کد خبر: ۱۲۷۶۳۴
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۲

پایان نهضت سوادآموزی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به اهداف، جزئیات و زمان ادغام واحدهای استانی نهضت سوادآموزی در ادارات‌کل آموزش و پرورش استان‌ها، گفت: این ادغام به معنای انحلال نیست و نهضت سوادآموزی در جایگاه «معاونت وزیر» به قوت خود باقی خواهد ماند. 

علی باقرزاده در رابطه با جزئیات ادغام واحدهای استانی نهضت سوادآموزی در ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها اظهار داشت: این اقدام در راستای اجرای فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر «ریشه‌‌کنی بی‌سوادی گروه سنی 10 تا 49 سال تا پایان برنامه پنجم توسعه» صورت‌گرفته است تا برای رسیدن به این هدف از تمام ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود در آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌های اجرایی بهره گرفته شود. 

وی با بیان اینکه باید ساز و کاری فراهم شود تا تمام معاونت‌های آموزش وپرورش در این راه به نهضت سوادآموزی کمک کنند، افزود: با تغییرات حاصله سازمان مرکزی نهضت سوادآموزی وظیفه‌ سیاستگذاری و نظارت را برعهده خواهد داشت و واحده‌های استانی نهضت در ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ادغام می‌شوند و این ادغام نیز به معنای حذف نهضت سوادآموزی نیست، بلکه برای استفاده از تمام ظرفیت‌های آموزش و پرورش در ریشه‌کنی بی‌سوادی صورت می‌گیرد.

باقرزاده ادامه داد: در این فرآیند مسئولیت مدرسه سنگین‌تر می‌شود و به جای آنکه مانند روال 30 سال گذشته، آموزشیاران نهضت مسئولیت شناسایی و جذب سوادآموزان را برعهده داشته باشند، 50 هزار مدرسه شهری و 8 هزار مجتمع آموزشی و پرورشی روستایی به همراه آموزشیاران مسئولیت شناسایی جذب،‌ آموزش، نگه‌داشت و تعمیق سواد را در میان بی‌سوادان کشور برعهده خواهند داشت.

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی با بیان اینکه این سازمان و تمام کارکنان آن از این ادغام استقبال کرده و آن‌ را یکی از مؤثرترین راه‌های شتاب‌بخشی به سوادآموزی می‌دانند، گفت: این انتظار وجود دارد که با جلب مشارکت و همکاری مدارس، طی دو الی سه سال آینده آنچه که بر اساس «بانک اطلاعات اسمی» از بی‌سوادی گروه سنی 10 تا 49 سال کشور سراغ داریم، به «صفر» برسد.

وی تصریح کرد: با این ادغام، مسئول واحد استانی نهضت سوادآموزی به عنوان «معاون مدیرکل آموزش و پرورش استان» شناخته می‌شود و همطراز با سایر معاونت‌ها از قبیل معاونت آموزش متوسطه و ابتدایی خواهد بود.

باقرزاده در رابطه با دیدگاه رهبر معظم انقلاب مبنی بر حفظ وضعیت موجود نهضت سوادآموزی تا پایان برنامه پنجم توسعه و لحاظ شدن این دیدگاه در تغییرات جدید خاطرنشان کرد: آنچه در لایحه برنامه پنجم توسعه پیشنهاد شده بود، «انحلال» سازمان نهضت سوادآموزی و ادغام آن در یکی از معاونت‌های ستادی وزارت آموزش و پرورش بود که این مسئله منتفی شد، اما بر اساس آنچه الان در حال انجام است سازمان نهضت سواد آموزی با منابع و امکانات خود در جایگاه «معاونت وزیر» به قوت خود باقی است و در حوزه اجرایی در استان‌ها نیز مسئول سوادآموزی در هر استان همطراز با سایر معاونت‌های اداره کل عمل خواهد کرد.

باقرزاده اظهار داشت: به طور کلی وظیفه هماهنگی مدرسه بر عهده مدیر است تا فضای آموزشی مناسب را پیش‌بینی کند؛ براین اساس، اگر تشکیل کلاس‌های نهضت با کلاس‌های دانش‌آموزان هم‌زمان بود، مدیر مدرسه خارج از مدرسه فضایی را پیش‌بینی خواهد کرد و اگر غیرهم‌زمان بود، نوبت صبح به دانش‌آموزان و نوبت عصر به بزرگسالان اختصاص می‌یابد.

وی با بیان اینکه این طرح بر اساس شعار «هر مدرسه؛ یک کلاس سوادآموزی» دنبال می‌شود، گفت: طرح ادغام واحدهای استانی نهضت سوادآموزی در آموزش و پرورش استا‌ن‌ها در دولت مصوب شده و جزئیات اجرای آن در معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری در دست بررسی است و پس از ابلاغ، طی 10روز آینده نهایی خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین