کد خبر: ۱۴۲۹۷۳
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۸:۵۷

هشدار نسبت به تشديد فعاليت لرزه‌اي البرز

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: استاد پيشكسوت زلزله‌شناسي كشور، رخداد زمين‌لرزه وان تركيه و زمين‌لرزه شامگاه چهارشنبه مازندران را نشان‌دهنده فعاليت تكتونيكي و لرزه‌خيزي شديد در منطقه البرز و زاگرس عنوان و با اشاره به آسيب‌پذيري بالاي اكثر شهرها و روستاهاي كشور در مقابل زلزله‌ حتي با بزرگي متوسط تصريح كرد: ستاد بحران كه با هدف افزايش آمادگي در برابر زلزله در تهران تشكيل شده بايد در تمامي شهرهاي كشور ايجاد شود. 

استاد پيشكسوت زلزله‌شناسي كشور، رخداد زمين‌لرزه وان تركيه و زمين‌لرزه شامگاه چهارشنبه مازندران را نشان‌دهنده فعاليت تكتونيكي و لرزه‌خيزي شديد در منطقه البرز و زاگرس عنوان و با اشاره به آسيب‌پذيري بالاي اكثر شهرها و روستاهاي كشور در مقابل زلزله‌ حتي با بزرگي متوسط تصريح كرد: ستاد بحران كه با هدف افزايش آمادگي در برابر زلزله در تهران تشكيل شده بايد در تمامي شهرهاي كشور ايجاد شود.

دكتر بهرام عكاشه در خصوص وضعيت زلزله خيزي شهرستان قائم شهر كه شامگاه چهارشنبه، كانون زمين‌لرزه‌اي به بزرگي ۵.۲ ريشتر بود گفت: شهرهاي آمل، بابل، ساري و قائم شهر كه در دامنه شمالي رشته‌ كوه‌هاي البرز شمالي قرار دارند همواره لرزه‌خيز بوده و خواهند بود چرا كه سلسله جبال البرز فوق‌العاده زلزله خيز است و توانمندي وقوع زلزله به بزرگي ۸ ريشتر را هم دارد.

وي با بيان اينكه اين منطقه تاكنون زلزله‌هاي زيادي را تجربه كرده است، افزود: مطمئنا تا ميليون‌ها سال ديگر هم اين مناطق مانند منطقه تهران زلزله خيز خواهد ماند.

اين استاد پيشكسوت زلزله شناسي با تاكيد بر اين كه علم زلزله شناسي هنوز قادر به پيش‌بيني زلزله نيست، خاطر نشان كرد: مهمترين نكته اين است كه بايد هميشه گوش به زنگ زلزله باشيم. اين كه براي كشور و شهر تهران ستاد بحران ايجاد شده قدم بزرگي در آمادگي در برابر زلزله محسوب مي‌شود اما به اعتقاد من بايد براي تمامي شهرهاي كشور ستاد بحران شكل بگيرد.

عكاشه با بيان اين كه رخداد زلزله در تمامي مناطق ايران امري كاملا عادي و طبيعي بوده و مساله عجيب و غيرعادي، غفلت ۲۰۰ ساله ما در برابر اين پديده است تصريح كرد: شهرهاي كشور را مي توان از نظر ميزان خطر زلزله به چهار دسته شامل خطر خيلي زياد، زياد، متوسط و كم تقسيم كرد كه از حدود ۵۰۰ شهر كشور كه لرزه خيزي آنها مطالعه شده تنها ۱۵ شهر كم خطر هستند و اكثر آنها آسيب پذيري زيادي نسبت به زلزله دارند.

رييس دانشکده علوم پايه دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران شمال با بيان اينكه در چند ماه اخير مناطق مختلف كشور به خصوص زاگرس تحت استرس زيادي هستند، افزود: از زماني كه منطقه وان تركيه، زلزله بزرگي را تجربه كرد منطقه تحت استرس است؛ البته خوشبختانه اين زلزله بزرگ در كشور ما رخ نداد اما مي‌توانست در كشور ما اتفاق بيفتد چرا كه زلزله وان تركيه متعق به كوه‌هاي قفقاز نبود بلكه متعلق به كوه‌هاي زاگرس ايران است.

وي با بيان اين كه كشور تركيه بيشتر از ايران به مساله زلزله توجه كرده است، خاطر نشان كرد: البته منطقه وان در شرق تركيه جزو مناطقي است كه كمتر به آن رسيدگي شده است در حالي كه به منطقه غرب تركيه يعني استانبول توجه بيشتري شده است.

عكاشه تصريح كرد: پس از اين زلزله بزرگ، منقطه تحت استرس زيادي است كه از اين انرژي زياد، بيش از هفت ريشتر در منطقه وان تخليه شد اما به اين معنا نيست كه ديگر در منطقه ما تخليه نخواهد شد بلكه نشان دهنده اين است كه منطقه فوق‌العاده تحت استرس و نيروهاي تكنوتيكي قرار گرفته است به طوري كه پس از آن در مناطق دزفول، بهبهان، فارس و بندرعباس زلزله‌هايي تا بزرگي ۵ ريشترهم رخ داد. اين زلزله‌ها نشان مي‌دهد كه تمام منطقه به خصوص زاگرس و البرز تحت فشار حركت صفحه عربستان به سمت شمال شرق و حركت شبه قاره هند به سمت شمال غرب هستند. البته اين حركات هميشه رخ مي‌دهد به طوري كه درياي احمر حدود چند ميلي متر در سال باز شده و شبه قاره هند حركت مي‌كند.

به گزارش ایسنا،وي با بيان اين كه ايران بايد هميشه جهت به حداقل رساندن خطرات زلزله آماده باشد، تصريح كرد: به اعتقاد من تمام روستاهاي كشور در مقابل زلزله پنج ريشترآسيب پذير هستند و حتي برخي از ساختمان‌هاي شهر تهران هم در زلزله پنج ريشتري فرو مي‌ريزند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین