کد خبر: ۱۱۹۷۶۵
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۱:۰۷

آلودگی هوا عامل تخریب ابنیه تاریخی اصفهان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: قائم مقام انجمن حفاظت از میراث فرهنگی، طبیعی و آثار تاریخی استان اصفهان گفت: آلودگی هوا در اصفهان سبب می‌شود تا لعاب روی کاشی‌ها گنبدهای اصفهان به مرور زمان از بین برود. 

حسین یقینی روز چهارشنبه در نخستین همایش هوای سالم شهر سالم، اظهار داشت: تاثیر هوای وارونه و آلوده از نظر پزشکی روی موجودات زنده اثبات شده و سرطان‌زایی برخی از این آلودگی‌ها مشخص است. 

وی افزود: تشخیص مشکلات آثار فرهنگی و تاریخی به این دلیل که نمی‌توانند حرف بزنند، همچون طفلی که نمی‌تواند مشکلش را با پزشک در میان بگذارد، بسیار دشوار است و نیاز به متخصصان ویژه دارد. 

قائم مقام انجمن حفاظت از میراث فرهنگی، طبیعی و آثار تاریخی استان اصفهان تصریح کرد: آثار فراوانی از دوره‌های آل‌بویه و صفویه در اصفهان وجود داشته که به دلایل مختلف از جمله آلودگی‌های جوی به مرور زمان از بین رفته است. 

وی با اشاره به اینکه تخریب آثار و بناهای تاریخی بر اثر عوامل فیزیکی و شیمیایی به وجود می‌آید، بیان داشت: اختلاف ظرفیت‌های حرارتی جزو آثار فیزیکی است که ضریب انبساط را بر اثر افزایش و کاهش دما به وجود می‌آورد و این عامل سبب تخریب بناها می‌شود. 

یقینی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین عوامل شیمیایی در تخریب آثار تاریخی وارونگی هوا در روزهای زمستان است که روز به روز سبب تخریب بناها می‌شود. 

وی افزود: بیشتر گنبدهای تاریخی اصفهان از کاشی ساخته شده‌اند و آلودگی هوا تقریباً تمام لعاب‌های روی این کاشی‌ها را از بین برده است و اگر مراقبت‌های میراث فرهنگی نباشد، تا چند سال آینده اثری از این گنبدها باقی نمی‌ماند. 

قائم مقام انجمن حفاظت از میراث فرهنگی، طبیعی و آثار تاریخی استان اصفهان اضافه کرد: مهم‌ترین عامل در تخریب آثار تاریخی سوخت‌های فسیلی است که گازهای سمی را تولید می‌کند و این گازها تا مدت‌ها در فضا باقی می‌ماند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین