کد خبر: ۱۳۸۲۴۰
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۷

دفاع لاریجانی از وزیر اقتصاد: عذرخواهی او را بپذیرید/به وزیر رای اعتماد مشروط بدهید

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ریس​مجلس با بیان اینکه معمولا در موارد استیضاح و یا رای اعتماد به وزیری، وارد بحث نمی​شود، یادآورشد که تنها برای دفاع از جایگاه سپاه پاسداران در حمایت از وزیر نفت نطق کنم. 

علي لاريجاني که به نمايندگان حق مي​داد از موافقت وي با ابقاي وزير اقتصاد در اين فضاي مواج تعجب کنند، گفت: من به عنوان يک نماينده در حمايت از آقاي حسيني حرف مي‌زنم. مهم است که همه قوا با وحدت با يکديگر ريشه اين فساد را بخشکانند. اين تصميم سران سه قوه است و از هر برخوردي هم حمايت مي‌کنيم. 

گزيده سخنان وي از اين قرار است: 

· قوه مقننه گزارش کميسيون اصل نود را ارائه داد. قوه قضاييه هم دادستان کل کشور را مامور کرد و در حال بررسي است. قوه مجريه هم کميته‌اي را تشکيل داد. پس از سخنان حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در لزوم قطع دست مفسدين اقصادي هم هيچ شکي نيست. انشالله سازوکارهاي جديدي هم براي اين برخورد انديشيده مي​شود. 

· درست است که حق مجلس است پس از گزارش کميسيون اصل نود، وزير اقتصاد را استيضاح کند اما در برخوردها بايد مبناي ما بر اساس حقيقت باشد. من هم با برخي استيضاح‌کنندگان موافقم. ترديدي نيست که در اين وزارت خانه تخلفاتي شده است اما برخي از دوستان تند رفتند. 

· در ابتداي اين مساله آقايان حسيني و بهمني با من ديداري داشتند و من گفتم که «النجات في صدق». حقيقت را بگوييد تا خدا نجات‌تان بدهد. 

· ديروز هم به وزير اقتصاد گفتم که بهتر است قبل از استيضاح شما کنار برويد چون احترام به افکار عمومي است. ايشان علتي داشتند که نگفتند. اما در جلسه سران قوا مطرح شد که اگرچه نبايد بگوييم اما وقتي از خدا پنهان نيست از شما هم پنهان نباشد. من به آقاي احمدي‌نژاد گفتم که قصور وزارت اقتصاد در اين مساله براي استيضاح‌کنندگان محرز است و براي احترام به افکار عمومي بايد بروند و پيشنهاد کردم که او را عوض کنيد و حتي به شوخي گفتم که سنت شما اين است که هفت هفت تا وزرا را عوض کنيد، اين هم رويش. 

· اما موضع رئيس‌جمهور اين بود که نبايد به ناحق به افراد ظلم شود. بگذاريد مساله روشن شود و با هر وفرد خاطي برخورد شود. وزير اقتصاد در مجموع وزير توانمندي است. ما هم در گزارش کميسيون اصل نود به اين نرسيديم که او واقعاً مقصر است. 

· حسيني امروز با صراحت چهار بار اعلام کرد که عذرخواهي مي​کند. ما نبايد به اين پديده و فرهنگ صحيح عذرخواهي يک مسئول بي‌توجه باشيم. بايد به مسئولان تفهيم کنيم که اگر قصوري داشتند، عذرخواهي کنند. ملت و نمايندگانشان نيز متواضعانه بپذيرند تا اين فرهنگ اصيل اسلامي جا بيفتد. 

· اين استيضاح زمينه اي را براي کشمکش دو قوه ايجاد مي​کند که در پيگيري پرونده مانع ايجاد مي​کند. پس از پذيرش قصور از سوي وزير، ما ديگر مشکلي ايجاد نکنيم. امروز وظيفه ملي ما رونق اقتصادي در سال جهاد اقتصادي است. 

· ما در شرايطي نيستيم که بلاوجه هزينه سياسي کشور را بالا ببريم. شما يک کارت زرد به وزير نشان داديد و کارت قرمزتان را هم نشان داديد. فکر مي‌کنم باتوجه به کارآمدي وزير در کارش به او راي اعتماد مشروط بدهيم. 

· من قبل از وزارت حسيني او را نمي​شناختم. او يکبار به دعوت احمدي‌نژاد به جلسه سران سه قوه آمدو درباره طرح تحول گزارش داد. بعد کار وي را در دوره وزارت ديدم که به نظرم عقلانيت لازم را داشت. 

· از نمايندگان مي​خواهم راي اعتماد مشروط به وزير بدهند تا ديگر سهل‌انگاري در انتصاب افراد رخ ندهد. در مواردي که به شما هشدار نظارتي مي‌دهند، شما پيگيري جدي کنيد. در ارائه تسهيلات کلان، دقت بيشتري کنيد و به توصيه​ها حمل به صحت نکنيد. هيچ تاخيري و سهل‌انگاري در همکاري با قوه قضاييه نکنيد و يک بازوي دادستان شويد و به خاطر حمايت از همکاران‌تان تساهل نکنيد. 

· شرط ششم اين است که بانک‌ها دچار رکود نشوند و افراد ضعيف از تسهيلات بانکي بهره‌مند شوند. اينها نصايح خيرخواهانه ما براي شما است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین