کد خبر: ۱۳۰۱۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۰ - ۰۷:۵۷

اعلام 38 رشته بازنگری شده علوم انسانی به وزارت علوم

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: رییس پژوهشگاه علوم انسانی، گفت: 38 رشته و بیش از400 سرفصل بازنگری شده علوم انسانی تا اول شهریور ماه در اختیار وزارت علوم قرار خواهد گرفت. 

دکتر آیت‌اللهی روز یکشنبه در نشست مطبوعاتی که در زمینه تغییر سرفصل‌های علوم انسانی و اقدامات انجام شده در خصوص تهیه منابع و سرفصل‌ها در محل وزارت علوم برگزار شد، افزود: در بحث بازنگری دروس بر اساس بررسی‌هایی که انجام گرفت برخی دروس 28 سال بود که تغییر نکرده بود و در این زمینه قرار شد که در ابتدا دروس مربوط به مقطع کارشناسی مورد بازنگری قرار گیرد و در این راستا 38 رشته علوم انسانی در مقطع لیسانس مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: این 38 رشته در 12 مقوله حقوق، علوم سیاسی، اقتصاد، علوم تربیتی، مدیریت، زبان ادبیات فارسی، زبان ادبیات انگلیسی، تاریخ، فلسفه، روش‌شناسی، روزنامه‌نگاری، ارتباطات و علوم اجتماعی مورد بازنگری قرار می‌گیرد که بر این اساس 38 رشته و بیش از 400 سرفصل بازنگری شده علوم انسانی تا شهریورماه به وزارت‌علوم اعلام خواهد شد.

رییس پژوهشگاه علوم انسانی از برنامه ایجاد سامانه (دبیرخانه) بازنگری سرفصل‌ها و منابع دروس علوم انسانی دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: بر این اساس دانشجویان و اساتید می‌توانند به این سامانه دسترسی داشته باشند و به اساتید دانشگاه‌ها کد داده می‌شود تا نظرات خود را درباره این سرفصل‌ها اعلام کنند و طی این سامانه می‌توان هر شش ماه یکبار سرفصل‌های درسی را بازنگری کرد.

وی افزود: این سامانه پس از تصویب در شورای برنامه‌ریزی آموزش عالی مورد دسترسی قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، دکتر قدیمی مدیرکل دفتر پشتیبانی و حمایت آموزشی وزارت علوم نیز در این نشست با ارائه گزارش عملکردی از بازنگری سرفصل‌ها و محتوای متون درسی دانشگاهی به انجام فعالیت‌های بازنگری در برنامه‌های آموزشی اشاره کرد و گفت: از جمله این برنامه‌ها می‌توان به ابلاغ ماموریت بازنگری 38 سرفصل کارشناسی رشته‌های علوم انسانی به پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اشاره کرد.

وی افزود: ابلاغ ماموریت بازنگری سرفصل، محتوا و منابع دروس رشته‌های علوم اجتماعی، علوم تربیتی و روان‌شناسی، اقتصاد، حقوق و علوم سیاسی نیز به دانشگاه علامه طباطبایی از دیگر فعالیت‌های انجام گرفته در زمینه بازنگری برنامه‌های آموزشی به شمار می‌رود.

مدیرکل دفتر پشتیبانی و حمایت آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه در مهرماه سال 89 به همه دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم که سرفصل‌های با عمر بیش از پنج سال را حول سه محور غنی‌سازی، بومی‌سازی و ارزش‌مداری مورد بازنگری قرار دهند، به شاخص‌های و سنجه‌های مربوط به غنی‌سازی اشاره کرد و گفت: از جمله این شاخص‌ها می‌توان به روزآمدی، روش‌شناسی، ‌آموزش پژوهش‌محور، نظریه‌پردازی و جامع‌نگری اشاره کرد.

وی همچنین مهمترین شاخص‌های مربوط به بومی‌سازی را نیازسنجی، اهداف نظام آموزشی، گسترش مهارت‌ها، آمایش سرزمین و سطح‌بندی عنوان کرد و ادامه داد: شاخص‌ها و سنجه‌های ارزش‌مداری نیز شامل شناخت فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی، نگاه انتقادی به کتب موجود، توجه به دیدگاه‌های مخالف و نگاه تربیتی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین