کد خبر: ۱۳۳۴۷
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۸۴ - ۱۰:۰۴

كانادا و پرونده قتل كيوان تابش

آفتاب‌‌نیوز : ماموران پليس شهر ونكوور كانادا، ساعت ‪ ۲‬بامداد سه‌شنبه ‪ ۱۴‬ژوئيه (‪۲۳‬ تيرماه) سال ‪ ،۸۲‬سه جوان ايراني را مورد ضرب و جرح قراردادند كه در جريان اين درگيري "كيوان تابش" به قتل رسيد و فرد ديگري به نام "اميرآقايي" مجروح شد.

اين قتل همزمان باكشته شدن يك عكاس خبرنگار زن ايراني مقيم كانادا به نام زهرا كاظمي در ايران رخ داد، با واكنش‌هاي زيادي از سوي مقامات جمهوري اسلامي ايران مواجه شد و مسوولان كشور خواستار پاسخ صريح مقامات كانادايي درخصوص قتل كيوان تابش شدند.

مقامات سياسي و قضايي كشور كانادا كه به دفعات درمورد پرونده قتل زهرا كاظمي تبعه ايراني مقيم كانادا در امور داخلي ايران دخالت مي‌كردند حاضر به پاسخگويي در خصوص قتل جوان تبعه ايراني در كانادا نبودند و به عناوين مختلف از پاسخگويي درخصوص اين قتل طفره رفتند.

حدود يك ماه پس از اين حادثه و همزمان بادخالتهاي بي‌مورد كانادايي ها در خصوص پرونده قتل زهرا كاظمي و استفاده‌هاي سياسي و ابزاري مقامات اين كشور از يك پرونده قضايي كه دخالت آشكار درامور داخلي و حقوقي كشور بحساب مي‌آمد، رييس‌قوه قضائيه در ملاقات با سفير ايران در كانادا پيگيري مستمر پرونده قتل "كيوان تابش" دركانادا و اجراي عدالت وشفافيت در پرونده مرگ زهرا كاظمي را خواستار شد.

رييس قوه قضاييه در اين ملاقات تاكيد كرد: روند قضايي پرونده زهرا كاظمي بدون درنظر گرفتن هرگونه ملاحظات سياسي و بر اساس مقررات قضايي كشور با سرعت و دقت ادامه خواهد يافت .

در همين راستا وزير امور خارجه وقت ايران نيز در جريان سفر خود به نيويورك در ملاقات با وزير امور خارجه كانادا درخصوص دو موضوع "قتل زهرا كاظمي" در ايران و كشته شدن كيوان تابش به دست پليس كانادا با "بيل گراهام" صحبت كرد.

خرازي در گفت و گو با بيل گراهام با تاكيد بر نگراني جمهوري اسلامي ايران از وضعيت رسيدگي به پرونده قتل كيوان تابش در كانادا تصريح كرد:"كه مقام‌هاي كانادا موظف به همكاري در رابطه با پرونده كيوان تابش هستند." وزير امور خارجه ايران همچنين در اقدامات بعدي در گفت و گوي تلفني با همتاي كانادايي خود از نحوه رسيدگي به پرونده قتل مرحوم كيوان تابش بدست پليس اين كشور انتقاد كردو گفت: بر خلاف اظهارات و ادعاهاي دولت كانادا، مبني برشفاف بودن سيستم قضايي آن كشور، به اين پرونده در نهايت پرده پوشي و پنهانكاري رسيدگي شد.

خرازي نحوه برخورد با اين پرونده را كاملا يك طرفه، غير شفاف و بسيار نااميدكننده ارزيابي كرد و افزود: چگونه براي رسيدگي به‌اتهام يك پليس، كميته‌اي دردرون تشكيلات پليس تشكيل مي‌شود و دادستاني بر اساس آن راي صادر مي‌كند.

وزير امور خارجه ايران در گفت و گوي تلفني خود با "بيل گراهام" تصريح كرد: متاسفانه دولت كانادا كه يكي از مدعيان حقوق بشر است، هيچ اطلاعي در اختيار بستگان مرحوم تابش و دولت ايران قرار نداده و اين چنين حقوق شهروندي را ضايع كرده كه از سوء نيت مراجع ذي‌ربط كانادايي حكايت دارد.

"بيل گراهام" وزيرامورخارجه كانادا نيز دراين گفت وگوي تلفني اطمينان داد كه "موضوع پرونده كيوان تابش را بررسي و گزارش لازم را به دولت ايران ارائه خواهد كرد".

برغم همه تلاشهاي صورت گرفته از سوي مقامات ايران و قولهاي مساعد مقامات كانادايي براي پيگيري اين پرونده و رسيدگي قانوني به موضوف قتل كيوان تابش توسط پليس كانادا، پس از ‪ ۱۰‬ماه رسيدگي، دادگاه اين كشور راي به برائت پليس اين كشور داد كه اين راي با واكنش جمهوري اسلامي ايران ربرو شد و در خرداد ماه سال ‪" ۸۳‬چان ديوسيون" كاردار سفارت كانادا در غياب سفير اين كشور به از سوي "مرتضي جاودان" رييس اداره كنسولي وزارت خارجه، احضار و مراتب اعتراض جمهوري اسلامي ايران به او ابلاغ شد.

دراين ملاقات مرتضي جاودان ضمن ابراز تعجب از راي صادره مبني بربرائت پليس كانادا كه با شليك تير به تابش ، باعث قتل اين تبعه ايراني مقيم كانادا شده است، مراتب نگراني عميق وزارت امور خارجه از اينكه در جريان رسيدگي به اين پرونده بصورت كاملا بسته عمل شده و حتي وكيل نتوانسته است در جلسه رسيدگي به گزارش توسط دادستان حضور يافته و از متن كامل پرونده و روز تحقيقات مطلع شود ، به وي اعلام شد.

همچنين در اين ملاقات تاكيد شد در حاليكه انتظار مي‌رفت باگذشت قريب يكسال از قتل ، رسيدگي جامع و كاملي صورت پذيرد متاسفانه اينكار انجام نشد و حتي پليس (ضارب) تبرئه شده است.

كاردار كانادا نيز ضمن تشريح سيستم قضايي كشورش و اقداماتي كه طبق قوانين آن كشور قرار است بعمل آيد، قول داد تا مراتب را فوري به مقامات وزارت خارجه كشور متبوعش منعكس و پاسخ لازم را ارايه نمايد.

محافل ايراني مقيم كانادا نيز از حكم برائت صادره براي پليس ضارب دانشجوي ايراني سال آخر دانشگاه كانادا اظهار تعجب و تاسف كرده و اين حكم را فاقد مباني مستحكم حقوقي مي‌دانند.

در محافل كانادا، اين اقدام شعبه قضايي كانادا به عنوان پوششي براي حفظ اعتبار پليس اين كشور قلمداد شده و محافل ايراني كانادا آن را متاثر از اعمال نفوذهاي مقامهاي دولتي محلي دانستند.

خانواده "كيوان تابش" بعد از صدور راي تبرئه پليس اين كشور در دادگاه جنايي كانادا، عليه پليس "پورت مودي" در حومه ونكور اين كشور به اتهام قتل فرزندشان اقامه دعواي كيفري كردند.

خانواده تابش در كيفرخواست خود پليس پورت مودي را متهم كردند كه با انجام تحقيق سطحي، افسر پليس، عامل شليك گلوله را از روبه‌رو شدن با دعواي كيفري رهانده است.

در كيفرخواست خانواده تابش ، مرگ كيوان فرزندشان در نتيجه اقدام پليس ذكر شده و آمده است كه پليس كانادا تلاش كرده است تا جرم را لاپوشاني كند و در صورتي كه تحقيق كامل و منصفانه انجام مي‌شد ، دعواي كيفري عليه پليس تاكنون تصويب شده بود.

براساس اعلام روزنامه گلوب‌اند ميل خانواده تابش همچنين شكايت ديگري را عليه مسوول رسيدگي به شكايات پليس به ثبت رسانده‌اند.

دان ماريسون وكيل خانواده تابش در خصوص اقامه دعواي ياد شده،گفت:آنها نمي‌دانند چه اتفاقي عليه فرزندشان افتاده و احساس مي‌كنند كه اطلاعات كامل دريافت نمي‌كنند و در رسيدگي به اين موضوع نيز شفافيت وجود ندارد.

برغم همه اين اقدامات و تلاشها جلسه رسيدگي ويژه قتل روز هفتم شهريور (‪ ۲۹‬اوت) برگزار شد،اما دادگاه مجددا پليس اين كشور و ضارب كيوان تابش را تبرئه كرد.

سخنگوي وزارت امور خارجه ايران تبرئه ضارب تبعه ايراني مقيم كانادا را ناقض اصول قضايي ، يكجانبه و مخدوش دانست و افزود: در حالي كه پليس ضارب تابش اصول و مباني نخستين برخورد با رخدادهاي حرفه‌اي را رعايت نكرده و در نخستين اقدام با شليك گلوله نقاط حساس را هدف قرار داده و موجب مرگ فوري وي شده است، صدور حكم برائت پذيرفته نيست و روند رسيدگي قضايي را زير سئوال برده است.

سخنگوي وزارت امور خارجه ايران گفت: از نظر تهران روند تحقيقات مجدد با اغراض سياسي و كاملا غيرمنصفانه آميخته شده و حقوق مسلم برخورداري از يك روند عادلانه و غير سياسي در رسيدگي به اين پرونده لحاظ نشده است.

آصفي گفت: جمهوري اسلامي ايران فعاليت‌ها و تلاش خود به منظور رسيدگي بي‌طرفانه و مبتني بر عدل و قضاوت درست را ادامه خواهد داد تا حقوق حقه خانواده تابش شهروند ايراني به طور كامل استيفا شود.

نحوه رسيدگي به پرونده قتل كيوان تابش، تبعه ايراني مقيم كانادا از سوي مدعيان حقوق بشر در دنيا بارديگرنشان داد كه، حقوق بشرابزاري سياسي براي نيل به اهداف اين كشورهاست .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین