کد خبر: ۱۶۰۶۳
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۸۴ - ۱۰:۳۶

ایران در سیبل لابی های اسرائیلی آمریکا

آفتاب‌‌نیوز : در حالی که تلاش لابی صهیونیستها برای فشار بر ایران از هر سویی روبه فزونی است اخیراً شاهد اعتراض گروههای ضد جنگ اعم از یهودی، مسیحی و مسلمان در مقابل دفتر "کمیته امور عمومی آمریکا-اسرائیل" موسوم به ایپک بودیم.

نشریه فوروارد اخیراً با انتشار مقاله ای از توسعه و گسترش تدارک فعالیت این گروه، سخن به میان آورده است .

در این روزنامه به دو بعد از تلاشهای لابی صهیونیستی در حوزه داخلی آمریکا و در حوزه بین المللی اشاره شده است.

الف: حوزه بین المللی:

 فوروارد در این باره و تلاش لابی در این حوزه می نویسد : لابی های طرفدار اسرائیل در واشنگتن ، به کنگره فشار می آورند تا تحریمهای خود علیه ایران را شدت بخشد و اخیراً در حاشیه نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل رهبران جوامع صهیونیست در نیویورک از رهبران جهان از جمله "مانموهان سینگ" نخست وزیر هند خواستند تا علیه تهران اقدام کنند.

آنها از سینگ خواستند تا از تلاشهای آمریکا و اروپا برای ارجاع موضوع هسته ای ایران به شورای امنیت حمایت کند و این اقدام بعد از نشست این گروهها با کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا در اوائل ماه صورت گرفت که رایس در آن جلسه نا امیدی و یاس خود را از عدم حمایت آمریکا و اروپا از سوی هند به گروههای یهودی اعلام کرده بود.

منابع آگاه به این روزنامه گفتند که رهبران صهیونیست چنین اظهاراتی از سوی رایس را به منزله درخواست کمک وی برای استفاده از نفوذ خود در دولت هند تلقی کردند تا از این کشور بخواهند تا با دولت بوش همکاری کند.

"کنت یاکوبسن" معاون مدیر "انجمن صهیونیستی ضد افترا" (ADL) که در نیویورک با سینگ دیدارکرده بود نتایج را ناامید کننده توصیف کرد و گفت: سینگ مخالفت خود را با ارجاع موضوع ایران به شورای امنیت اعلام داشت و ما فکر کردیم که راهی طولانی برای بدست آوردن حمایت هند از موضع آمریکا در راستای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت در پیش داریم.

رهبران گروههای صهیونیست چنین یاسی را در دیدار خود با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز اعلام کردند و یاکوبسن در این باره نیز گفت: ما در دیدار با وی راضی نشدیم به خاطر اینکه وی هیچ نشانه ای مبنی براینکه روسیه از ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت حمایت خواهد کرد بروز نداد.

این روزنامه در ادامه این مقاله می نویسد: سایر دیدارهای گروههای صهیونیست با دیگر رهبران جهان نیز پیرامون موضوع هسته ای ایران و امکان ارجاع آن به شورای امنیت و در نتیجه تحریم ایران بود.

یاکوبسن می گوید:"ما فکر می کنیم که زمان به پایان رسیده است و تصور می کنیم که یک مشخصه خیالی و رویائی معینی برای این مساله وجود دارد و روزی بیدار و متوجه خواهیم شد که برنامه های هسته ای ایران ما را تهدید می کنند.

ب) حوزه داخل آمریکا:

این نشریه در ادامه به بعد دیگری از تلاشهای لابی های طرفدار رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا اشاره می کند و می نویسد آنها بر اعضای کنگره فشار وارد می کنند تا از "قانون حمایت از آزادی در ایران" پشتیبانی کنند.

به نوشته روزنامه فوروارد صهیونیست ها همچنین فشار وارد می کنند تا کنگره شرکت هائی را که بیش از 20 میلیون دلار در بخش نفت و گاز ایران سرمایه گذاری می کنند تحریم کند. آنها چنین توجیه می کنند که این تحریم می تواند توان مالی ایران را برای سرمایه گذاری در بخش هسته ای کاهش دهد. لایه پینهادی آنان برضد ایران درخواست کمک مالی به گروههای اپوزیسیون و رسانه های تصویری مستقل را شامل می شود که "الینا روس لتینن" نماینده جمهوریخواه از فلوریدا، "هووارد بیرمن" دموکرات از کالیفرنیا پشتیبان این قانون بودند و حامیان این قانون در سنا نیز "ریک سانتوریم" جمهوریخواه از پنسیلوانیا و "اوان بیح" دموکرات از ایندیانا بودند.

شایان ذکر است که اخیراً آژانس یهود، اعلام کرد که سناتورهای آمریکا در همراهی با دولتمردان این کشور برای محروم کردن ایران از فناوری صلح آمیز هسته ای طرحی را تهیه کرده اند که بر اساس آن بازرگانان آمریکایی حق خرید وسایل و قطعات سوخت هسته ای از کسانی که این قطعات را به ایران هم می فروشند، ندارند.

این کشور از این قانون که موسوم به "قانون ممنوعیت هسته ای ایران در سال 2005 "( Iranian Nuclear Prohibition) است، چندی پیش از سوی سناتور سانتوریم از پنسیلوانیا ارائه شد و بر اساس این پیشنهاد هیچ بازرگان و یا ارگان آمریکایی حق ندارد و نمی تواند تجهیزات مربوط به سوخت را از تاجر، نهاد و یا دولتی خریداری کند که با ایران هم معامله دارد.

سانتوریم دراظهاراتی بی پایه و اساس مدعی شد :حمایت از سازمان های تروریستی سوابق گذشته در رابطه با غنی سازی و فریبکاری در این حوزه و مخالفت با سیاست خارجی بی غرض آمریکا در خاورمیانه ، ایران را به یکی از کشورهای تهدید کننده امنیت ملی آمریکا و کشورهای دموکراتیک در دنیا تبدیل کرده است و آمریکا باید گامی مهم برای از بین بردن فعالیت های هسته ای ایران بردارد.

ریچارد جان سانتوریم که از وی به ریک سانتوریم یاد می شود در 10 می 1958 در وینچستر ویرجینیا در آمریکا از پدری روانشناس و مادری پرستار بدنیا آمد و در سال 1994 به عنوان سناتور ایالت پنسیلوانیا انتخاب شد.

پایگاه اینترنتی Rense که از سوی استادان آمریکایی اداره می شود، وی را سخنگوی اسرائیل در سنا خوانده است و به خوبی وابستگی این سیاستمدار آمریکایی به گروه های صهیونیستی( لابی یهودی) را نشان می دهد و حکایت از آن دارد که موضوع هسته ای ایران نه یک مساله حقوقی بلکه مساله ای سیاسی و در ارتباط مستقیم با موضع اسرائیل است.

"جاش بلاک" سخنگوی ایپک در این باره چنین ادعا می کند:"ایران به سرعت به نقطه ای غیر قابل برگشت نزدیک می شود و به منظور ممانعت از دست یابی ایران به تسلیحات هسته ای باید بر ایران فشاری اقتصادی و دیپلماتیک ملموسی اعمال شود و جلوگیری از دست یابی ایران به سلاحهای هسته ای باید در اولویت هر کسی که به ثبات در خاورمیانه فکر می کند باشد.

در خصوص ایپک ذکر این نکته ضروری است که این لابی که کاملاً یک گروه فشار اسرائیلی است تقریباً دستورکاری ثابت و مشخص برای تحریک آمریکا علیه ایران دارد برای این منظور به معرفی و گوشه ای فعالیت های خصمانه آن علیه ایران اشاره می کنیم:

معرفی ایپک:

ایپک یا کمیته امورعمومی آمریکا-اسرائیل که بیش از50 سال است که برای کسب حمایت آمریکا از اسراییل درکنگره این کشور فعالیت می کند درراستای بهبود هرچه بیشترروابط واشنگتن -تل آویو درحوزه نظامی، اقتصادی، علمی و همکاری فرهنگی تلاش می کند. بزرگترین تلاش سیاسی این لابی صهیونیستی است که هر ساله برای حمایت از رژیم صهیونیستی کنفرانس سالیانه را برگزار می کند.

کنفرانس سالانه کمیته: 

ایپک سالانه یک کنفرانس برگزارمی نماید‌ که درآن به تعیین خط ‌مشی کلی کمیته می‌پردازد.این خط ‌مشی‌ها با جلسات و برنامه -‌های آموزشی توام است. اعضاء شرکت‌کننده درکنفرانس که تقریباً 2 الی 3 روز بطول می‌انجامد ومعمولاً محل آن در واشنگتن است ازمناطق مختلف هستند ولی این کنفرانس چه درکاپیتال هیل باشد چه درهر جای دیگر موضوع آن به تحولات منطقه خاورمیانه و سیاست خارجی آمریکا در قبال اسراییل مربوط می‌شود و در بیشتر مواقع رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر رژیم صهیونیستی یکی از سخنرانان مهم آن هستند که در آن رئیس جمهور آمریکا هر سال تعهد ایالات متحده را برای حمایت از اسرائیل اعلام می کند.

امسال "برنیس منوچهریان" رئیس ایپک اعلام کرد: در زمانی که چالش و فرصت بی نظیری برای متحدین آمریکا در منطقه وجود دارد، در کنفرانس سالیانه این لابی، نیاز به این است تا حمایت جامعه آمریکا از اسراییل به عنوان سرمشق و الگوی کار کنفرانس قرار گیرد. 

وی افزود:" حمایت از اسراییل یک ارزش متعلق به دموکراتها و یا جمهوریخواهها نیست بلکه یک ارزش آمریکائی است".

دستور کار کنفرانس: 

ایپک هر سال برای نشست خود دستور کاری را تعریف می کند که دستورکارآخرین کنفرانس سالیانه ایپک بیشتر حول محور حمایت از اسراییل بود. این محفل صهیونیستی درنشست امسال خود شعار "راه ایران به سوی بمب هسته‌ای" را بعنوان استراتژی تبلیغاتی خود برای سال 2005 اعلام کرده وبا برنامه پیشرفته چند رسانه ای (مولتی مدیا) تحت عنوان :" چگونه ایران تسلیحات هسته ای می سازد و چگونه می توانیم از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای جلوگیری کنیم" درصدد بر آند تا پیرامون برنامه های هسته ای ایران به بینندگان و بازدیدکنندگان اطلاع رسانی کند.

نکته ای که در اینجا مطرح می شود این است که تا چه میزان و به چه شیوه ای ابن لابی در تصمیم گیری آمریکا تاثیر دارد.

نقش کمیته در فرایند تصمیم گیری در آمریکا: 

یکی ازروشهای کمیته درفرایند تصمیم گیری این است که از طریق گروههائی موسوم به "پک"ها در سراسر ایالات متحده به سیاستمداران بطورغیر مستقیم کمک نماید، درصورتی که نماینده ای اظهارمخالفتی نماید آن را در سطح وسیعی به اطلاع جوامع یهودی می رساند تا وی را تحت فشار قرار دهد. روش دیگری که کمیته در پیش می گیرد استفاده از فشارهای عاطفی و روانی است و با ذکر مصائب گذشته یهودیان و عنوان نمودن این مسئله که این تصمیم عواقب خطرناکی برای یهودیان دارد فرد را تحت فشار قرار می دهند. 

ایپک در موارد گوناگون برای دیدارها و ملاقاتهای اعضاء کنگره، فهرستی کامپیوتری تهیه کرده و از آن به عنوان نقطه ضعف استفاده می کند و در صورت مخالفت افراد مذکور با اسراییل، در انتخابات بعدی از آنان حمایت نمی کند.

عملکرد کمیته در قبال جمهوری اسلامی ایران:

یکی از اولویت های این کمیته مقابله با ایران و کمک به نمایندگانی است که در واشنگتن علیه جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کنند و برای این منظور برنامه های گوناگونی در دست دارد.

مهمترین فعالیت های ایپک در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران بشرح زیر است: 

1- قطع جریان تکنولوژی موشکی ایران از طریق تحریم کمپانیهای خارجی 

2- تحریم سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز 

3- فشار بر روسیه به خاطرهمکاری با ایران 

4- فشار بر دولت آمریکا درخصوص نحوه رفتار با ایران یعنی دولت آمریکا باید تا زمانی که ایران سیاست خود را تغییر نداده ایران را تحت فشار قرار دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین