کد خبر: ۱۳۲۰۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۵

وقتی که راستگویی «فرنود» در برنامه خاله نرگس دردسرساز می‌شود!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دنیای کودکان دنیای پاکی‌ها و مهربانی‌هاست. دنیای صداقت است و روراستی. حفظ روحیه صداقت در کودکان و آموزش راست گویی در همین دوران می‌تواند پایه‌های صداقت را در نهاد کودک محکم کند تا در آینده هر قدمی که بر می‌دارد توام با صداقت و راستگویی باشد و دروغ‌گویی را که به عنوان یک رذیلت اخلاقی در اسلام شناخته شده و از گناهان کبیره محسوب می‌شود برای همیشه ترک کند.

به گفته روان‌شناسان یکی از علل اصلی دروغ‌گویی کودکان، تقلید از والدین و بزرگترهاست و رفتار آنهاست که در ذهن کودک تاثیر مستقیم می‌گذارد. به عنوان مثال وقتی مادر می‌گوید «هر کسی زنگ زد، بگو نیستم»، کودک، دروغ‌گویی را نوعی نفع شخصی به حساب می‌آورد و به تقلید از والدین دروغ خواهد گفت.

در این میان صدا و سیما به عنوان رسانه ملی وظیفه سنگینی را برای نهادینه کردن صداقت در کودکان برعهده دارد چرا که بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی گروه کودک که بعضا موردعلاقه کودکان نیز هست، می‌توانند با تصویر‌سازی برای کودکان، آن‌ها را با زشتی دروغ و زیبایی صداقت آشنا کند. این برنامه‌ها معمولا تاثیر زیادی بر کودکان دارند چرا مستقیم با ذهن دست نخورده آن‌ها سروکار دارند.

اما درچند روز گذشته اتفاقی در برنامه پر‌طرفدار خاله نرگس افتاد که اصل صداقت آموزی به کودکان را زیر سوال برد.

قضیه از آنجا شروع شد که کودکی به نام «فرنود» دربرنامه خاله نرگس در حالی که از وی درباره اینکه کدام یک از کارهای شخصیش را خودش انجام می‌دهد سوال شد، از وظایف شخصی‌اش سخن به میان آورد و جمله‌ای گفت که شاید مطابق عرف برنامه‌های سیما نبود. فرنود گفت: «من ..... خود را می‌شویم» این حقیقت کودکانه‌ای بود که از زبان فرنود بیان شد. کودکی که شاید بارها به دلیل انجام این کار از جانب اولیاء خود مورد تشویق قرار گرفته بود. اما خاله نرگس در حالی که جا خورده بود و هی رنگ‌به‌رنگ می‌شد گفت ماشین لباسشویی؟ نه کار اشتباهیه نه نه!

و این قضیه سوژه تازه‌ای شد برای دنیای مجازی تا برخی در نکوهش «فرنود» و برخی در عظمت راستگویی او سخن بگویند و حتی صفحه فیس‌بوکی به نام «فرنود» راستگو ساخته شود و هزاران نفر از آن استقبال کنند.

جدا از تاثیرات منفی که پخش ویدئوی «فرنود» می‌تواند برای وی در پی داشته باشد- چرا که بار‌ها دیده شده، کودکانی که ویدیوهای از شیرین کاری های آن‌ها پخش شده است، وقتی بزرگ‌تر می‌شوند این ویدیو‌ها مایهٔ خجالت‌شان خواهد شد و گاهی حالت سرخوردگی برایشان ایجاد می‌شود- نکته مهم آموزش دروغ‌گویی به این کودک و هزاران کودک دیگری است که پای برنامه آن روز خاله نرگس نشسته‌اند.

این در حالی است که مجری برنامه به جای دست پاچه شدن و سوژه دست دیگران دادن، می‌توانست با یک آفرین و اصلاح درست جمله وی ماجرا را ختم کند و به این طریق نه ویدیوی «فرنود» تا این حد بازتاب مجازی داشت و سوژه بلوتوث مبایل‌ها می‌شد تا ابزاری شود برای آزار کودک در آینده و نه کودکان تشویق به دروغ‌گویی می‌شدند و از گفتن حقیقت منع می‌شدند.

در هر حال آنچه مسلم است، ذهن کودکان بسیار حساس و آماده یادگیری است و باید در رفتار با کودکان دقت بسیار بالایی داشت چرا که اگر موضوع اشتیاهی ملکه ذهن آن‌ها شد، پاک کردن بسیار دشوار خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۳۱
1
9
واقعا دستتون درد نكنه,جون كه هم راستي رو سرمشق قرار دادين هم طوري موضوع رو بيان كردين تا فرنود اينده از اين ماجرا خجالت نكشه كه هيج به خودش افتخار هم بكنه جون نشون داد كه تو.......هر كس هر حرفي كه به نفع خودشه ميزنه
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
1
2
کاش بزرکترها یاد بگیرن کمی راستگویی رو از همین فرنود معلومه خانواده دروغگویی نداره وباید بهش تبریک گفت افرین به این پسر
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین