کد خبر: ۱۴۹۲۵۳
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۷
این خبر تکمیل می شود

جلسه طرح سوال از رئیس جمهور

سخنرانی مطهری و احمدی نژاد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنرانی مطهری

علی مطهری به عنوان نماینده سوال کنندگان از رئیس​جمهور به دلیل حضور در مجلس تشکر کرد. 

نماینده تهران گفت: مایل بودم سوال را به صورت خطابی عنوان کنم اما چون فرصت کم است، متنی را از قبل آماده کرده​ام و از روی آن قرائت می​کنم.

او قصد داشت سوالات از رئیس​جمهور را در سه مرحله بپرسد و پس از پاسخ رئیس​جمهور، قسمت​های بعدی را بخواند. اما رئیس​مجلس گفت که چون چنین چیزی در آیین نامه مجلس نیامده است، امکانش نیست. اما برخی نمایندگان با سر و صدای زیاد با این تصمیم رئیس مجس مخالفت کردند.

با این حال مطهری سوالش را با خطبه​ای از نهج​البلاغه آغاز کرد و گفت: خدا را سپاسگذاریم که توفیق انجام یکی از اصول قانون اساسی را برای اولین بار به ما اعطا کرد تا دنیا ببیند که دموکراسی ما صوری نیست.

او پس از تشکر دوباره از رئیس​جمهور ابراز امیدواری کرد که این سوال، یک گام به پیش در منظر مردم و پیشبرد اهداف نظام باشد و مجلس و رهبری را شاد کند. هدف از سوال کنندگان بیان رودر روی مسائل و شنیدن مردم بود و نه کشمکش رسانه​ای. سوال کنندگان به دنبال تخریب رئیس​جمهور که خدمات بسیاری از جمله پافشاری بر حق هسته​ای کشور را داشته، نیست.

گزیده سخنان وی از این قرار است:

· چرا در مواردی خلاف قانون اساسی انجام شده است؟ مثلا قانون پرداخت تسهیلات مترو چرا اجرا نشد و گفتید که این مصوبه مجلس را قانون نمی​دانید؟ در حالیکه این مصوبه مجلس به تایید مجمع تشخیص مصلحت رسیده است.

· مجلس به دلیل آلودگی هوای تهران که سالانه چهار هزار نفر جانشان را از دست می​دهند، تصمیم به پیشبرد خطوط متروی پایتخت گرفت. تشخیص اینکه مصوبه​ای قانون است یا نه، بر عهده رئیس دولت نیست و رئیس جمهور باید آن را اجرا کند.

· از ابتدا دولت اراده​ای برای اجرای این قانون نداشت و حتی در متمم​های بودجه هم آن را نیاورد. ضمن اینکه مفاد این قانون، تسهیلات بود و دولت می​توانست آن را تدریجی پرداخت کند.

· با وجود نرخ رشد اقتصادی در سال 89، چکونه دولت بیش از یک میلیون شغل ایجاد کرده است؟ این رقم​ها با سالهای گذشته همخوانی ندارد و امکان ایجاد یک میلیون و 600 هزار شغل در سال 89، غیرممکن بوده است.

· دولت باید 30 درصد خالص درآمدهای قانون هدفمند کردن یارانه​ها را به بخش تولید اختصاص دهد. اما چنین نکرده است. چرا سهم بخش تولید مطابق این قانون از سوی دولت پرداخت نشده است؟ چه اتفاقی افتاده که این اقدام خردمندانه کنار گذاشته شد و با عدم حمایت از این بخش، تولید کنندگان دچار مشکل جدی شده و به تعدیل کارگران خود پرداخته و بر خیل بیکاران افزوده شد؟

· چرا این گرانی ها به مردم تحمیل شد؟ صدای مردم از گرانی​ها بلند است. چرا دولت به آن توجه نمی کند؟ چرا با استقراض از بانک مرکزی موجبات تورم را فراهم آوردید؟

· مقاومت 11 روزه شما در مقابل حکم مقام معظم رهبری در ابقای آقای مصلحی به چه دلیل بود؟ پس از حکم حکومتی مجادله با این حکم از سوی رئیس​جمهور غیرقابل قبول است. مرز التزام به ولایت فقیه هم پذیرش احکام حکومتی است.

· اینکه گفتید مجلس در راس امور نیست، با چه هدفی است؟

· بودجه​های فرهنگی دولت چگونه هزینه شده است؟ چرا فقط 20 درصد را به استانداری​ها داده​اید؟ مابقی را کجا هزینه کردید؟

· چرا با علم به اینکه انتقاد رئیس جمهور از مجریان قانون عفافا و حجاب منجر به انحطاط در این زمینه می​شود، باز این موضوع را در رسانه ملی اعلام کردید و علی رغم مخالفت علما بار دیگر بر آن تاکید کردید؟

* چرا نظریه مکتب اسلام را تایید کردید و باعث تضعیف جایگاه انقلاب اسلامی شدید؟ آقای مشایی تزی را مطرح کرد که چون قرائت هایی طالبانی از اسلام می شود، بهتر است از مکتب ایران به جای مکتب اسلام سخن بگوییم. جشن نوروز با تذکر رهبر انقلاب مواجه شد اما باز هم آن را اجرا کردید. الگوی حکومت داری ما کورش است یا پیامبر و ائمه؟

مطهری در خلال سخنانش به شوخی از رئیس​جمهور خواست تا بخشی از وقتش را به او بدهد و با خنده گفت که احمدی نژاد به او پاسخ داده کل یکساعت زمانش برای نطق را به او می​دهد! اما رئیس​مجلس با لحنی جدی به این نماینده تهران گفت: شما قانونا یک ربع وقت دارید و همین قدر می توانید حرف بزنید.

سخنرانی احمدی نژاد


رئیس​جمهور باز سخنانش را با دعای فرج امام زمان آغاز کرد و با لحنی طنزگونه به سوالات نمایندگان پاسخ داد.

احمدي نژاد با بيان اينکه سوال از رئيس​جمهور حق طبيعي مجلس است و پاسخ به آن هم طبيعي است و اتفاق خاصي نيفتاده است، گفت: اين موضوع از مدت ها پيش در رسانه ها مطرح شده و خوشحالم که فرصتي براي پاسخگويي ما هم فراهم شد.

رئيس​جمهور با کنايه به اينکه مطهري به جاي 15 دقيقه، حدود 16 دقيقه حرف زده است، افزود: او 33 درصد بيش از زمانش حرف زد، با همين نسبت هم من يکساعت و 20 دقيقه وقت دارم.

حسين سبحاني نيا عضو هيات رئيسه مجلس به او تذکر داد که مطهري 15 دقيقه حرف زده است، رئيس جمهور هم گفت: ساعت ما و شما فرق دارد؟ مجلس است ديگر سه دقيقه وقت مي گيرد ولي 11 دقيقه حرف مي​زند. من مي خواستم قبل از انتخابات به مجلس بيايم اما گفتم ممکن است روي انتخابات اثر بگذارد و چون ديواري کوتاهتر از من نيست، به گردن من بيفتد.

او که مي گفت مذاکراتي در اين باره کرده است، افزود: تلاش کرديم که سوال انجام نشود اما هيات رئيسه نپذيرفت. برخي گفتن فرداي چهارشنبه صوري و بعد از انتخابات شيرين و شب عيد به مجلس نيام. اما برخي گفتند برو و محکم جواب بده.

به گزارش خبرآنلاین،پاسخ​هاي رئيس​جمهور از اين قرار است:

· حساب ذخيره ارزي موجودي​اش صفر است. چگونه به مترو وام بدهيم؟ از کجا بدهيم؟ از پول معلمان و عمران و آباداني روستاها؟ بايد مي گفتيد از کدام رديف کم کنيمو به اينجا بيافزاييم؟ اين قانون بر خلاف اصل 75 قانون اساسي است.

· هشت هزار ميليارد تومان بابت عوارض به مترو کلان شهرها و 6 ميليارد دلار هم فاينانس داده​ايم. 11هزار دستگاه اتوبوس با تخفيف به کلان شهرها داده​ايم. در مورد تهران هم 4600 ميليارد تومان پول نفت را براي کار عمراني به شهرداري داده​ايم که 10 برابر کمک کل دولت​هاي قبل است.

· به جاي اين همه فشار به دولت بهتر نبود يک سري به شهرداري مي زديد ببينيد کجا اين پول ها را خرج کرده اند؟

· چرا فکر نمي کنيد با اين نرخ رشد اقتصادي نمي​شود اين مقدار شغل ايجاد کرد؟ والله مي شود بيش از يک ميليون و 600 هزار شغل هم ايجاد کرد. شما کمک کنيد بيش از اين هم مي شود.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۴
0
0
به نظر من اقای احمدی نژاد کارامدترینه دولت هاست واصولگرا ها دشمنی با ریاست جمهوری احمدی دارند به جای این حرف ها کارهای درون حزبی خودرا انجام بدهند تا از نظام اسلامی منحرف نشوند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۴
0
0
خواست بگه همتون رو به سخره میگیرم و میرم و هیچ کاری هم نخواید کرد.
دلم خنک شد.دیگه مجلس هشتمی وجود نداره انا له الله و انا الیه راجعون
عمرا اگه مجلسی ها کاری بکنن. دست مریزا داش محمود الحق که بچه کف بازاری!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۴
0
0
......براي آينده شرايط احراز دقيق تري براي رياست جمهوري تکوين و رعايت شود . فکر اخلاق جامعه باشيد . ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۴
0
0
الحق که زبون باز خوبی هست این آقای احمدی نژاد به خوبی از اصل قضیه فرار میکنه به قول دوستمون الحق بچه کف بازاره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۴
0
0
تو را خدا از اعتبارات فرهنگی دم نزنند من ماندم که آیا مجلس وقتی اعتبارات را تصویب می کند محل وصول را مشخص نمی کند یا وقتی رئیس جمهور یک ملت در تلویزیون وعده می دهد به فکر تحققش نیست واضح بگویم آقای رئیس جمهور ده بار از تلویزون در سال 89 بودجه ارتقا فرهنگی کرمان را 70 میلیارد در هر سال برای 5 سال تخصیص داد و پیگر رسانه ای گرفت تو را خدا از استاندار بپرسید در سال 89 چند داده و در سال 90 چند درصد دیگر نمی دانم چقدر به ......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۴
0
0
برای انشاءنگاری وحرافی خوبه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۵
0
0
خدا ب دادمون برسه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین