کد خبر: ۱۶۰۹۲۱
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۷
گفته‌ها و ناگفته‌های روزنامه‌های صبح امروز:

چرا از مشایی دفاع می‌کنم؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مذاکرات دو روز گذشته ایران و ۵ +‌۱ در مسکو، اتهام هفتصد میلیونی به نمایندگان مجلس و انتقاد علی لاریجانی از آن و همچنین ادامه بحران سوریه و رویارویی اوباما و پوتین، فضای بیشتر نشریات امروز کشور را رقم زده است.

در میان روزنامه‌های اصلاح‌طلب امروز، روزنامه شرق در صفحه نخست، موضوع مذاکرات را مفصل در گزارشی بررسی کرده و طی آن، بر سخنان سعید جلیلی مبنی بر لزوم حذف کارهای انجام شده علیه ملت ایران برای گفت‌وگو در محور غنی‌سازی تأکید کرده است.

همچنین موضوع اتهام هفتصد میلیونی به نمایندگان مجلس نهم و انتقادات علی لاریجانی به این امر نیز از موضوعاتی است که این روزنامه در صفحه نخست به آن پرداخته است.

اما این موضوع چندی پیش از سوی محمد جواد ابطحی، نماینده خمینی شهر مطرح شد که گفته بود، کمیسیون تلفیق با تغییر لایحه بودجه، اقدام به جهت دادن به آن در راستای منافع نمایندگان کرده است.

در این باره، علی لاریجانی با انتقاد از این موضوع گفته است، بودجه مجلس کاملا شفاف است و نمایندگان بنا بر قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق می‌گیرند. روزنامه شرق مفصل به این موضوع پرداخته و سخنان دیروز لاریجانی را بازتاب داده است.

اعتماد هم با القای امید، پس از کنفرانس خبری جلیلی و اشتون عنوان کرده که پس از مذاکرات، در حالی که نا‌امیدی از شکست وجود داشت، امیدی تازه پدید آمده و استانبول پس از مسکو، میزبان کار‌شناسان فنی خواهد بود.

اما این روزنامه در گفت‌وگو با عیسی کلانتری، وزیر اسبق کشاورزی، به موضوع گرانی شدید گوشت پرداخته که در این گفت‌وگو، کلانتری گفته، ایرانیان با دلار ۱۸۰۰ تومان، گرانترین گوشت دنیا را می‌خرند!

از سویی، روزنامه دولتی ایران نیز موضوع گرانی‌ها را در شماره امروز خود مطرح کرده، ولی با رویکردی متفاوت به گفت‌وگو با کار‌شناسان، این مطلب را آورده است که دولت در گرانی‌ها چقدر نقش دارد. کار‌شناسان این گفت‌وگو، از جمله جمشید پژویان، همگی با اشاره به آنکه طرح هدفمندی یارانه‌ها دارای هزینه‌هایی است، اشاره کرده‌اند که دولت توانسته پیامدهای کوتاه مدت این طرح و اثرات جنگ اقتصادی علیه ایران در خارج را مدیریت کند.

جمهوری اسلامی نیز موضوع گرانی‌ها را مطرح کرده و با اشاره به اختصاص دادن یارانه برای افزایش بهای نان این پرسش را مطرح کرده که آیا دولت می‌تواند برای سایر گرانی‌ها نیز اقدام به این کار کند؟ این روزنامه چاره کار را در تغییر رویکرد کلی در حوزه اقتصاد، التزام عملی به قانون و انضباط مالی دانسته است.

جمهوری اسلامی همچنین مسأله انتخابات مصر و به قدرت رسیدن اسلام‌گرایان را مطرح و اشاره کرده است، در حالی که ارزیابی تل‌آویو از این انتخابات پیروزی احمد شفیق بود، پیروزی مرسی، می‌تواند ضربه محکمی به اسرائیل وارد آورد.

این روزنامه همچنین از قول احمدی مقدم به مسأله برخورد با بدحجابی پرداخته است که در آن احمدی مقدم در گفت‌وگویی عنوان کرده: در برخورد با بد حجابی مصمم هستیم. وی با اشاره به وجود ناهنجاری در جامعه تأکید کرده است که همچون سال‌های گذشته، به وظیفه خود رفتار می‌کنیم. احمدی مقدم اشاره کرده است که برخی درباره ناهنجاری‌ها تعمد دارند و در عادی‌سازی ناهنجاری‌ها می‌کوشند.

در میان نشریات امروز دو گفت‌وگو جالب توجه بود: یکی گفت‌وگوی آرمان با صادق زیباکلام با موضوع حمایت از مشایی و دیگری گفت‌وگوی آفتاب با عماد افروغ در مسأله تخریب دکتر علی شریعتی.

آرمان زیر تیتری با نام «چرا از مشایی دفاع می‌کنم»، به گفت‌وگو با صادق زیبا کلام پرداخته و مسأله حمایت وی از مشایی را مطرح کرده است. زیباکلام در این باره گفته است: تنها به این دلیل که به مشایی توهین نکرده‌ام، جزو افرادی هستم که گفته می‌شود، طرفدار ایشان هستم.

وی اشاره کرد: ندیدم آقای مشایی بعد از انتخابات ۸۸ توهین بکند که این مسأله باعث شد، به من بگویند طرفدار مشایی هستم.

وی همچنین افزود: اساسا من و آقای مشایی نمی‌توانیم هیچ سنخیتی با هم داشته باشیم. البته زیبا کلام همچنین در دفاع از مشایی بر سر طرح بحث ایرانیت گفته است که همه کسانی که با عطش بحث از ایران را مطرح کرده‌اند، مانند مشایی هستند و الان مشایی مثل آن‌هاست.

زیبا کلام در ادامه یادآور شده، درباره کسانی که معتقدند این گفته‌های مشایی بازی سیاسی است، گفته: مگر شما دستگاه حقیقت سنج دارید که بگویید آقای مشایی دروغ می‌گوید یا نه؟

گفت‌وگوی جالب دیگر، مربوط به انتقاد عماد افروغ از تخریب چهره دکتر علی شریعتی است که روزنامه آفتاب به آن پرداخته است؛ عماد افروغ در این گفت‌وگو با اشاره به شیوع پیامک‌های تخریبی علیه شریعتی گفته است: پیام انقلاب اسلامی ـ که اخلاق، عرفان و مدنیت بوده ـ دستخوش سیاست‌زدگی و اقتصادزدگی و تفاسیر نادرست شده است.

افروغ با اشاره به نیت این امر گفته: تنها نیت مهم نیست، ممکن است هر نیتی در کار باشد، بلکه نفس عمل در این میان مهم است.

روزنامه اطلاعات امروز، در موضوعی به طرح مجلس برای دریافت مالیات از خانه‌های خالی پرداخته است. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره گفته: از خانه‌های خالی ماهیانه دویست هزار تومان مالیات دریافت می‌شود که هزینه ساختن مسکن برای قشر ضعیف خواهد شد.

به گزارش تابناک،وی با اشاره به افرادی که بیش از دو واحد مسکونی دارند، گفت: اگر این افراد اقدام به فروش یا اجاره خانه خود نکنند، از محتکران و اخلالگران در نظام اقتصادی هستند و در صورت احتکار واحد مسکونی، هر ماه تصاعدی با مالیات روبه‌رو می‌شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین