کد خبر: ۱۵۹۹۹۳
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۷
نيروگاه بوشهر پروژه‌ای كامل شده است

مهمانپرست: سوريه و نشست مسكو از موضوعات مذاكرات با لاوروف در تهران است

اعتراض شدید به اعدام چند تبعه ایرانی در عربستان
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: مذاكرات نمايندگان كشور ما و 1+5 براساس توافي كه در بغداد صورت گرفت قرار است 29 و 30 خرداد برگزار شود.

به گزارش ايسنا، رامين مهمان‌پرست كه در نشست هفتگي خود با خبرنگاران سخن مي‌گفت، افزود: زمينه‌هاي موفقيت اجلاس مسكو بستگي به نحوه همكاري و رويكرد مثبت و سازنده كشورهاي عضو 1+5 دارد. هر ميزان كه آنها آمادگي جدي‌تري براي ورود به مذاكرات داشته باشند و حقوق مسلم كشورمان را به رسميت بشناسند، زمينه‌هاي توفيق اجلاس بيشتر خواهد بود.

براي مذاكرات كاملا جدي و آماده هستيم
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان خاطرنشان كرد: ما براي مذاكرات كاملا جدي و آماده هستيم. دو طرف پيشنهاد‌هايي را ارائه كرده‌اند. اميدواريم تاخيري در نشست معاونين آقاي جليلي و خانم اشتون براي بررسي دستور كار پيش نيايد و سريع‌تر در مورد دستور كار و محتواي اين جلسه گفت‌وگو انجام شود.

وي در پاسخ به پرسش ايسنا مبني بر اينكه برخي ديپلمات‌هاي غربي سخن از تاخير در برگزاري نشست مسكو گفته‌اند، آيا چنين احتمالي از ديدگاه ايران قوي است و چه موانعي را براي برگزاري به‌ موقع آن محتمل مي‌دانيد؟ گفت: شرط موفقيت اجلاس مسكو اين است كه كشورهاي 1+5 با روحيه مثبت و سازنده و براي همكاري عزم جدي براي مذاكرات داشته باشند. طبق توافقي كه در اجلاس بغداد صورت گرفت قرار شد معاونان دو طرف در نشستي كه خواهند داشت در رابطه با دستور كار و چارچوب مذاكرات توافقاتي انجام دهند. هر چقدر اين توافقات ديرتر انجام شود به معني اين است كه در اين روند تعللي در حال ايجاد شدن است.

مهمان‌پرست تاكيد كرد: خواهان اين هستيم كه كشورهاي 1+5 به صورت جدي وارد مباحث مقدماتي آن شوند و با روحيه‌اي مثبت همكاري‌ها را دنبال كنند. چارچوب ان‌.پي‌.تي،‌ چارچوب مناسبي است كه در آن معاهده، حقوق همه اعضا محترم شمرده شده، اين مي‌تواند ملاكي براي تضمين موفقيت مذاكرات بعدي باشد.

مهمان‌پرست همچنين گفت:‌ اميدواريم فضاي مذاكرات ايران و 1+5 دوستانه باشد و مذاكرات به نتيجه برسد. ما براي حضور در نشست مسكو و ادامه مذاكرات جدي هستيم. فكر مي‌كنيم با روحيه همكاري مي‌توان به توافقات دست يافت. اين كار مشروط به روحيه مثبت و همكاري كشورهاي 1+5 است و چارچوب توافقات ما و ادامه مذاكرات اگر بر مبناي ان.‌پي‌.تي صورت گيرد كه در آن تعهدات و حقوق كشورها مشخص شده است، مي‌توان نتايج خوبي به دست آورد.

دستيار ويژه وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به توافق برگزاري نشست معاونين پيش از نشست مسكو نيز گفت: اعلام آمادگي مجدد از طرف آقاي باقري اعلام شده است. اميدواريم اين نشست هر چه سريعتر برگزار شود و در مورد چارچوب مذاكرات و محتواي آن به توافق برسيم تا زمينه نتيجه‌بخش بودن مذاكرات مسكو آماده شود.

مهمان‌پرست افزود: ظاهرا توافقي در حال انجام است تا نشست بين باقري و اشميد برگزار شود. اميدواريم در اين نشست كه قبل از اجلاس مسكو خواهد بود پيشنهادهاي طرفين مورد بررسي قرار گيرد و با چارچوب مورد توافق وارد اجلاس مسكو شويم.

جزئيات سفر احمدي‌نژاد به برزيل اعلام مي‌شود
وي در مورد سفر احمدي‌نژاد به برزيل نيز گفت: اين سفر براي نشست توسعه پايدار كه در اين كشور برگزار مي‌شود، انجام خواهد شد. جزئيات سفر اعلام خواهد شد. كشورهاي آمريكاي لاتين و منطقه‌ ما ظرفيت بسيار خوبي دارند. بايد همه كمك كنيم از اين ظرفيت‌ها براي توسعه و پيشرفت هر دو منطقه استفاده كنيم.

خبرنگار ديگري در مورد اظهارات كلينتون مبني بر اينكه "بشار اسد از قدرت كنار برود" و همچنين درباره مداخلات نظامي در اين كشور پرسيد كه مهمان‌پرست گفت: شوراي امنيت بحث مداخله نظامي در سوريه را قبلا مطرح كرده است كه روسيه و چين با آن مخالفت كردند و اعلام كردند كه به هيچ وجه مداخله نظامي در سوريه را نخواهند پذيرفت و آن را راه‌حل اساسي براي مشكل سوريه نمي‌دانند.

كشورهاي منطقه اسير بازي‌هاي سياسي كشورهاي غربي نشوند
وزير امور خارجه كشورمان همچنين در مورد اقدام برخي كشورها مانند عربستان مبني بر افزايش توليد نفت در آستانه اجراي تحريم‌هاي نفتي عليه ايران با هدف كنترل پيامدهاي اين تحريم، گفت: بيش از اينكه اين مباحث بخواهد واقعيت داشته باشد و اثرگذار باشد، يك جنجال تبليغاتي است. مي‌خواهند فضا را به سمتي هدايت كنند كه تلقي كنند فشارهاي اقتصادي به كشور ما وارد مي‌شود و در نتيجه مي‌توانند در مذاكرات امتيازهايي بگيرند. اينها اشتباهات باطلي است و در فضاي جنگ تبليغاتي صورت مي‌گيرد. به كشورهاي منطقه كه مي‌‌خواهند در چنين فعاليت‌هايي مشاركت داشته باشند توصيه مي‌كنيم منافع بلندمدت‌شان را در نظر بگيرند و اسير بازي‌هاي سياسي كشورهاي غربي نشوند. بايد با هوشياري نسبت به فتنه‌هايي كه از سوي رژيم صهيونيستي دنبال مي‌شود روبرو شد و وارد مباحثي نشد كه به طرح‌هاي آنها كمك كند.

اقدامات اصلاحي زماني انجام مي‌شود كه فضاي سوريه با ثبات باشد
مهمان‌پرست در پاسخ به اين پرسش كه لاوروف گفته است اگر مردم سوريه خواهان بركناري اسد باشند ما مخالفتي نداريم و برخي اين موضوع را محل اختلاف بين ايران و روسيه مي‌دانند، گفت: عبارات آقاي لاوروف را بايد دقيق استفاده كرد. وي به مباحث داخلي سوريه پرداخته است. نظر ما نيز اين است كه بايد به مطالبات مردم توجه كرد و اقدامات اصلاحي را صورت داد. اين اقدامات زماني شكل خواهد گرفت كه فضاي باثبات در سوريه ايجاد شود، همان‌طور كه شاهد گام‌هايي براي برگزاري انتخابات‌ در اين راستا هستيم. وي همچنين در مورد سفر وزير امور خارجه روسيه به تهران گفت: اين سفر فردا خواهد انجام شد و موضوعات دوجانبه در اين سفر به بحث و تبادل نظر گذاشته خواهد شد و موضوع سوريه از جمله موضوعات مورد بحث خواهد بود. در مورد نشست مسكو نيز رايزني‌هايي صورت خواهد گرفت. تلاش بر اين است كه نشست مسكو موفق انجام شود كه اين بستگي به رويكرد دو طرف دارد.

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در پاسخ به پرسش ديگري در مورد اقدام آمريكا نسبت به خروج چند كشور از ليست تحريم‌هاي ايران، گفت: تحريم‌ها اقدام ناكارآمدي هستند و به حل مسائلي كه بين برخي از كشورهاي غربي و جمهوري اسلامي ايران وجود دارد، كمك نمي‌كند. ريشه‌هاي اتخاذ چنين تصميماتي بر اساس منطق و مستند بر مسائلي نيست كه درست باشد. كشورهاي غربي گرفتاري‌هاي زيادي دارند و مشكلات جدي اقتصادي و اجتماعي را در پيش‌روي خود دارند. هر روز شاهد وضعيت نگران‌كننده يكي از كشورهاي اروپايي به خاطر مسائل اقتصادي و تبعات آن هستيم. در چنين شرايطي تحريم‌ها بيشتر خسارت‌هايي را متوجه منافع اين كشورها در غرب خواهد كرد.

تحريم‌ به عنوان عامل فشار براي گفت‌وگو، كارآمد نيست
مهمان‌پرست افزود: اگر تحريم‌ها به عنوان عامل فشار براي گفت‌وگو به كار گرفته شود كارآمد نيست و تاثير منفي خواهد داشت. به تدريج راه اصلاح سياست‌هاي غلط گذشته را بايد دنبال كنند. بهترين شرايط براي كشورها اين است كه منافع ملي خود را در نظر بگيرند و به خاطر اهداف سياسي يك كشور،‌ منافع خود را به خطر نيندازند آن هم با توجه به شرايط سخت اقتصادي و اجتماعي كه با آن روبرو هستند. دستيار ويژه وزير امور خارجه كشورمان همچنين در مورد مخالفت‌آمريكا با حضور ايران در نشستي در مورد سوريه كه قرار است به پيشنهاد روسيه برگزار شود، گفت: همه كشورها بايد تلاش كنند كه مساله سوريه از طريق مناسب به نتيجه‌ي مطلوبي برسد. همه مي‌خواهند كه مطالبات مردمي در همه كشورها از جمله سوريه محقق شود. اين كار با ايجاد فضاي باثبات و آرام و جو مسالمت‌آميز امكان‌پذير است. حل مسائل داخلي كشورها بدون دخالت نيروهاي خارجي بايد صورت گيرد و در طول اين مدت هم دولت سوريه گام‌هاي اصلاحي مناسبي را برداشته است.

وي با اشاره به طرح كوفي عنان، ادامه داد: كوفي عنان بايد از حمايت كشورهاي مختلف برخوردار باشد. در هر مرحله كه اين طرح بخواهد به نتايج مثبت برسد با اقدامات يا تحريكاتي كه توسط برخي كشورهاي ديگر صورت مي‌گيرد، فضا در سوريه به سمت بي‌ثباتي و ناامني هدايت مي‌شود. شايد فضاي مسالمت‌آميز و باثبات در داخل سوريه، منافع رژيم صهيونيستي و برخي كشورهاي ديگر را تامين نمي‌كند و از اين موضوع خوشحال نيستند.

از هر روشي كه به حل مسائل سوريه كمك كند استقبال مي‌كنيم
مهمان‌پرست تاكيد كرد: از هر روشي كه كمك كند مسائل سوريه از طريق گفت‌وگوهاي مثبت بين دولت و مخالفين در فضاي مثبتي دنبال شود و اقدامات مناسب اصلاحي براي تحقق خواسته‌هاي مردم صورت گيرد،‌ از آن استقبال و حمايت مي‌كنيم.

دولت سعودي بايد به حق دسترسي كنسولي اتباع ايراني اعدام شده در اين كشور احترام مي‌گذاشت 

وي همچنين در مورد اعدام چند ايراني در عربستان نيز گفت: اين افراد پنج سال پيش به جرم حمل موادمخدر در عربستان بازداشت و محاكمه شدند. پنج سال پيش اين حكم اعلام شد در اين فاصله تمام تلاش مقامات سياسي در رياض و تهران در جهت توقف اجراي اين حكم و رسيدگي عادلانه به وضعيت اين افراد انجام شد.

دستيار ويژه وزير امور خارجه كشورمان با بيان اينكه در اين رابطه كاردار عربستان در تهران به وزارت خارجه احضار شده است،‌ خاطرنشان كرد: متاسفيم از اينكه دولت سعودي با اظهارات متناقضي كه در پيگيري‌هاي ما ارائه مي‌كرد وضعيت بغرنجي به وجود آورد و شاهد چنين حادثه‌اي هستيم.

مهمان‌پرست ادامه داد: دولت سعودي بايد به كنوانسيون‌هاي بين‌المللي و حق دسترسي كنسولي به اين افراد احترام مي‌گذاشت. متاسفانه اين افراد از حقوق خود بهره‌مند نبودند، دسترسي كنسولي و برخورداري از مترجم در دادگاه و گرفتن وكيل براي آنها انجام نشد. ما كاردار عربستان را احضار كرديم و مراتب اعتراض شديد خود را اعلام كرديم و تاكيد كرديم اين اقدامات تبعات سياسي دارد و اين موضوع از طريق كنوانسيون‌هاي مربوطه پيگيري خواهد شد.

مساله سوريه به هيچ وجه راه‌حل نظامي ندارد 

سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان همچنين در پاسخ به اظهارات وزير خارجه انگليس مبني بر اينكه براي حل بحران سوريه بايد با اقدام نظامي،‌ اين كشور را بمباران كرد، گفت: به هيچ وجه مساله سوريه راه‌حل نظامي ندارد. هر نوع دخالت نيروهاي خارجي به بي‌ثبات كردن كل منطقه منجر خواهد شد. برخي از كشورها اساسا به دنبال حل مساله سوريه نيستند،‌ آنها مي‌خواهند سوريه و منطقه را ناامن كنند و در نتيجه براي رژيم صهيونيستي امنيت ايجاد كنند. توصيه مي‌كنيم و هشدار مي‌دهيم كه نسبت به مسائل حساس منطقه و دخالت نيروهاي خارجي،‌ مقام‌هاي كشورهاي غربي با تدبير عمل كنند و تصميمات و اظهاراتي نداشته باشند كه منجر به ايجاد ناامني اساسي در منطقه شود.

مسائل مربوط به آژانس،‌ نبايد تحت تاثير فشارهاي سياسي قرار گيرد.
خبرنگار ديگري در مورد آخرين گفت‌وگوهاي ايران و آژانس و مواضع اخير آمانو پرسيد كه مهمان‌پرست گفت: همكاري ايران و آژانس از ابتدا وجود داشته است. ما قائل به اين همكاري به شكل مطلوب هستيم و همه اعضا در قالب همكاري با آژانس بايد در كنار تعهدي كه به اجراي بندهاي مختلف اين معاهده و اساسنامه دارند، از حقوق خود بهره‌مند باشند.

وي تاكيد كرد: مسائل مربوط به آژانس،‌ فني و حقوقي است و نبايد با فشارهاي سياسي تحت تاثير قرار گيرد. ما تدوين چارچوبي براي همكاري‌ها با آژانس را دنبال كرده‌ايم و براي آن آمادگي داريم. معتقديم در قالب چارچوب كلي همكاري هم نحوه بهره‌مند شدن كامل ما از حقوق‌مان بايد مشخص شود و هم اقداماتي كه مي‌تواند كمك كند تا نگراني‌هاي آژانس به لحاظ فني و حقوقي برطرف شود، ما آمادگي كامل را داريم. مذاكرات خوبي انجام شده است، اميدواريم با مسئولان آژانس به توافقي برسيم تا به صورت مشخص هم حقوق كشورمان محترم شمرده شود و زمينه‌ اجراي همه‌ي آن فراهم شود و هم سوالات و اقدامات آژانس پاسخ داده شود.

از هر اقدامي كه بتواند در افغانستان ثبات و امنيت فراهم كند حمايت مي‌كنيم
خبرنگاري ديگري در مورد امضاي موافقتنامه بين ايران و افغانستان پرسيد كه مهمان‌پرست گفت: امنيت و ثبات افغانستان با امنيت و ثبات ايران و كشورهاي منطقه ارتباط دارد. ما از هر اقدامي كه بتواند در افغانستان ثبات، امنيت و زمينه‌هاي توسعه فراهم شود حمايت مي‌كنيم. ريشه اين ناامني‌ها را حضور و دخالت نيروهاي بيگانه مي‌دانيم. زمينه انعقاد همكاري‌هاي استراتژيك ميان ايران و افغانستان وجود دارد كه در قالب همكاري‌هاي دوجانبه و بحث‌هاي منطقه‌اي اين موضوعات در دستور كار قرار دارد. 

دستيار ويژه وزير امور خارجه كشورمان تاكيد كرد: ما خواستار بهترين شرايط براي افغانستان هستيم. طبيعي است كه ايران بيشترين نقش را در اين زمينه خواهد داشت زيرا امنيت افغانستان را مستقيما با امنيت خود مرتبط مي‌داند.

دولت كانادا موظف است خاوري را به ايران بازگرداند 

وي همچنين در مورد دادگاه فساد مالي بزرگ در آخرين پيگيري‌ها براي بازگرداندن خاوري، مديرعامل پيشين بانك ملي به ايران نيز گفت: همكاري بسيار نزديكي ميان وزارت خارجه و دادستاني و ناجا در رابطه با اين پرونده وجود دارد. فعاليت‌هاي زيادي تاكنون صورت گرفته است. از طريق اينترپل حكم بازداشت خاوري گرفته شده است،‌ با سفارت كانادا در تماس بوده‌ايم،‌ افسر پليس رابط كانادا را در اسلام‌آباد به تهران دعوت كرديم و موضوع پرونده را به طور كامل در ميان گذاشتيم و وي مسئوليت پيگيري آن را بر عهده گرفت. از طرق مختلف اين كار را دنبال مي‌كنيم. منتظر پاسخ طرف كانادايي هستيم. از طريق سفارت نيز پيگيري‌هايي شد كه ملاقاتي با خاوري صورت گيرد و زمينه‌هاي برگشت وي را فراهم كنيم. متاسفانه وي در ملاقات حاضر نشد.

براي پيگيري خبر ترك كانادا از سوي خاوري، كاردار كانادا در تهران را احضار كرديم 

مهمان‌پرست اضافه كرد:‌ پيگيري‌ها به شدت در حال انجام است. بحث تابعيت دوگانه آقاي خاوري به عنوان نقض اساسي مربوط به حقوق ما است و ما تابعيت مضاعف را به رسميت نمي‌شناسيم. بر همين اساس دولت كانادا موظف است كه وي را به ايران بازگرداند. مباحثي مطرح شد در ارتباط ابا اينكه ممكن است وي كانادا را ترك كرده باشد ،‌ در همين رابطه كاردار كانادا احضار شد و از وي توضيح خواسته شد. مساله در دست پيگيري است. وزارت خارجه طبق روال معمول همه تلاش خود را خواهد كرد. با همكاري همه‌ي ارگان‌هاي مختلف، مقامات قضايي و انتظامي اين موضوع را دنبال مي‌كند اما اين مساله به هر حال ابعاد مختلفي دارد كه همه آن توسط ارگان‌هاي مختلف در حال پيگيري است.

از نظر ما نيروگاه بوشهر پروژه‌ای كامل شده است 

دستيار ويژه وزير امور خارجه كشورمان در مورد اينكه گفته شده بود نيروگاه اتمي بوشهر اوايل مهر به طور كامل وارد مدار مي‌شود اما روسيه راه‌اندازي كامل را به پس از سال آينده ميلادي موكول كرده است، تصريح كرد: از ديدگاه ما، نيروگاه بوشهر پروژه‌اي نهايي شده است و توليدات آن در شبكه قرار گرفته است. اينكه چه زماني نيروگاه به صددرصد توليد خود برسد مساله‌اي است كه توسط مسئولين مربوطه به صورت فني پيگيري مي‌كنند اما از نظر ما نيروگاه بوشهر پايان يافته است و پروژه‌اي است كه كامل شده، مباحث فني هم روال طبيعي خود را دارد. هر زمان كه مناسب باشد مي‌توان براي برگزاري مراسم و تشريفات آن اقدام كرد.

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا با روسيه در مورد ساخت نيروگاه جديدي قراردادي امضا كرده‌ايد؟ گفت: اين بحث پيشنهادي است كه مطرح شده، ممكن است كشورهاي مختلفي براي ساخت نيروگاه جديد علاقه‌مند باشند. در صورت ارائه چنين پيشنهاداتي توسط مسئولين مربوطه بررسي مي‌شود. در هر صورت براي تامين خواسته مجلس براي دستيابي به 20 هزار مگاوات برق هسته‌يي نياز به راه‌اندازي نيروگاه جديد داريم.

در مورد حكم خبرنگار محلي شبكه سحر متاسفيم
مهمان‌پرست همچنين در مورد اقدام آذربايجان مبني بر بازداشت خبرنگار ايراني شبكه سحر در آذربايجان نيز گفت: در مورد حكم خبرنگار محلي شبكه سحر متاسفيم. تا جايي كه اطلاع داريم جرم وي حمل موادمخدر بوده است كه به نظر مي‌آيد ‌‌‌‌‌صحت ندارد. توصيه مي‌كنيم نبايد وارد مباحثي شد كه كشورها را از ظرفيت‌هايي كه دارند محروم كند و فضايي را ايجاد كند كه اين همكاري‌ها تحت تاثير قرار گيرد. رژيم صهيونيستي در شرايط سختي قرار گرفته است و به دنبال ايجاد فتنه و اختلاف بين كشورهاي منطقه است و از روش‌هاي مختلفي استفاده مي‌كند. بايد همه كشورها با هوشياري اين فتنه‌ها را دنبال كنند و اجازه ندهند روابط كشورهاي همسايه به خاطر برخي اهداف خدشه‌دار شود. 

دستيار ويژه وزير امور خارجه كشورمان همچنين در مورد برگزاري نشستي در كابل و حضور وزير امور خارجه كشورمان در اين نشست نيز گفت: اجلاسي در كابل تشكيل خواهد شد كه روز پنج‌شنبه نشست وزراي خارجه است. در اين اجلاس كشورهاي همسايه و برخي كشورهاي منطقه و سازمان‌هاي بين‌المللي حضور دارند. ما به دنبال جلساتي كه در استانبول و بن انجام شد، در اين نشست شركت خواهيم كرد و براي ما دسترسي به راه‌هايي كه بتواند ثبات و امنيت و توسعه‌ي افغانستان را به دنبال داشته باشد مهم است.

وي افزود: همكاري‌هاي متنوعي با افغانستان داريم. همسايگي ما باعث مي‌شود همكاري‌هاي ما توسعه يابد و ريشه‌هاي بحران از منطقه دور شود. مباحثي كه در رابطه با موادمخدر، افراط‌گرايي و مشكلات اقتصادي زيربنايي در افغانستان وجود دارد با كمك كشورهاي منطقه قابل رفع است و ما خود را متعهد مي‌دانيم كه افغانستان به وضعيت مناسبي برسد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۳
0
0
با سلام .ازمسئولین محترم در وزارت امورخارجه تقاضادارم درمقابل گستاخی کشورهای عربی بویژه عربستان و امارات نسبت به شهروندان ایرانی پاسخهای بسیار استوار و کاری بدهند.زمانی پلیس امارات درفرودگاه دبی از من خواست که بجز لباس زیر بقیه لباسهایم رادر آورم تا وی مطمئن شود که من مواد مخدر بهمراه ندارم.من بی درنگ به زبان انگلیسی به وی گفتم که اینکار از نظر من توهین است و چنانچه به زور ازمن بخواهند که چنین کاری را بکنم بلافاصله (صرفا بعنوان یک بلوف)با وزارت خارجه کشورمان تماس می گیرم تا عینا همین رفتار را باتک تک اماراتیهایی که قصد ورودبه ایران رادارند بنمایند.شایدباورتان نشود که مامور اماراتی به فارسی گفت :ایرانی ,مامور معذور ببخشید .بفرمائید بروید.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین