کد خبر: ۱۵۴۲۸۴
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۱

"جایگاه نمایندگی مجلس در اصفهان نیازمند تحول است"

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مرتضی طلایی از جمله دو نامزدی است که در دور دوم نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برای کسب کرسی سبز مجلس، باحمید رضا فولاد گر رقابت می‌کند، رقابتی که به اعتقاد خودش، مسابقه خدمت بین آن‌هاست.

انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در شهر اصفهان نسبت به دوره‌های پیشین تمایزاتی دارا بود که حضور یک اصفهانی در عرصه انتخابات با سابقه ملی از جمله این ویژگی‌ها بود.

مرتضی طلایی که پیش‌تر فرمانده سابق پلیس تهران بزرگ بوده و اکنون مسئولیت ریاست کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران را به عهده دارد، بنا بر اعتقاد خود برای ادای دین به همشهریان زادگاه خود، اصفهان را برای رقابت‌های انتخاباتی برگزید.

وی اکنون در دور دوم انتخابات با دیگر کاندیدای انتخابات مجلس بر سر یک کرسی نمایندگی اصفهان رقابت می‌کند. رقابتی که به اعتقاد خودش، مسابقه خدمت بین آن‌هاست.

در گفتگوی تفصیلی فارس با مرتضی طلائی، به بررسی نظرات و برنامه‌های وی برای نمایندگی مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:

- آقای طلایی، دلیل کاندیداتوری شما در انتخابات مجلس نهم چه بود؟

تاریخ پرفراز و نشیب انقلاب اسلامی، پر از لحظه‌های تکلیف است.زمانی تکلیف فرزندان انقلاب، حضور در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل بود و زمانی دیگر، فرزندان انقلاب با تکلیفی مشخص شده به سمت حرکت در مسیر توسعه کشور در حوزه‌های گوناگون گام برداشتند که اکنون بدخواهی دشمنان، گواه موفقیت در این زمینه است.

خرازی‌ها، کاظمی‌ها، همت‌ها و ردانی پورها از یک سو و احمدی روشن‌ها از سوی دیگر به این دلیل شهید راه خدا محسوب می‌شوند که در راه انجام تکلیف خود گام برداشتند. انقلاب اسلامی ایران سرشار از لحظات حساسی است که نیاز به ورود فرزندان انقلاب به عرصه‌های مختلف برای انجام تکالیف وجود دارد.

امروز نیز فضای سیاسی کشور به دلیل پشت سر گذاشتن عداوت فتنه‌گران از یک سو و همراهی جریانات انحرافی با آنان از سوی دیگر و همچنین شدید شدن کینه دشمنان قسم‌خورده نظام اسلامی، دارای شرایطی حساس و ویژه است که لزوم تشکیل مجلسی قدرتمند را ایجاد کرده است.

در این راستا، تکلیف امروز ملت ایران شرکت پرشور در انتخابات است که بخشی از این تکلیف بر دوش نامزدها و بخشی دیگر بر دوش مردم انقلابی است و من هم شرکت در انتخابات به عنوان کاندیدا و همچنین تشویق مردم به حضور حداکثری در انتخابات را تکلیف خود دیدم.

- چرا از حوزه انتخابیه اصفهان کاندیدای مجلس شورای اسلامی شدید؟

برخی از مردم اصفهان، بنده را به عنوان فردی که عهده‌دار مسئولیت‌های مختلف در سطح ملی و یا شهر تهران بوده است، می‌شناسند و از این‌رو این سوال برای آنان مطرح می‌شود که چرا طلایی از اصفهان کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی شده است. در پاسخ به این سوال باید گفت، مرتضی طلایی متولد اصفهان است و سال‌ها مسئولیت‌های مختلفی در این شهر و شهرستان‌های استان اصفهان داشته است.

هم‌اکنون نیز اکثر خانواده من هنوز ساکن اصفهان هستند و ارتباط من با این شهر گسسته نشده است، احساس می‌کنم با مسئولیت‌های مختلفی که در این شهر به عهده داشتم به خصوص فرماندهی نیروی انتظامی اصفهان، با لایه‌های مختلف اجتماعی اصفهان، مشکلات و نیازهای اصفهان و اتفاقاتی که زیر پوست این شهر در حال وقوع است آشنایی دارم و از سوی دیگر، به واسطه مسئولیت‌های ملی به این درجه از بلوغ سیاسی رسیده‌ام که بتوانم برای رفع این مسائل چاره‌جویی کنم.

- به نظر شما نماینده کلان‌شهری مانند اصفهان چه تفاوتی با شهرهای دیگر دارد؟

اصفهان یک کلان‌شهر است که این کلان‌شهر تعریف ویژه‌ای دارد. یک کلان‌شهر علاوه بر دارا بودن مشکلات یک شهر کوچک در ابعاد وسیع‌تر، مشکلات و مسائل کلان‌تری نیز دارد که باید به آن پرداخته شود. به نظر من نمایندگان مردم اصفهان در ادوار مختلف مجلس، همواره بر مشکلات نوع اول بیشتر تمرکز کرده‌اند و البته در این زمینه نیز زحمات زیادی کشیده‌اند. ولی نباید این مهم را از خاطر ببریم که نمایندگان مجلس باید مشکلات کلان اصفهان را نیز پیگیری کرده و در راستای حل آن بکوشند.

- لطفاً واضح‌تر در خصوص این مشکلات کلان که به آن اشاره کردید، صحبت کنید.

یک کلان‌شهر، مسائلی دارد که برای حل آن باید در سطح کلان برنامه‌ریزی شود. به عنوان مثال، وقتی اعتبارات دولتی مترو اصفهان پرداخت نشده و شهرداری این شهر برای پیشبرد آن با مشکل مواجه می‌شود، کلان‌شهر با مشکل بزرگی مواجه شده که نیازمند اقدام در لایه‌های بالاتر حکومتی است. البته این فقط یک مثال بود، ولی این‌گونه مسائل در حوزه‌های گوناگون وجود داشته و حل این‌ مسائل، نیازمند برنامه‌ریزی و برنامه محوری نمایندگان مجلس است.

معتقدم نمایندگان اصفهان راه زیادی رفته‌اند، ولی راه‌های نرفته زیادی نیز باقی مانده‌ است. امروزه صنعت، کشاورزی، اشتغال، محیط زیست، میراث فرهنگی، ورزش، صنایع دستی، حاشیه‌نشینی در اصفهان، همه و همه نیازمند بررسی عمیق‌تر و موشکافانه‌تر و پیگیری دقیق‌تر از سوی نمایندگان مردم اصفهان است.

- با مشکلات صنعتگران اصفهان در چه حد آشنا هستید و فکر می‌کنید تا چه حد می‌توانید مسائل کلان آن‌ها را نمایندگی کنید؟

صنعت، از چندین جنبه حائز اهمیت است. یک جنبه اهمیت آن از نظر حضور زیربنایی آن به عنوان یکی از شاخصه‌های توسعه در بعد استانی و ملی و همچنین افزایش تولید ناخالص استان است که در نهایت به افزایش تولید ناخالص ملی می‌انجامد.

بعد دیگر اهمیت صنعت، ایجاد اشتغال پایدار بوده که اثرات مثبت اقتصادی و اجتماعی در بر دارد.

خوشبختانه به برکت انقلاب اسلامی ایران، صنعت در استان اصفهان رشد خوبی داشته و این استان به عنوان یکی از قطب‌های صنعتی کشور تبدیل شده است.

صنعتگران استان اصفهان، هم‌اکنون با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند که بخشی از آن مربوط به فضای کسب و کار کلان کشور است، اما بخش‌های دیگری از آن نیز وجود دارد که به نظر من صنعتگران استان مظلوم واقع شده‌اند.

- به مباحث اشتغال اشاره کردید. برنامه شما در این زمینه چیست؟

اهمیت اشتغال بر هیچ‌کس پوشیده نیست، به عنوان فردی که سال‌ها فرماندهی نیروی انتظامی در کلان‌شهرها را عهده‌دار بوده‌ام و اکنون نیز در سمت ریاست کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران به فعالیت مشغول هستم، به رابطه معکوس اشتغال با رشد بزه کاری واقفم. در مباحث اشتغال باید بدانیم همواره بخشی از تلاش‌هایی که در این زمینه صورت می‌گیرد غیر مستقیم است. به عنوان مثال، حمایت‌هایی از بنگاه‌های اقتصادی که نیروی کار استان را در خود جذب کرده‌اند می‌شود، به صورت غیرمستقیم در راستای حمایت از این شغل‌های پایدار است،اما در خصوص برنامه مستقیم باید گفت، تلاش‌های خود در تمام زمینه‌ها را برای استفاده بهتر و با کارایی بالاتر از منابع استان در جهت ایجاد شغل مستقیم بکار ببریم. همچنین ظرفیت‌های بالقوه این شهر برای ایجاد فرصت‌های شغلی را بالفعل کرده تا بر اساس این موقعیت، جوانان ما موقعیت اشتغال پیدا کنند.

گردشگری اصفهان، ویژگی‌های طبیعی و تاریخی این شهر یکی از این ظرفیت‌هاست که هنوز نتوانسته‌ایم آن را بالفعل کنیم، هم‌چنین جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در استان و تسهیل سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران از دیگر مسائل مهمی است که نماینده مجلس می‌تواند برای ایجاد اشتغال از آن استفاده کند. البته معتقدم تنها همت یک نماینده نمی‌تواند حل این مسائل را به همراه داشته باشد و حرکت به این سمت، نیازمند وجود مجمع قدرتمندی از نمایندگان استان اصفهان است.

- در خلال صحبت‌های خود به مشکلات کشاورزان اصفهانی اشاره کردید. در این زمینه چه برنامه‌ای را دنبال می‌کنید؟

بله. اینجانب بر روی این مسئله تاکید جدی و ویژه‌ دارم، کشاورزی یکی از ارکان توسعه اقتصادی استان اصفهان است و به نظر من نمایندگان باید به همان میزان که به مشکلات صنعت می‌پردازند به مشکلات بخش کشاورزی نیز بپردازند. این بخش نیز اشتغال مستقیم ایجاد ‌کرده و با هزاران انسان که زندگی خود را از این راه تأمین می‌کنند ارتباط دارد.

یکی از مشکلات فعلی آنان، مسائل آب زاینده رود است.

نماینده مجلس نباید بگذارد حق آبه کشاورزان اصفهان که به صورت اجدادی برای آنان بوده و به آنان به ارث رسیده است، پایمال شود.این مسئله یک بحث منطقه‌ای و یا استانی است.

یک مسئله کاملاً حقوقی و شهروندی است و غفلت از آن نابخشودنی است. از همین‌جا به صراحت می‌گویم پیگیری مسائل حق‌آبه کشاورزان و همچنین پیگیری مسئله آب استان اصفهان اولویت برنامه‌های مرتضی طلائی است. از سوی دیگر نیز معتقدم باید شرایط آموزشی لازم برای کشاورزان اصفهانی فراهم شود.

افزایش دانش در بخش کشاورزی به افزایش راندمان این بخش و در نهایت بهره‌مندی بیشتر کشاورزان می‌انجامد که این مهم، بسیاری از شاخص‌های اقتصادی را متحول می‌کند.

- مردم اصفهان سال‌هاست در فصول مختلف سال با قطع شدن آب زاینده رود مواجه می‌شوند که مشکلات اقتصادی در بخش کشاورزی و گردشگری، زیست محیطی و همچنین تأثیرات روحی و روانی برای مردم این دیار داشته است، به عنوان یک کاندیدای مجلس شورای اسلامی، نظر شما در خصوص این مشکل چیست؟

مسائل و مشکلات زاینده‌رود یکی از مسائل کلانی است که در صحبت‌های قبلی به آن اشاره کردم. این مسئله همان گونه که شما نیز اشاره کردید، تأثیرات اقتصادی، اجتماعی، محیط زیست و ... داشته و از این رو توجه به آن لازم و ضروری است، البته باید توجه داشته باشیم که این حوضه آبخیز با مشکلات خشکسالی مواجه بوده و به طور قطع به میزان سال‌های فراوانی بارش امکان برداشت و استفاده وجود ندارد و ما صحبت‌های خود را به علم به این مسئله بیان می‌کنیم. خواسته مردم اصفهان این است که حق‌آبه‌ها که بحث و امری حقوقی است محترم شمرده شده و اگر خشکسالی مشکلاتی ایجاد می‌کند، این مشکلات به صورت عادلانه بین تمامی حق‌آبه‌داران در کل مسیر رودخانه تقسیم شود. نمایندگان مردم اصفهان نیز باید در جهت توزیع عادلانه آب در بین تمامی حق‌آبه داران تلاش کنند و این‌گونه نباشد که حق‌آبه‌داری از بحران خشکسالی با هیچ مشکلی مواجه نشود و یک قطره آب به حق‌آبه‌داران دیگر نرسد.

بدون‌ تردید با رعایت‌ این حق‌آبه، مسائلی که به آن اشاره کردیم برطرف می‌شود.

رودخانه زاینده‌رود خود حق‌آبه طبیعی دارد که برای جاری ماندن آب در رودخانه در نظر گرفته شده است. هر رودخانه‌ای چنین حق‌آبه‌ای دارد که نمایندگان باید رعایت آن را مطالبه و پیگیری کنند. همچنین شهر اصفهان و تالاب گاو خانی نیز هر کدام حق‌آبه‌هایی دارند که با رعایت آن مشکلات زیست‌محیطی حل می‌شود.

در خصوص مشکلات کشاورزان شرق اصفهان نیز اشاره کردم که راه‌حل، توزیع عادلانه آب در بین تمامی حق‌آبه‌داران است. از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشته باشیم که ایجاد انشعابات جدید در بالادست در حالی که حق‌آبه‌دار این رودخانه به حق خود نمی‌رسند، ظلمی آشکار است که نمایندگان اصفهان باید برای حل آن پافشاری و تلاش کنند.

ـ در خصوص طرح‌های انتقال آب از جمله تونل بهشت‌آباد، نمایندگان سایر استان‌ها تلاش ویژه‌ای برای لغو این طرح داشته‌اند، آیا شما برنامه‌ای برای حمایت از این طرح دارید؟

در خصوص طرح‌های انتقال آب معتقدم این مسئله با مسئله سوال قبل متفاوت است. در مسئله فعلی ما در خصوص حق‌آبه‌ای صحبت می‌کنیم که سال‌ها وجود داشته و اکنون نیز باید طبق قانون برقرار باشد، طرح تونل بهشت‌آباد برخلاف باور بسیاری از مردم، فقط طرح انتقال آب به زاینده‌رود نیست، بلکه انتقال آب به فلات مرکزی ایران است و بخش زیادی از این آب به استان‌های هم‌جوار اصفهان از جمله یزد و کرمان منتقل می‌شود. تا آن جایی که من در جریان هستم، وزارت نیرو برای اجرای طرح‌های مختلف انتقال آب مطالعات ویژه‌ای انجام می‌دهد. به طور قطع این مطالعات در خصوص تونل بهشت‌آباد نیز انجام شده و مسئولین وزارت نیرو به این باور رسیده‌اند که این طرح باید اجرایی شود.

این مطالعات فنی باید ملاک همه برای قبول یا رد این طرح باشد. در خصوص تونل بهشت‌آباد تا جایی که من مطلعم، کارشناسان داخلی و خارجی در این زمینه تلاش کرده و نظر خود را ارایه داده‌اند. طی این تلاش و مطالعات، حجم آب انتقالی به حدود 60% مقدار اولیه پیش‌بینی شده کاهش یافت. با تکیه به این مطالعات، این طرح انتقال آب تأثیرات منفی که در ذهن مردم بالادست رودخانه است را ندارد.

به هر حال در این زمینه، نظر و ملاک من مطالعات فنی وزارت نیرو است، ولی معتقدم در اصفهان باید طرح ویژه‌ای برای مدیریت مصرف آب صورت گیرد، زیرا ادامه این روند مصرف ممکن است به جایی ختم شود که ده‌ها تونل انتقال آب نیز مشکلی را حل نکند.

- چه برنامه‌هایی در خصوص میراث فرهنگی و صنایع دستی دارید؟

به نظر من، در خصوص این دو بحث باید یک نگاه جدید در ما ایجاد شود و آن نیز استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی این استعدادهاست. لازم است میراث فرهنگی و صنایع دستی ما با جذب گردشگر و سایر راه‌های ممکن، بازده اقتصادی داشته باشد. این بازده اقتصادی هم می‌تواند حفظ این میراث را به همراه داشته باشد و هم هنرمندان نصف جهان را به ادامه فعالیت در زمینه صنایع دستی ترغیب کند.

در خصوص میراث فرهنگی، نکته مهمی که باید به آن توجه شود، صیانت از این میراث برای نسل‌های آینده است. معتقدم در شهرهای تاریخی مانند اصفهان، باید توسعه شهر با در نظر گرفتن این میراث فرهنگی صورت گیرد و به سمت توسعه پایدار و حفظ این میراث برای آیندگان حرکت کنیم.

- در سال‌های گذشته، ورزش اصفهان در برخی رشته‌ها به پایتخت ورزش کشور تبدیل شده است. ورزش اصفهان را چگونه می‌بینید؟

ورزش اصفهان در حوزه قهرمانی در سال‌های گذشته رشد خوبی داشته است که باید از این جایگاه صیانت کرد. بدون تردید باشگاه های اصفهانی طی سالیان گذشته، یکی از ارکان توسعه ورزش کشور بوده‌اند که علاوه بر افتخارآفرینی در سطح ملی، در سطح بین‌المللی نیز افتخارات زیادی را نصیب جمهوری اسلامی ایران کرده‌اند. به نظر من حرکت باشگاه‌های اصفهانی در مجموع ستودنی است، ولی این باشگاه‌ها نیز باید برای رشد متوازن‌تر ورزش در اصفهان گام بردارند. هرچند این باشگاه‌ها در سال‌های اخیر، با تشکیل تیم‌های سایه تلاش زیادی در جهت استعداد یابی در بین جوانان استان اصفهان پرداخته‌اند که این حرکت نیز ستودنی است، اما به نظر من در این زمینه ظرفیت برای کار بیشتر نیز وجود دارد.

اعتقاد من این است که ورزش باید در قلب شهر رسوخ کند و باشگاه‌ها می‌توانند نقش مهمی در این راستا ایفا کنند.

- به صیانت از این جایگاه اشاره کردید، این کار چگونه ممکن است؟

ورزش اصفهان در مجموع یکی از قطب‌های ورزش کشور است ، اما با نگاهی به ورزش اصفهان فارغ از باشگاه‌ها و حوزه قهرمانی، می‌بینیم نشانی از قطب بودن ندارد.به نظر من ورزش اصفهان باید به یک توازن در سطوح مختلف برسد. هرچند طی سالیان اخیر، سرانه فضاهای ورزشی این شهر رشد خوبی به نسبت گذشته داشته، ولی هنوز با میانگین‌های ملی نیز فاصله دارد.

مردم اصفهان نیز به جاست به سمت ورزش تشویق شده و با انگیزه در جهت تحول در این حوزه گام بردارند. از سوی دیگر نیز باید تلاش‌های بیشتری برای افزایش سرانه فضاهای ورزشی در اصفهان صورت گیرد.

- راه حل پیش رو برای افزایش دادن سرانه فضاهای ورزشی در اصفهان و سایر کلان شهرهای کشور چیست؟

از یک سو باید در طرح‌های در حال اجرا، اولویت دهی خوبی صورت گیرد.

شاید اجرای برخی پروژه‌ها نسبت به برخی دیگر اولویت بیشتری داشته باشد و می‌تواند سطح پوشش مناسب‌تری نیز داشته باشد. این اولویت دهی باید به صورتی انجام شود که فضاهای ورزشی در سطح شهر به صورت عادلانه تقسیم شود.

از سوی دیگر، در شهری که بخش خصوصی این‌گونه در باشگاه داری سرمایه گذاری می‌کنند، امکان جذب خیرین برای ساخت فضاهای ورزشی وجود دارد که این حرکت بزرگ، نیازمند ایجاد فرهنگ این امر خیر در بین خیرین است.

- وضعیت فعلی باشگاه های ورزش اصفهان و مشکلات آن‌ها را چگونه می‌بینید؟

باشگاه های اصفهانی نیز با مشکلاتی مواجه هستند که برخی از آنها از نیازهای اساسی آنان است. عدم وجود یک ورزشگاه فوتبال که درشان نام اصفهان باشد، باشگاه‌ها و هواداران فوتبال اصفهان را آزار می‌دهد.

مشکل عدم وجود فضاهای ورزشی فقط مشکل ورزش همگانی در استان اصفهان نیست، بلکه در حوزه قهرمانی نیز ورزشگاه نقش جهان به کابوس ورزش دوستان اصفهانی تبدیل شده است. برمن، گره کور این ورزشگاه با همت مدیران شهری، نمایندگان مجلس و مدیران ملی گشودنی است.

- اگر با پیروزی در این انتخابات به عنوان یکی از پنج نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی برگزیده شوید، چه برنامه‌ای برای ارتباط با سطوح مختلف مردم به ویژه جوانان دارید؟

معتقدم شکل ارتباط مردم و نمایندگان در اصفهان نیازمند تحول است. با بررسی‌هایی که صورت دادم متوجه شدم بیشتر ارتباط مردم و نمایندگان در اصفهان مربوط به زمانی است که مردم با مشکلی مواجه می‌شوند و به نمایندگان مراجعه می‌کنند.

البته نمایندگان اصفهان نیز در حل مشکل‌ها به مردم یاری می‌کنند، اما محدود شدن ارتباط نمایندگان با مردم به این شکل ارتباطی، قدری محدود کردن مسئله است.

در صورتی که افتخار پیدا کنم به عنوان نماینده اصفهان در خانه ملت فعالیت کنم، در جهت ایجاد شبکه‌هایی برای ارتباط بیشتر با مردم تلاش می‌کنم.

نمایندگان مردم برای تصویب قوانین، نیازمند دانستن نظرات مردم به ویژه جوانان خوش فکر و با اندیشه هستند و همچنین برای درک مسائلی که نیاز به تصمیم‌گیری کلان دارد نیز باید با مردم ارتباط داشته ‌باشند.

روحانیون، خانواده های شهدا، بسیجیان، دانشگاهیان، کشاورزان، صنعتگران و همه و همه مردمی که نمایندگی آن‌ها به عهده فردی گذاشته می‌شود، از طریق این شبکه‌های اجتماعی به نماینده متصل شده و اینجانب بر اساس دیدگاه‌های این عزیزان به فعالیت می‌پردازم.

- شما از افرادی هستید که همیشه بر اصولگرا بودن خود و حرکت در این مسیر تاکید دارید. نظر شما در مورد گفتمان اصولگرایی چیست؟

معتقدم گفتمان اصیل اصولگرایی که حول محور ولایت فقیه فعالیت می‌کند، تنها راه‌حل کشور برای رسیدن به اهداف و آرمان‌های ناب انقلاب اسلامی است، این گفتمان بر اصولی بنا شده که مبنای حرکت مردم ایران و انقلاب اسلامی آنها بود و اکنون تنها این اصول است که می‌تواند راه سعادت را برای مردم به ارمغان آورد. امیدوارم مردم عزیز کشورمان با حضور آگاهانه در انتخابات، زمینه را برای تشکیل مجلسی قدرتمند که بنا به فرمایش معمار انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) جایگاهی در رأس امور دارد، فراهم آورند.
 
فارس
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین