کد خبر: ۱۵۳۹۶۶
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۴

راه‌اندازي سامانه الكترونيك معاينات شغلي در سال جاري

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رييس مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت از راه‌اندازي سامانه الكترونيك معاينات سلامت شغلي در سال جاري خبر داد و گفت: از اين طريق اطلاعات مربوط به معاينات كار از سراسر كشور جمع آوري شده و براي برنامه ريزي‌هاي دقيق در اختيار وزارت بهداشت و ارگان‌هاي ذيربط قرار مي‌گيرد.

دكتر كاظم ندافي در مراسم بزرگداشت روز جهاني «ايمني و بهداشت حرفه‌اي» كه با شعار «ارتقاي ايمني و بهداشت حرفه‌اي در يك اقتصاد سبز» در دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي برگزار شد، گفت: نگاه بشر به مقوله اقتصاد و توليد پس از انقلاب صنعتي دستخوش تغييرات بسياري شد. به گونه‌اي كه به تدريج مقوله توليد با در نظر گرفتن جنبه‌هاي انساني،‌ايمني و محيط زيست تلفيق شد چرا كه نگاه تك محوري به توليد اساسا پايدار نبود.

وي با بيان اينكه نيروي انساني سرمايه انساني است، گفت:‌ با توجه به نام گذاري امسال به «توليد ملي، ‌حمايت از كار و سرمايه ايراني» مسئوليت ما در حراست از نيروي كار صد چندان مي‌شود چرا كه توليد پايدار زماني به صرفه است كه يك نگاه ويژه به اركان توليد داشته باشيم.

ندافي ضمن تاكيد بر حفظ سلامت نيروي كار عنوان كرد: علاوه بر توجه به سلامت نيروي كار بايد ديد محيط زيست در قبال اين توليد چگونه متاثر مي‌شود و براي حفظ آن چه اقداماتي بايد انجام داد و اينكه آيا محصول توليدي ما با محيط زيست سازگار است يا آن را به مخاطره مي‌اندازد.

وي اضافه كرد: به همين علت با يك نگاه جامع نگر با مقوله سلامت كار مواجهيم.

رييس مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت با اشاره به نقش عمده تغييرات آب و هوا بر روي سلامت كار گفت: پيش بيني مي‌شود تغييرات آب و هوا در قرن 21 تاثيرات بسزايي بر روي سلامت و ساير جنبه‌هاي زندگي انسان داشته باشد.

وي در ادامه با اشاره به تشكيل كارگروه ملي بررسي تاثير آب و هوا بر سلامت شاغلين در وزارت بهداشت از تدوين سند ملي تاثيرات آب و هوا بر سلامت شاغلين خبر داد.

ندافي درباره توسعه پايدار عنوان كرد: رشد اقتصادي در ذيل موضوع توسعه پايدار قرار دارد و مي‌تواند به عنوان يك چشم انداز دست يافتني و مهم براي تمام كشورها محسوب شود.

رييس مركز سلامت محيط و كار وزارت بهداشت با اشاره به اينكه حفظ محيط زيست بخش مهمي از توسعه پايدار است، اظهار كرد: از جمله برنامه‌هاي وزارت بهداشت به منظور دستيابي به توسعه پايدار، برنامه بازرسي هدفمند از محيط‌هاي كاري است.

وي ادامه داد: اكنون نزديك به 2 ميليون كارگاه در سراسر كشور فعال هستند اما ما تنها حدود 800 بازرس بهداشت كار داريم. واضح است كه بازرسي از اين تعداد كارگاه عملا براي ما امكان پذير نيست. دستگاه‌هاي اجرايي نيز استخدام نيروي كار را محدود كردند. به همين خاطر لزوم يك بازرسي هدفمند بيش از پيش ضروري است.

وي اضافه كرد: در حال حاضر كارگاه‌هاي ريخته گري و كارخانه‌هايي كه از آزبست استفاده مي‌كنند يا متاثر از مصرف آزبست در گذشته هستند، در اولويت برنامه بازرسي‌ها قرار دارند.

ندافي با اشاره به اينكه وزارت بهداشت آغازگر اقدامات مداخله‌اي در ذيل بازرسي‌ها نيز خواهد بود، گفت: در همين راستا چندين كارگاه الگو را با كنترل عوامل زيان آور در هر شهرستان انتخاب مي‌كنيم تا با الگوبرداري ساير كارگاه‌ها از اين مراكز نمونه شاهد تحولاتي در اين زمينه باشيم.

وي درباره بازرسي و كنترل عوامل خطرزا در محيط‌هاي كاري نيز گفت: در گذشته بحث مشاغل خاص،‌ بهداشت معدنكاران،‌ بهداشت كشاورزان و بهداشت پرتوكاران را پيگيري كرديم و سال گذشته نيز بهداشت كارگاه‌هاي ساختماني را به صورت پايلوت در مناطقي از شهرداري تهران اجرا كرديم كه بازخوردهاي مثبتي داشت.

به گزارش ايسنا،‌ وي با اشاره به راه اندازي كميته‌هاي كنترل عوامل خطرزا و بهداشت حرفه‌اي در بيمارستان‌ها گفت: بحث بهداشت حرفه‌اي مشاغل پزشكي نظير دندان پزشكي و پرستاري نيز در گذشته پيگيري شد و هم اكنون ادامه دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین