کد خبر: ۱۵۹۶۲۶
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۶

نقش رئیس سرویس اطلاعاتی انگلیس در مواضع اشتون

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در چند روز گذشته که علامت های روشنی از عدم آمادگی کاترین اشتون و معاونش برای انجام مذاکراتی به منظور تعیین دستور کار نشست بغداد، آشکار شده، گمانه زنی هایی در این باره شکل گرفته است که شاید 1+5 درصدد به تعویق انداختن نشست مسکو است. در حالی که مارک کوسیانسچیک سخنگوی کاترین اشتون روز چهارشنبه هفته گذشته گفته بود کاترین اشتون به زودی با دکتر جلیلی تماس خواهد گرفت تا درباره اختلاف نظر پیش آمده، هنوز چنین تماسی برقرار نشده است.

در نتیجه، این گمان تقریبا قطعی شده است که موضع هلگا اشمید در بی علاقگی به برگزاری نشست معاونان موضع شخصی وی نبوده بلکه اشتون نیز همین دیدگاه را دارد. از دید ایران، اگر نشست معاونان و کارشناسان سر وقت برگزار نشود، درباره یک دستور کار مشترک مذاکراتی در مسکو تفاهمی حاصل نخواهد شد و در نتیجه شانس پیشرفت در مذاکرات مسکو بسیار کاهش پیدا خواهد کرد.

اما ظاهرا گروه 1+5 تصور می کند که نیازی به تفاهم بر سر یک دستور کار نیست و موضوع 20 درصد به عنوان دستور کار در نشست مسکو مطرح خواهد شد. با این حال برخی منابع آگاه معتقدند اگر قضیه بر همین منوال پیش برود، ایران دستور کار مسکو را نخواهد پذیرفت و مذاکرات از هم اکنون شکست خورده تلقی می شود.

نکته مهمتر اینکه جلسه معاونان باقری و اشتون هم قبل از استانبول و هم قبل از بغداد برگزار شده و مشخص نیست چرا اشتون این مقدار به مسکو و این دور از مذاکرات حساس است. برخی منابع در این باره معتقدند از آنجایی که جان ساورز رئیس سرویس اطلاعاتی انگلیس روابط نزدیکی با اشتون دارد بعید نیست دیدگاههای ضدروسی ساورزف اشتون را برآن داشته تا زمینه هرگونه توافق حتی حداقلی در مسکو را از بین ببرد تا مسکو نتواند پیروزی دیپلماتیکی در این پرونده کسب کند.

به گزارش شفاف،ازسویی انتخاب پوتین به سمت ریاست جمهوری روسیه این دیدگاه را در نزد 1+5 تقویت کرده که سرعت فاصله گذاری راهبردی رسیه با آنها بسیار بیشتر خواهد شد بویژه که روس ها به صراحت با تحریم های یک جانبه مخالفت کرده و اعلام نموده اند که این تحریم ها را اجرا نمی کنند، همچنین گفته اند با اعمال تحریم های جدید علیه ایران مخالفند و مهم تراز همه پوتین در مقاله ای مهم پس از انتخاب شدنش تاکید کرد که حق غنی سازی ایران را قبول دارد.

به نظر می رسد پس از اتخاذ این مواضع و عدم پای بندی عملی روسیه به راهبرد فشار غرب، ائتلاف امریکا، اروپا و اسراییل تصمیم گرفته است که روسیه و پویتن را بابت مواضعش تنبیه کرده و مذاکرات مسکو را به شکست بکشاند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین