کد خبر: ۱۴۶۹۹۴
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۰ - ۲۰:۴۱

مذاكرات آمريكا و كره‌شمالی در پكن

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مذاكره‌كنندگان آمريكا و كره‌شمالي براي دومين روز در پكن با يكديگر ديدار كردند تا در خصوص مساله آغاز روند خلع سلاح هسته‌اي پيونگ‌يانگ در ازاي ارسال كمك به اين كشور گفت‌وگو كنند. 

از سرگيري اين مذاكرات به خاطر درگذشت كيم جونگ ايل، رهبر سابق اين كشور به تعويق افتاده بود. 

به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، دور جديد مذاكرات آمريكا و كره شمالي از روز پنج شنبه آغاز شد. امروز جمعه نيز مذاكره‌كنندگان دو كشور نيز با يكديگر ديدار و گفت‌وگو كردند. 

اين مذاكرات مي‌تواند نشان‌دهنده آمادگي پيونگ‌يانگ با رهبر جديد خود كيم جون اون براي پاسخ به درخواست‌هاي واشنگتن و همسايگان كره‌شمالي جهت بازگشت به مذاكرات شش جانبه باشد. نزديك به سه سال از توقف مذاكرات شش‌جانبه مي‌گذرد. قرار بود براساس اين مذاكرات كره‌شمالي تسليحات هسته‌اي خود را كنار بگذارد و در ازاي آن كمك‌هاي مالي از كشورهاي خارجي دريافت كند. 

"گلن ديويس"، مذاكره‌كننده آمريكايي پيش از ديدار با همتاي خود "كيم كاي گوآن" مذاكره‌كننده ارشد كره‌شمالي اظهار داشت: در اين گفت‌وگوها طيف وسيعي از مسائل مورد بحث قرار مي‌گيرد. 

ديويس به خبرنگاران گفت: مسائلي نظير توقف برنامه هسته‌اي، خلع سلاح هسته‌اي، كمك‌هاي بشردوستانه و حقوق بشر بر روز ميز گفت‌وگو است. 

ديويس و گوآن روز جمعه نزديك سه ساعت با يكديگر گفت‌وگو كردند. هنوز هيچ گزارشي مبني بر ادامه اين گفت‌وگوها در بعدازظهر جمعه منتشر نشده است. 

مذاكرات آمريكا و كره شمالي در پكن سومين دور مذاكرات اين دو كشور پس از ماه ژوئيه سال گذشته است كه هدف آن از سرگيري آغاز مذاكرات گسترده‌تري است كه از سال 2003 آغاز شده و در آن كشورهاي چين، ژاپن، روسيه و كره جنوبي نيز حضور دارند. مذاكرات شش جانبه در دسامبر سال 2008 متوقف شده بود. 

برخي تحليل‌گران مي‌گويند براي از سرگيري مذاكرات شش‌جانبه كره‌شمالي بايد اقدامات بيشتري انجام دهد. 

"مارك تونر"، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا اظهار داشت: كره شمالي هنوز بايد سئوالات و مسائلي را كه ما پيشتر مطرح كرده‌ايم، پاسخ دهد. كره‌شمالي بايد به تعهداتي كه در گذشته اعلام كرده عمل كند. 

آمريكا همچنين اعلام كرده بهبود روابط ميان كره‌جنوبي و كره‌شمالي يكي از پيش‌شرط‌هاي لازم است. 

به گزارش ایسنا، كره‌شمالي طي هفته‌هاي اخير پيشنهاد كره‌جنوبي مبني بر آغاز مذاكرات را رد كرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین