کد خبر: ۱۳۲۲۵۹
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۱

اگر صادق هدایت افغانی بود قدرش را می‌دانستند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: جهانگیر هدایت باارائه یادداشتی‌، گزارشی كامل از برگزاری ده دوره مسابقه ادبی داستان كوتاه صادق هدایت ارائه كرد.

متن كامل این گزارش به شرح زیر است:

امسال دهمین سالی است كه مسابقه ادبی داستان كوتاه صادق هدایت برگزار می‌شود و شاید بی‌مناسبت نباشد به آن چه در چارچوب این مسابقه انجام شده، اشاره شود. 

در این مدت حدود 12000 نویسنده اكثراً از ایران و عده‌ای هم از خارج در این مسابقه شركت جسته‌اند كه حدود 45 نفر از آن‌ها به دریافت جایزه تندیس صادق هدایت و لوح افتخار نائل آمده‌اند. 

عده‌ای از كسانی كه در سال‌های اول در مسابقه شركت داشتند هم اكنون از نویسندگان مطرح در صحنه ادبیات داستان‌نویسی هستند‌. دفتر صادق هدایت با همكاری سایت سخن و بدون دریافت هیچ‌گونه كمک مالی از هیچ‌جا تمام هزینه‌های مسابقه را به عهده گرفته است. 

تا سال 1385 جلسه پایانی مسابقه مصادف با سالروز تولد صادق هدایت در خانه هنرمندان برگزار می‌شد. این جلسات همراه با سخنرانی، موسیقی و تئاتر بود و سرانجام برندگان مسابقه معرفی و جایزه آن‌ها داده می‌شد. ولی با تغییر مدیر این مركز فرهنگی یكی از اولین اقدامات مدیر جدید لغو برنامه‌های صادق هدایت بود. 

جهانگیر هدایت می‌گوید: «من نمی‌دانم در آمریكا اگر یک مسوول مثلا فرهنگی برنامه ارنست همینگوی – در روسیه برنامه آنتوان چخوف – در آلمان برنامه فردریش نیچه – در فرانسه برنامه ژان پل سارتر و در انگلیس برنامه جیمز جویس را لغو كند درباره او چگونه قضاوت می‌شود؟» 

مسابقه ادبی صادق هدایت از برنامه‌های فرهنگی است كه در خارج از ایران در اروپا و امریكا شناخته شده و مورد احترام و توجه است. در سه سال گذشته داستان‌های برنده در مسابقه در مجله «‌بررسی كتاب» در آمریكا چاپ شده‌اند. ضمناً 20 داستان برتر مسابقه هم در وبلاگ فرهنگی رسانه درج شده‌اند. 

امسال هم مسابقه برقرار است و نویسندگان با ارسال یک داستان بكر و منتشر نشده می‌توانند تا پایان مهرماه جاری در مسابقه حضور یابند. اطلاعات لازم در سایت sadeghhedayat.info آمده است. در همین مسابقه خانم نویسنده‌ای از افغانستان برنده جایزه شد و به همین مناسبت وزیر ارشاد افغانستان طی نامه‌ای از این خانم نویسنده افغانی تقدیر و تشكر كرد و برنده شدن در مسابقه ادبی صادق هدایت را افتخاری دانست‌. 

جهانگیر هدایت می‌گوید: «كاشكی صادق هدایت در هرات متولد شده بود. مسوولان فرهنگی افغانستان برای او ارزش بیشتری قائل‌اند.» 

او اضافه می‌كند: «علی‌رغم همه مشكلاتی كه برای ما فراهم می‌آورند ما به كار خود ادامه می‌دهیم.»
 
درباره ممنوع‌الچاپ بودن آثار هدایت نظر شما چیست؟ او می‌گوید: «نظر من همان است كه واقع شده تا به حال چهار مجموعه از آثار او در اروپا چاپ و منتشر شده، جلد پنجم چاپ شده و جلد ششم زیر چاپ است. علاوه بر این تمام آثار هدایت به طور زیرزمینی چاپ و در دسترس علاقه‌مندان است. 

هنوز بوف كور یكی از 10 داستان سوررئالیست برتر ادبیات جهان است و هر كه بخواهد و هر كه نخواهد و هر چه بگویند و هر چه نگویند و قلم‌بمزدها هرچه بنویسند، صادق هدایت بر تارک نویسندگان معاصر ایران می‌درخشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین