کد خبر: ۱۳۴۸۶۲
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۰ - ۰۸:۲۰
با استناد به قانون تشدید تحریم‌ها علیه ایران؛

انتشارات «الزویر» دسترسی دو دانشگاه ایرانی به پایگاه‌های خود را قطع کرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بنگاه انتشاراتی «الزویر» مستقر در شهر آمستردام هلند با استناد به قانون جدید تشدید تحریم‌ها علیه ایران در اتحادیه اروپا، دسترسی دانشگاه‌های شهید بهشتی و صنعتی مالک اشتر به اطلاعات علمی این پایگاه را قطع کرد. 

دکتر مهدی‌نژاد نوری، معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم با اعلام این مطلب گفت: «الزیور» ادعا می‌کند که این اتفاق در پی تصویب قانون جدید تحریم اتحادیه اروپا که تشدید تحریم‌ها علیه ایران را به دنبال داشته، رخ داده است؛ اما استناد قانونی آنها درست نیست و طی نامه‌ای صراحتا پاسخ آنها را داده و اعلام کرده‌ایم که قانون جدید ربطی به این موضوع ندارد؛ حتی آمریکایی‌ها که در گذشته تصمیم به چنین اقدامی گرفته بودند، دست از این کار برداشتند. 

وی افزود: پس از طرح این موضوع در جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی عتف، اعضا، این اقدام را محکوم کرده و قرار شد تنبیهاتی را علیه «الزویر» اعمال کنیم تا از این پس دست به چنین اقداماتی نزند. 

مهدی‌نژاد تصریح کرد: در دنیا شعاری تحت عنوان «دسترسی یکسان به اطلاعات علمی» وجود دارد و کسی حق محروم کردن دیگران از علم را ندارد؛ این در حالی است که در حال حاضر تعداد زیادی از مقالات علمی ایران جهت انتشار به مجلات نمایه‌ شده این بنگاه انتشاراتی ارسال می‌شود که با این اقدام در همکاری‌ها تجدید‌نظر خواهد شد. 

وی افزود: این اقدام «الزویر» هر چند برای ایران یک معضل نیست؛ اما در نفس خود، بسیار زشت و خلاف تمام شؤونات بین‌المللی است و به عنوان اقدامی مغایر با پایه‌یی‌ترین حقوق بشری شناخته می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین