کد خبر: ۱۴۰۱۶۵
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۰ - ۲۱:۰۹

سرشماری حیوانات پستاندار در فارس

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ابراهیم کارنامی بعد از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: سرشماری جمعیت حیوانات پستاندار استان فارس از ۲۱ آبان ماه امسال در تمام مناطق شامل منطقه حفاظت شده، پارک‌های ملی، پناهگاه حیات ‌وحش و همچنین منطقه شکار ممنوع آغاز شده و تا ۲۳ آذر ماه جاری ادامه دارد. 

وی گفت: سرشماری جمعیت پستانداران این استان توسط کارشناسان محیط زیست طبیعی و ماموران اجرایی گارد محیط زیست فارس انجام می‌شود و هدف از این کار برآورد جمعیت پستانداران این استان، کسب اطلاع از تغییرات جمعیتی حیوانات نسبت به سنوات گذشته، بررسی عوامل تهدید و نقاط قوت مناطق و شناسایی مناطق مستعد برای ارتقای سطح حفاظتی و شناسایی زیستگاه‌های مناسب و مستعد به منظور احیای جمعیت گونه‌های متنوع پستاندار است. 

کارنامی همچنین تصریح کرد: سرشماری جمعیت حیات وحش از مناطق در مدیریت سازمان محیط زیست به صورت سراسری در کشور انجام می‌شود. 

وی افزود: در طول حدود یک ماه جمعیت پستانداران در مناطق چهارگانه استان فارس شامل پارک‌های ملی، پناهگاه حیات وحش مناطق حفاظت شده و مناطق شکار ممنوع سرشماری می‌شود و حیات وحش به ترتیب در پارک ملی بمو، پناهگاه حیات وحش بختگان، منطقه حفاظت شده بهرام گور، منطقه حفاظت شده لارستان، منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان و میانکتل، بیدبیده آباده، بصیران اقلید، آبشار مارگون، پادنا، و مل‌بلند فیروزآباد،توت سیاه و دره باغ بوانات، کوه سیاه ارسنجان، و کوه درای ممسنی، چاه نفت، کوهستان و مزایجان داراب، کوه گرم جهرم، میان‌جنگل فسا، خرمن‌کوه، کوه هوا و تنگ خور و سایر زیستگاه‌ها سرشماری می‌شود. 

به گفته کارنامی طی این سرشماری تعداد حیات وحش استان به‌ ویژه علف‌خوران شامل کل و بز، آهو، جییر، گورخر، گوزن زرد، قوچ و میش شمارش می‌شود. 

وی در ادامه گفت: ۵، ۹ درصد از کل مساحت استان فارس جزو مناطق حفاظت شده، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش هستند و علاوه بر آن سرشماری حیات وحش ۱۶ منطقه شکار ممنوع نیز همزمان با مناطق چهارگانه صورت می‌پذیرد. 

این مسئول در پایان تصریح کرد: استان فارس به دلیل اقلیم و پستی و بلندی متنوعی که دارد از قطب‌های تنوع زیستی در کشور محسوس می‌شود و این استان با داشتن ۵۲ گونه پستاندار، حدود ۸، ۲۶ درصد کل گونه‌های پستاندار ایران را در خود جای داده است، و حفاظت از گونه‌های ارزشمند و در معرض تهدیدی مانند آهو، قوچ و میش، گورخر ایرانی، گوزن زرد ایرانی، پلنگ، خرس قهوه‌ای و ... از اهداف عمده و اولویت‌های کاری این اداره کل محسوب می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین