کد خبر: ۱۶۶۰۲۹
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۳

کتاب‌های «ریاضیات» و «هوش مصنوعی» از مجموعه قدم اول منتشر شدند

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب- سرویس فرهنگ و ادب: از مجموعه کتاب‌های تصویری قدم اول به تازگی کتاب‌های «ریاضیات» و «هوش مصنوعی» به ترجمه ابراهیم اسکافی از سوی انتشارات پردیس دانش با همکاری شرکت شیرازه کتاب منتشر شده است. تا کنون ۵۳ جلد از این مجموعه کتاب از سوی این ناشر به فارسی ترجمه شده است، دو کتاب دیگر مجموعه قدم اول کیرکگارد و هندسه شکنه‌ای نیز به زودی منتشر خواهند شد. 

به گزارش آفتاب، در پشت جلد کتاب ریاضیات در معرفی این کتاب آمده است: «ریاضیات بدون شک بزرگ‌ترین اختراع ذهن بشر است. بسیاری از مفاهیم ریاضی در بخش‌های متفاوت جهان و تمدن‌های متفاوتی کشف و برای اولین بار به کار گرفته شدند و با این همه ریاضیات بر تمامی جوانب زندگی همه ما در هر کجای جهان که باشیم تأثیرگذار است و زندگی روزمره همه ما، فارغ از نوع و سبک زندگی‌مان به آن وابسته است. 

کتاب حاضر قدم اولی است برای آشنایی با تاریخ ریاضیات در کهن‌ترین تمدن‌ها تا دنیای امروز. در این کتاب مهم‌ترین کشفیات ریاضی یادآوری شده‌اند و مباحث متنوع ریاضیات همچون «نظام‌های اعداد»، هندسه، جبر و حسابان، نظریه بی‌نهایت، احتمالات و نظریه آشوب به ساده‌ترین زبان بازگو شده‌اند.» 

کتاب با تاریخچه نظام شمارش آغاز می‌شود و در ادامه به معرفی اعداد موهومی، توان، لگاریتم، معادلات، توابع، مثلثات، هندسه تحلیلی، لگاریتم، مشتق و احتمالات می‌پردازد. در این کتاب خواننده با تاریخچه ریاضیات در کشورهای مختلف از جمله در میان مسلمانان آشنا می‌شود. 

در این کتاب تلاش‌های ریاضی‌دانان مسلمان از جمله خوارزمی، مغربی، کرجی، خیام، طوسی، کاشانی، بتانی و بوزجانی اشاره شده است. در انتهای کتاب بحث اروپامحوری، ریاضیات قومیتی و جنسیتی نیز مورد بحث قرار گرفته است. 

در پشت جلد کتاب هوش مصنوعی در معرفی این کتاب آمده است: «آیا ماشین حقیقتاً می‌تواند بیندیشد؟ آیا ذهن ما فقط یک نرم‌افزار رایانه‌ای پیچیده است؟ کتاب حاضر قدم اولی است برای آشنایی با پاسخ‌هایی که صاحب‌نظران رشته "هوش مصنوعی" به این پرسش‌ها داده‌اند. "هوش مصنوعی" فقط یک مفهوم انتزاعی نیست بلکه بیش از نیم قرن تحقیق و تلاش است برای ساختن ماشین‌های هوشمند، تلاش‌هایی که به ساخت ماشین‌هایی انجامیده که می‌توانند بهترین شطرنج‌بازان جهان را شکست دهند، راه بروند و با انسان‌ها تعامل داشته باشند. 

با این همه هنوز پرسش‌های بنیادینی در این زمینه باقی هستند، پرسش‌هایی از این دست که آیا ماشین‌های هوشمند باید از الگوی هوش انسانی پیروی کنند یا نه؟ و اینکه آیا از نظر ظاهری نیز باید به انسان شبیه باشند یا خیر؟ پرسش‌هایی که ارتباط هوش و آگاهی را از یکسو و هوش و محیط زندگی را از سوی دیگر در پس زمینه دارند.» 

در کتاب هوش مصنوعی دو گرایش هوش مصنوعی قوی و ضعیف و محدوده جاه‌طلبی‌شان به خوبی توصیف شده است. رابطه میان هوش مصنوعی و دیگر شاخه‌های دانش نظیر ریاضیات، فلسفه، روان‌شناسی و زبان‌شناسی مورد بررسی قرار گرفته است. موفقیت‌هایی که تا کنون کارورزان هوش مصنوعی توانسته‌اند کسب کنند مورد تجزیه و تحلیل واقع شده است. برخی روبات‌های مشهور و کارایی‌شان در این کتاب معرفی شده‌اند. 

پیش‌بینی‌هایی نیز در مورد آینده هوش مصنوعی در پایان کتاب صورت گرفته است. نقدهایی نیز بر ادعاهای هوش مصنوعی در این کتاب دیده می‌شود.
ابراهیم اسکافی، مترجم این کتاب‌ها، پیش از این دو کتاب «منطق» و «اندیشه‌های شرق دور (فلسفه شرق)» از مجموعه قدم اول را نیز ترجمه کرده است. 

بنا به گزارش پایگاه اینترنتی شرکت شیرازه کتاب، از مجموعه کتاب‌های قدم اول به تازگی کتاب‌های «هایدگر»، «ارسطو»، «فلسفه» و «کیهان» تجدید چاپ شده‌اند. از دیگر مجموعه‌ها نیز کتاب‌های «سیاست‌های خیابانی» نوشته آصف بیات، «نقدی بر فدرالیسم» نوشته محمدرضا خوبروی پاک، «گفتارهای قدرت»، «هویت اجتماعی» و «رییس‌علی دلواری» نیز به تازگی با همکاری این شرکت تجدید چاپ شده‌اند.

{$old_album_166029}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین