کد خبر: ۱۱۵۵۴۶
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۸۹ - ۲۲:۲۹

کلیه مصنوعی ساخته شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ دانشمندان کلیه مصنوعی ساخته‌اند که با دستگاه گردش خون کار می‌کند و می‌تواند نخستین ابزار کاشتنی برای جایگزینی کلیه‌های پیوندی و دیالیزی در بیماران کلیوی باشد. 

10 گروه مختلف تحقیقاتی به سرپرستی پژوهشگری از دانشگاه کالیفرنیا از نمونه اولیه این کلیه مصنوعی رونمایی کردند. این نسخه اولیه که به اندازه یک اتاق است امید بخش بیماران کلیوی است. 

استفاده از فرایندهای تولید در ساخت تراشه‌های سیلیکونی می‌تواند برای ساخت ابزارهای کوچکی به اندازه یک فنجان قهوه بکار گرفته شود. این ابزار جدید می‌تواند هزاران نفر را از دستگاه‌های دیالیز و یا قرار گرفتن در فهرست انتظار دریافت کلیه‌های اهدایی نجات دهد. 

این گروه نخستین کسانی هستند که از این فناوری که قابلیت کوچک‌سازی و تبدیل به یک ابزار قابل پیوند را دارد، رونمایی کردند. این سامانه دو مرحله‌ای، شامل هزاران فیلتر نانومقیاس است که در یک بیوکارتریج قرار داده شده و می‌تواند مواد سمی را از خون پالایش کند. 

یک زیست راکتور هموکارتریج ساخته شده از سلول‌های مهندسی شده توبولی کلیوی، می‌تواند نقش متابولیکی و تعادل آب یک کلیه واقعی را تقلید کند. این سامانه از فشار خون بیمار برای تصفیه خون بدون کاربرد پمپ استفاده می‌کند. 

در حال حاضر پیوند و دیالیز تنها راه‌های درمان نارسایی کلیه است. یک ابزار کاشتنی می‌تواند راه‌حل بهتری باشد اما تا کنون دانشمندان نتوانسته‌اند سامانه‌ای ارائه کنند که بتواند همه توانایی های کلیه را تقلید کند. 

این سامانه جدید با استفاده از پیشرفت‌های اخیر در فناوری نانو و تولید بافت ابداع شده است و محققان امیدوارند از فناوری ساخت سیلیکون برای ساخت ابزاری کوچک و قابل پیوند به بیماران استفاده کنند. 

ساخت چنین کلیه کوچک و قابل پیوندی می‌تواند بطور چشمگیری از بروز میلیون‌ها مورد نارسایی کلیوی در سراسر جهان و هزینه‌های درمان این بیماری بکاهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین