کد خبر: ۱۵۰۷۱۹
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۶

افزايش شوری آب رودخانه كارون

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مدیر امور كشت و صنعت‌های نظام صنفی كشاورزی خوزستان از افزایش بی‌سابقه شوری آب رودخانه كارون خبر داد. 

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی كشاورزان خوزستان، محسن ممبینی با اشاره به اینكه شوری آب در نهایت باعث كاهش تولید می‌شود، گفت: برای هر كشت محدوده‌ای بنام حد آستانه افت محصول تعیین شده كه برای نیشكر آستانه تحمل شوری 1.7 میلی‌موس بر سانتیمتر است و هرچه این مقدار بالاتر رود و آبیاری ادامه پیدا كند افت محصول بیشتر می‌شود.

به گفته وی، با افزایش هر واحد شوری آب ، افت پنج درصدی تولید در هر هكتار نیشكر خواهیم داشت و این مساله برای بقیه محصولات كشاورزی هم صادق است.

وی ادامه داد: با توجه به اینكه نوع خاك منطقه از نوع سنگین است و سطح آب‌های زیرزمینی بالاست، بالا بودن EC (میزان شوری آب) خاك و آبیاری آب با EC بالا مشكلات فراوانی برای محصولات دیگر بوجود می‌آورد.

به گفته وی، با وجود اینكه حد آستانه تحمل گندم به شوری، چهار میلی‌موس بر سانتیمتر است، اما این نكته را نباید فراموش كرد كه تداوم آبیاری با این آب و نوع خاك آن هم در زمین‌هایی كه بیشتر بدون زهكش هستند، مشكلات فراوانی را برای كشاورزان بوجود می‌آورد و این موضوع باعث افزایش قابل توجه نمك در پروفیل خاك می‌شود.

ممبینی گفت: با وجود اینكه ذخیره آب پشت سد كارون یك میلیارد مترمكعب بیشتر از سال قبل بوده، دبی پایین آب به این مشكل دامن زده است.

مدیر امور كشت و صنعت‌های نظام صنفی كشاورزی خوزستان متوسط میانگین EC در سال 1390 را بین 2.79 تا 1.84 میلی‌موس بر سانتیمتر اعلام كرد و افزود: این میزان EC در 29 اسفند سال 90 به 3.89 رسید.

وی افزود: در نمونه گیری‌های مختلفی كه از كانال‌های آب منتهی به زمین‌های كشاورزی آن هم در دمای مناسب و كمتر از 20 درجه گرفته شده، گاهی درجه شوری آب بویژه در 20 كیلومتری جاده اهواز از سمت منطقه كوت عبدالله به 3.78 هم می‌رسد و با توجه به اینكه كشاورزان دارای دستگاه سنجش EC نیستند و دانش این مهم را هم در اختیار ندارند، متوجه علل كاهش و افت تولید نمی‌شوند.

وی گفت: با توجه به اینكه در مرحله خوشه‌زنی گندم هستیم این شوری ضربه سنگینی به كشاورزی خوزستان وارد می‌كند.

وی اظهارداشت:با وجود تمامی زحماتی كه سازمان آب و برق خوزستان برای تامین آب كشاورزی متحمل می‌شود، اما باید به مساله كیفیت آب توجه ویژه‌ای شود زیرا آب مهم‌ترین و حیاتی‌ترین نیاز در بخش كشاورزی به شمار می‌رود و به طورقطع كشاورزان بعد از برداشت متوجه خواهند شد كه با چه مشكلی روبه رو شده‌اند و آن وقت است كه مراجعات برای بیمه كشاورزی شدت می‌گیرد و آن زمان دیگر فایده‌ای ندارد.

ممبینی عنوان كرد: در ماه‌های گذشته شخصیت‌های علمی و دانشگاهی و كارشناسان زبده كشاورزی اعلام كردند كه آبگیری سد گتوند باعث بالا رفتن EC آب كارون می‌شود كه مورد توجه قرار نگرفت و كاهش دبی رودخانه كارون هم این بحران را افزایش می‌دهد و به طوریقین با قرار گرفتن در فصل گرما درجه شوری آب بیشتر از گذشته هم خواهد شد كه این موضوع كشاورزی خوزستان بویژه محصولاتی مانند گندم و نیشكر را با مشكلات عدیده‌ای روبه رو می‌سازد.

مدیر امور كشت و صنعت‌های نظام صنفی كشاورزی خوزستان ابراز داشت: یكی دیگر از مشكلاتی كه به طورحتم با افزایش EC آب، خوزستان را وارد چالشی دیگر می‌كند، نبود دلگرمی و امیدواری روستاییان برای كشاورزی و تولید است و با این رویه باید شاهد مهاجرت روستاییان به شهر برای پیدا كردن شغلی دیگر باشیم كه نتیجه آن گسترش حاشیه نشینی، خالی شدن روستاها، افزایش بیكاری و ناهنجاری‌ها است.

وی با اشاره به اینكه هم اكنون شوری آب در بخش جنوبی اهواز در دمای 14 درجه سانتیگراد بیش از 3.5 میلی‌موس بر سانتیمتر است گفت: به هر میزان كه نزدیك به حوزه‌های پایین دستی كارون برویم EC آب افزایش بیشتری خواهد داشت.

به گزارش جام جم آنلاین، وی افزود: حتی در سال 87 كه با خشكسالی روبه رو بودیم EC آب رودخانه كارون به این میزان افزایش نیافته بود و به طور قطع اگر این شرایط كنترل نشود زمین‌های حاصلخیز كشاورزی در آینده‌ای نزدیك به زمین‌های غیرقابل كشت تبدیل می‌شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین