابزده عمل کردند. تعریف ما از عکس‌العمل اوباما این است که وی خیلی اشتباه کرد.

وی با تأیید اینکه قبل از سفرهای خارجی آقای احمدی‌نژاد، استراتژی رسانه‌ای برای وی تعریف می‌شود، از بیان مبنای این استرانژی‌ها خودداری کرد.

وی در ارزیابی میزان موفقیت سفر احمدی‌‌نژاد به سازمان ملل گفت: به نظر من در مجموع در سفر آقای احمدی‌نژاد 85 درصد موفقیت داشتيم، در حدود 10 درصد ممتنع و 5 درصدی هم اشتباه داشتیم که مصاحبه آقای احمدی‌نژاد با كريستين امانپور جزء همان 5 درصد اشتباه محاسبه می‌شود. 

مشاور اطلاع‌رسانی و رسانه‌ای رئیس‌جمهوری در خصوص موضوع ممنوعیت استفاده از ماهواره نیز اظهار داشت: من معتقدم در این 5 سال، کارهای بزرگی صورت گرفته است و ما مسیر منفعلانه‌ای که در دنیا داشتیم را تبدیل به مسیر فعال کرده‌ایم. در اینجا تنها بحث ماهواره مطرح نیست. بحث مهم این است که ما به توانایی برخورد فعال برسیم اما راهبردی که بخواهد بر مبنای سانسور باشد، فاجعه است. هر حکومتی که سانسور را راهبرد قرار بدهد، احمق است. نمی‌توان یک آدم را 50 سال در لوله آزمایشگاهی نگاه داشت، زیرا این آدم در برخوردش با اولین ویروس، می‌میرد. خیلی از تمدن‌ها به همين دليل مردند. چرا می‌گویند در اصول دین تقلید نکنید؟ بچه باید حودش اصول را قبول کند اما آیا در تربیت گلخانه‌ای این امر امکان دارد؟ آیا افکار بد و شیطانی فقط از طریق ماهواره می‌آید؟ یعنی قبل از اختراع ماهواره همه افراد کره زمین و مسلمین از نظر ذهنی عاری از شیطان بودند؟ اصلاً این‌گونه نیست. ممکن است کسی در غار زندگی و در عمرش هم کسی را ندیده باشد اما از نظر ذهنی و تخیلات شیطانی، شیطان را هم درس بدهد. نمي‌دانم چرا انسان را آنقدر فیزیکی، ناتوان و علیل تصور می‌کنند؟ در مورد همین دوچرخه‌سواری خانم‌ها؛ من سؤال کردم كه بالاخره در گذشته دور، زنان الاغ سوار نمی‌شدند؟ چرا الاغ‌سواری زنان حرام اعلام نشد؟ الان فرق پالان الاغ با زین دوچرخه در چیست؟
 
وی در پاسخ به این سؤال که ديدگاه‌هايی كه مطرح می‌كنيد، چقدربه ديدگاه‌های آقای احمدی‌نژاد نزدیک است؟، گفت: پارسال خود ایشان بعد از نماز به من گفتند نظرشان به من خیلی نزدیک است.
 
او در پایان این گفت‌و گو در خصوص حضور هاشمی رفسنجانی در انتخابات سال 84 و مناظره‌های انتخابات سال گذشته ریاست‌جمهوری نیز سخن گفت. مشروح این مصاحبه در ماهنامه شماره 6 مدیریت ارتباطات منتشر شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
0
0
خدا ایشان را حفظ کند .
نظرات ایشان بسیار جالب است. اما ماهواره واقعا برنامه های گمراه کننده زیادی داردو افراد کم فرهنگ و کم سواد و کم .. . در برابر ان تاثیر میابند. ما تاکنون بر اساس قانون عمل نموده و نداریم.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین