کد خبر: ۱۱۱۸۱۵
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۳
جلالیان، عضو کمیسیون انرژی مجلس:

بنزین‌های اخیرا تولید شده درداخل کشور، سرطان‌زا و هزینه‌ساز است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یک روز پس از آنکه نامه‌ای با امضای ۲۰۴ نماینده مجلس جهت تقدیر از عملکرد وزارت نفت بدلیل تولید ضربتی بنزین منتشر شد، اظهارات یک عضو کمیسیون انرژی مجلس این موضوع را افشا کرد که که بنزین تولید شده با شعار خودکفایی، جان مردم را به خاطر می‌اندازد و در عین حال به لحاظ اقتصادی هم به صرفه نیست.

به گزارش خبرآنلاین، عسگر جلالیان، عضو کمیسیون انرژی مجلس هشتم شورای اسلامی، با بیان اینکه "بنزینی که در پالایشگاه های کشور به شکل غیر استاندارد تولید می‌شود، سرطان‌زا است، خاطرنشان کرد: اگر این بنزین سرطان‌زا در اختیار مردم قرار بگیرد مردم را به صورت حاد تری درگیر می‌کند و هزینه تمام شده آن برای کشور نیز بالاتر است.

جلالیان همچنین تصریح نمود: مسائل این چنینی را که در مورد آن جان مردم در خطر است را، نمی‌توان با ژست گرفتن در عرصه داخلی و خارجی و شعار دادن توجیه کرد. در شرایطی که می‌دانیم سرطانی‌ها هیچ حمایتی نمی‌شوند و هزینه‌های این بیماری کمرشکن است و بیشتر هم در اقشار پایین بروز می‌کند ادامه این روند به هیچ روی جایز نیست دولت اگر قرار است بنزین تأمین کند نباید به بهای مرگ و سرطان تمام شود.

جلالیان درباره کیفیت بنزین‌های مورد ادعای دولت گفته است که کیفیت و استاندارد بنزین تولیدی در در پالایشگاه های داخل کشور و واحد‌هایی که برای آنها در زمان ساخت کاربری غیر از تولید بنزین تعریف شده است، جدا از بحث هزینه آن و توجیه اقتصادی، زیر سوال است.

او همچنین خبر داد: اینکه این بنزین چقدر با معیارهای HSC همخوانی دارد نیز سوالی بود که برای پاسخ‌گویی به آن معاون پتروشیمی و معاون پخش در کمیسیون حضور پیدا کردند، اما پاسخ‌های آنها در باره ایراد های وارده به این موضوع از طرف نمایندگان قانع‌کننده نبود.

جلالیان همچنین در اظهاراتی هشداردهنده گفت: تماس فیزیکی و استشمام این بنزین غیر استاندارد موجب بیماری می‌شود و این در شرایطی است که در مناطقی مثل حوزه انتخابیه من مردم به راحتی بنزین را جابه‌جا می‌کنند و به خاطر مصرف سوخت قایق‌ها آن‌را در منزل نگهداری می‌کنند. تماس این بنزین با دست بسیار خطرناک است و این موضوع به‌صورت جدی در کمیسیون با مسئولین مطرح شده است. کمیسیون انرژی در مورد این قضیه پیگیر است.

این نماینده مجلس، درباره توجیه اقتصادی این طرح نیز می‌گوید: علی ای حال هر کاری باید در چارچوب خودش صورت بگیرد و توجیه منطقی و اقتصادی خودش را داشته باشد. هزینه تمام شده این‌طور طرح ها بسیار بالاست، و به هر روی اگر بحث استاندارد، کیفیت و بهداشت مرتفع شود، معتقدیم تولید بنزین در پالایشگاه‌ها به جای نفع، ضرر دارد.

به گفته وی، این اقدام دولت باید هرچه سریع‌تر متوقف شود. چون نه از لحاظ هزینه به صرفه است و نه HSC دارد و تبعات زیست‌محیطی آن‌را هم نمی‌توان نادیده گرفت.

این نماینده درباره راه‌حل صحیح مواجهه با احتمال تحریم بنزینی ایران نیز گفت دولت باید به جای تغییر غیر کاربری غیر معقول پالایشگاه های موجود به فکر سرمایه‌گذری در ساخت پالایشگاه ها باشد و معتقدم اگر با کمبود بنزین مواجه شویم به مردم فشار می‌آید و با نارضایتی آنها مواجه خواهیم شد. اما بحران نارضایتی مردم قابل مدیریت و کنترل است و نهایتا باعصبانیت آن‌ها روبه‌رو هستیم که خطرش کمتر از این است که مردم را در معرض خطر سرطان و مرگ قرار دهیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۸۹/۰۸/۰۶
0
0
خيلي ممنون
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین