کد خبر: ۱۶۷۳۳۹
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۲۰:۰۶

آخرین گزارشها از امدادرسانی به زلزله‌زدگان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: عصر روز گذشته بود که زمین لرزه‌ای به بزرگی 6.2 ریشتر، استان‌های شمال غربی کشور را لرزاند و شهر‌های آذربایجان‌شرقی بیشترین صدمات را از این زلزله داشتند.

بعد از اعلام این خبر بود که موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام کرد: زمین‌لرزه مذکور به بزرگی 6.2 ریشتر اهر در استان آذربایجان‌شرقی در ساعت 16:53:15 رخ داد و در استان‌های آذربایجان غربی، گیلان، زنجان و اردبیل نیز احساس شد.

پس از این زمین لرزه نیز، 10 پس‌لرزه دیگر به ترتیب وقوع به بزرگی 6، 4.1، 4.7، 4.1، 4.5، 3.7، 3.3، 3.7، 4 و 3.2 ریشتر ورزقان در استان آذربایجان‌شرقی را لرزانده است.

*کشته شدن 250 نفر بر اثر زلزله دیروز

حسن قدمی در گفت‌وگو با فارس درباره آخرین تلفات زلزله 6.2 دهم ریشتری که روز گذشته در استان آذربایجان شرقی رخ داد، اظهار داشت: آخرین آمار کشته شده‌ها به 250 نفر رسیده است و 1800 نفر نیز زخمی شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه عملیات امداد و نجات به پایان رسیده است، بیان داشت: 110 روستا خسارت دیده‌اند و امید است آمار کشته شده‌ها از این مقدار افزایش پیدا نکند.

قدمی از حضور وزیر کشور در مناطق زلزله‌زده خبر داد و گفت: جلساتی با حضور آقای نجار برگزار شد و دستورات لازم داده شده است.

*تعداد مصدومان بیش از 2 هزار نفر

فرماندار شهرستان اهر تعداد جان باختگان زلزله در مناطق اهر، ورزقان و هریس را نزدیک به 300 نفر اعلام کرد.

رضا صدیقی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: همچنین زلزله بیش از 2 هزار نفر مصدوم و زخمی نیز در این مناطق داشته است.

وی، گفت: به جهت بافت سنتی روستایی اکثر خسارات وارده در روستاها هستند و در خود شهر نیز بیش از 25 درصد اماکن عمومی، ابنیه، ساختمان اداری و مناظر مسکونی مردم آسیب دیده است.

رئیس ستاد حوادث غیر مترقبه در شهرستان اهر گفت: اکیپ‌های کارشناسی ذیربط و نمایندگان حوادث غیر مترقبه به روستاها اعزام شده اند تا ضمن بررسی خسارات وارده در کمترین زمان ممکن عملیات مرمت و بازسازی اماکن روستایی آغاز شود.

وی با اشاره به شایعات به وجود آمده در خصوص آسیب دیدن سد ستارخان، گفت: سد ستارخان اهر هیچگونه آسیبی ندیده و مقاومت این سد برای بیش از 10 ریشتر پیش‌بینی شده است و این سد کاملا سالم است.

به گزارش فارس،فرماندار شهرستان اهر ارسال مواد غذایی و چادر به این شهرستان را ناکافی دانست و گفت: مناطق زلزله‌زده شدیدا به چادر، آب، جیره خشک، کنسرو و آب معدنی نیاز دارد.

*وزیر کشور مدیریت بحران مناطق زلزله‌زده را در دست گرفت

با ورود وزیر کشور به منطقه زلزله‌زده روند کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان و اقدامات فوری و میان‌مدت برای مدیریت بحران، مورد بررسی و بازبینی قرار گرفت و تدابیر تکمیلی اتخاذ شد.

در پی وقوع زلزله در مناطق اهر، ورزقان و هریس، مصطفی محمدنجار وزیر کشور که از صبح امروز در منطقه حاضر شده است، ضمن بررسی دقیق گزارش مسئولان منطقه و مدیران محلی، جوانب مختلف بحران زلزله، از جمله شرایط اسکان اضطراری، وضعیت امداد و نجات، جستجوی مفقودین و ارائه سایر کمک‌های مورد نیاز به مردم را از نزدیک بررسی کرد و تدابیر تکمیلی برای ارتقای کیفیت مدیریت شرایط اضطراری اتخاذ شد.

بنا بر این گزارش، وزیر کشور همچنین ضمن بررسی گزارش تیم‌های پزشکی و امداد و نجات حاضر در منطقه با حضور بر بالین تعدادی از مصدومان، جویای احوال آنان شد و از خدای متعال برای همه مصدومان این حادثه شفای عاجل مسئلت کرد.

اعضای شورای عالی مدیریت بحران، وزیر کشور را در منطقه همراهی می‌کنند.

*ویرانی‌های زلزله به صورت بنای مقاوم بازسازی می‌شود

وزیر کشور از مرحله جدید اسکان موقت و تامین آذوقه آسیب‌دیدگان زلزله خبر داد و گفت: ویرانی‌های این زلزله به صورت مستحکم و مقاوم بنا می‌شود.

مصطفی محمدنجار در حاشیه بازدید از مناطق زلزله‌زده هریس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: مکان‌های ویران شده به صورت مقاوم و مستحکم بنا می‌شوند.

وی با بیان اینکه بهترین نقش امدادی را در دقایق اولیه وقوع حادثه مردم انجام داده‌اند، گفت: تیم‌های امدادی نیز به همراه اعضای ستاد بحران برای اشراف به موضوع در منطقه حضور دارند.

نجار ادامه داد: با وجود همکاری تنگاتنگ ارگان‌ها و نهادها سعی می‌شود کمبودهای موجود در منطقه به سرعت برطرف و امدادرسانی به آسیب‌دیدگان تسریع شود.

نجار وجود فواصل زیاد بین مناطق آسیب‌دیده را عمده مشکل در بحث امدادرسانی دانست و گفت: کمک‌رسانی با وجود فواصل زیاد بین مناطق با مشکل مواجه است که با وجود این مشکل امدادرسانی با سرعت در حال انجام است.

وزیر کشور در بدو ورود به هریس یکی از مناطق آسیب‌دیده از زلزله 6.2 ریشتری آذربایجان‌شرقی به طور مستقیم با آسیب‌دیدگان و مردم روستای "باجاباج" و "چوباندار" این شهرستان که 100 درصد تخریب شده‌اند دیدار و در جریان مشکلات آنان قرار گرفت.

وزیر کشور به همراه وزیر بهداشت هم‌اکنون در مسیر شهرستان هریس برای شرکت در جلسه ستاد بحران آذربایجان‌شرقی هستند که در این شهرستان تشکیل می‌شود.

*برآورد خسارت اولیه زلزله به سرعت انجام شود

وزیر کشور خواستار برآورد اولیه خسارات در مناطق زلزله‌زده شد و گفت: این اقدام باید در اولویت قرار گیرد تا تامین اعتبارات برای جبران خسارات نیز به زودی انجام شود.

مصطفی محمدنجار در حاشیه جلسه ستاد بحران در منطقه زلزله‌زده هریس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز، اظهار کرد: باید برآورد خسارت صورت گیرد تا نسبت به تامین و تخصیص اعتبار و بازسازی مناطق آسیب‌دیده از همین امروز اقدام شود.

وی افزود: برآورد خسارت در بحث بازسازی زود و به موقع تاثیر قابل توجهی خواهد داشت و بازسازی باید در اولویت قرار گیرد.

وی با اشاره به صعب‌العبور و کوهستانی بودن منطقه گفت: باید در نظر داشت که بارش برف در این منطقه سردسیر که زودتر آغاز می‌شود در این مناطق بازسازی و نوسازی مناطق زلزله‌زده را با مشکل مواجه خواهد کرد به همین منظور باید برای بازسازی هیچ فرصتی را از دست نداد.

نجار خواستار هماهنگی تمام ارگان‌ها و نهادها برای انجام تمام امور از امدادرسانی، آواربرداری، بازسازی و ... شد و گفت: با توجه به وسعت، حجم و سنگینی کار باید از ناهماهنگی‌ها و موازی‌کاری در امور جلوگیری شده و اقدامات لازم برای رفع نارسایی‌ها صورت گیرد.

وی اضافه کرد: آرامش مردم باید در اولویت کار باشد چراکه علاوه بر خسارت مالی و دنیوی بسیاری از آسیب‌دیدگان عزیزان خود را از دست داده‌اند که باید در برخورد روحی روانی با آنان دقت شود.

وی مشارکت و همراهی مردم را قابل تقدیر دانست و گفت: به خصوص این مشارکت و امدادرسانی در ساعات اولیه حادثه بسیار موثر واقع شده است.

وی در عین حال خواستار توجه ویژه به روستاها شد و افزود: باید نیازهای اولیه در مناطق روستایی تامین شود چراکه بیشترین خسارات و تلفات در این مناطق بوده است.

*دستور ویژه رئیس‌جمهور/کمک‌‌ بلاعوض به زلزله‌زدگان 2 برابر می‌شود

وزیر کشور با اعلام این خبر که معاون اول رئیس‌جمهور فردا به مناطق زلزله‌زده سفر می‌کند، گفت: رئیس جمهور نظر مساعد برای 2 برابر شدن کمک‌های بلاعوض به آسیب‌دیدگان زلزله اهر، ورزقان و هریس را دارد.

مصطفی محمدنجار در جلسه ستاد بحران آذربایجان‌شرقی در منطقه زلزله‌زده هریس، اظهار کرد: رئیس‌جمهور برای 2 برابر شدن کمک‌های بلاعوض به آسیب‌دیدگان نیز نظر مساعد داشته و خواستار پیگیری این موضوع برای عملی شدن این درخواست شده‌اند.

وی افزود: رئیس‌جمهور دستورات ویژه و اختیارت لازم را برای تسریع در کمک به زلزله‌زدگان و بازسازی مناطق زلزله‌زده داده‌اند.

نجار همچنین از پیگیری لحظه به لحظه رئیس‌جمهور از وضعیت منطقه خبر داد و گفت: ایشان تاکید بر عملی شدن هر گونه اقدام برای امدادرسانی و بازسازی مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌شرقی دارند.

وی اضافه کرد: رئیس‌جمهور در آخرین تماس‌های خود توجه به مسائل بهداشتی مناطق را یادآور شده و عنوان کردند که مسائل بهداشتی برای پیشگیری از بروز حوادث ناشی از عدم رعایت این مسئله باید مورد توجه قرار گیرد.

نجار خواسته عمده رئیس‌جمهور را آغاز بازسازی عنوان کرد و گفت: در همین راستا فردا معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد و دارایی برای ارزیابی خسارات از نزدیک و انجام اقدامات لازم برای تخصیص اعتبارات به مناطق زلزله‌زده اعزام می‌شوند.

وزیر کشور پیگیری مسئولان استانی در اجرایی و عملیاتی شدن این تصمیمات را مهم دانست و گفت: زمان فرصت‌سوزی نیست و باید سازماندهی و انجام سریع اقدامات عملی در دستور کار و برنامه باشد.

وی در عین حال وقوع این حادثه را حکمت خداوند عنوان کرد و گفت: این حادثه باعث شد تا افراد مرتبط با این موضوع و کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان شب قدری داشته باشند که اجر آن نزد خداوند بسیار بالاتر از به جا آوردن شب قدر در اماکن متبرکه است.

*945 مصدوم زلزله به بیمارستان رسیدند/35 مجروح در بیمارستان فوت کردند

رئیس اورژانس کشور از اتمام کار نجات مصدومان حادثه زلزله آذربایجان شرقی و افزایش مجروحان به بیش از 2 هزار نفر خبر داد و گفت: 945 مصدوم در بیمارستان‌های استان‌های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل پذیرش شدند و 35 نفر آنها در بیمارستان جان باختند.

غلامرضا معصومی در گفت و گو با خبرنگار فارس، افزود: تعداد مصدومان حادثه زلزله اهر و ورزقان در آذربایجان شرقی تا صبح امروز به بیش از 2 هزار نفر رسید، تعداد فوتی‌های این حادثه نیز به 250 نفر رسید.

وی ادامه داد: از مجموع مصدومان این حادثه 945 نفر در بیمارستان پذیرش شدند که متأسفانه 35 نفر آنها در بیمارستان فوت کردند و بقیه به صورت سرپایی در محل حادثه و اتوبوس آمبولانس‌های اورژانس کشور درمان گرفتند و کار خدمات‌رسانی به مصدومان ادامه دارد.

رئیس اورژانس کشور گفت: با اینکه تقریباً کار شناسایی مصدومان حادثه و جست و جوها تمام شده است اما مأموران اورژانس کماکان در محل حادثه حضور دارند و خدمات رسانی به مردم به خصوص مصدومان را انجام می‌دهند به خصوص اینکه برخی مصدومان سرپایی و افرادی از بیمارستان مرخص شده‌اند به تجدید پانسمان و خدمات سرپایی نیاز دارند.

وی ادامه داد: از نظر دارو و تجهیزات مشکلی در منطقه وجود ندارد و کار درمان اضطراری را بیمارستان اهر با اینکه مقداری آسیب دیده انجام می‌دهد و البته بیمارستان سرپایی مستقر در منطقه زلزله زده نیز به مصدومان خدمات رسانی می‌کنند.

معصومی اضافه کرد: متأسفانه در زلزله اخیر علاوه بر آوار زلزله عده زیادی بر اثر ترکیدگی و انفجار لوله گاز و بر اثر سوختگی جان باختند و این مسئله نشان می‌دهد که شرکت گاز باید توصیه‌های اورژانس کشور را برای ارتقای ایمنی شبکه گاز کشور که بارها تکرار شده است به خصوص در شهرها بیشتر جدی بگیرد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره امکان شیوع بیماری در منطقه زلزله زده به خصوص با توجه به فصل تابستان گفت: هنوز گزارشی مبنی بر خطر شیوع بیماری نداشته‌ایم البته مأموران بهداشت محیط در منطقه حضور دارند.

وی گفت: تیم‌های بهداشت روان نیز از دانشگاه‌های علوم پزشکی از صبح امروز در منطقه حضور دارند و برای جلوگیری از بروز بیماری‌های روانی مانند افسردگی پس از بحران به خصوص با توجه به اینکه عده زیادی از زلزله‌زدگان عزیزان خود را از دست داده اند،اقدام می کنند.

*80 درصد روستاها و بیمارستان‌های اهر و هریس تخریب شدند/قطع آب آشامیدنی سالم

معاون درمان وزیر بهداشت که به همراه وزیر بهداشت مشغول بازدید از مناطق زلزله‌زده است از تخریب 80 درصد روستاهای زلزله‌زده و تخریب و تخلیه بیمارستان‌های اهر و هریس خبر داد و گفت: به‌علت قطع آب آشامیدنی منطقه، احتمال بروز بیماری وجود دارد.

حسن امامی رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، افزود: در بازدیدی که به‌همراه وزیر بهداشت از منطقه زلزله‌زده استان آذربایجان شرقی داشتیم مشاهده کردیم که مسئولان محلی تقریباً همه اقدامات اولیه برای نجات مصدومان و تخلیه اجساد را انجام داده‌اند.

وی گفت:‌ متأسفانه بیمارستان‌های شهرهای اهر و هریس تخریب شده است البته تخریب بیمارستان‌ها خیلی زیاد نیست اما چون بیم ریزش آوار، آسیب‌دیدگی و بروز حوادث بعدی وجود داشت این بیمارستان‌ها تخلیه شدند و کار درمان و نجات مصدومان بیشتر در بیمارستان شهرهای اطراف به خصوص تبریز انجام شد البته یک بیمارستان صحرایی نیز در ورزقان که بیمارستان ندارد بر پا شده است.

معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: اکنون نجات مصدومان و تخلیه اجساد تمام شده است و بر اساس آخرین آمار موجود حدود 2 هزار نفر مصدوم شده‌اند که بیش از 900 نفر آنها به بیمارستان ارجاع شدند، تعداد فوتی نیز تا این لحظه بر اساس آمار رسمی 227 نفر است اما احتمال افزایش فوتی‌ها وجود دارد.

امامی رضوی گفت:‌ از شب گذشته 250 آمبولانس و 3 اتوبوس آمبولانس در منطقه مستقر بودند و کار درمان مصدومان را انجام می‌دادند، مأموران اورژانس و کادر درمانی محلی همچنان در منطقه مستقر هستند و خدمات‌رسانی به صورت سرپایی ان ادامه دارد.

وی افزود: حدود 80 درصد روستاهای زلزله‌زده تخریب شده‌اند، مهمترین مشکل بهداشتی قطع آب آشامیدنی منطقه است. البته چون زلزله در ساعات روز اتفاق افتاده و احشام در منازل روستایی نبوده‌اند احتمال شیوع بیماریهای عفونی زیاد نیست اما به علت گرما به هر حال احتمال آن وجود دارد.

وی ادامه داد: مهمترین مسئله فعلی تأمین به موقع آب سالم برای زلزله زدگان است و بعد از آن تیم‌های بهداشت روان برای جلوگیری از شیوع ناراحتی‌های روانی در منطقه مستقر می‌شوند.

*زلزله به 337 روستا در شهرستان‌های اهر، هریس و ورزقان آسیب زد

استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: در زلزله‌های عصر دیروز در اهر و ورزقان 337 روستا در شهرستان‌های اهر، ورزقان و هریس بین 40 تا 100 درصد آسیب دیده‌اند.

احمد علیرضابیگی ظهر امروز در نشست ستاد مدیریت بحران شهرستان، هریس اظهار کرد: با گذشت کمتر از 10 ساعت از زمین‌لرزه شاهد حضور اعضای هیئت دولت و قائم مقام شورای مدیریت بحران کشور در مناطق زلزله‌زده هستیم که این موضوع مایه دلگرمی دست‌اندرکاران مدریت بحران استان است.

وی ادامه داد: بعد از وقوع حادثه تقسیم‌بندی فعالیت‌های ستاد بحران استان انجام شد و ساعت شش صبح امروز در هر سه شهرستان موفق به خارج کردن حادثه‌دیدگان از زیر آوار شدیم.

وی یادآور شد: 97 روستای شهرستان هریس، 293 روستای شهرستان اهر و 47 روستای شهرستان ورزقان بین 40 تا 100 درصد آسیب دیده‌اند.

بیگی اظهار کرد: تا ساعت 9 صبح امروز 83 پس‌لرزه بزرگ و کوچک در مناطق آسیب‌دیده احساس شد.

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه 93 تیم در سطح مناطق آسیب‌دیده مشغول امداد و نجات هستند، گفت: آب معدنی در مناطق حادثه‌دیده توزیع شده است.

عصر روز شنبه دو زمین‌لرزه به بزرگی 6.2 و شش درجه در مقیاس امواج درونی زمین به ترتیب شهرستان‌های اهر و ورزقان در آذربایجان‌شرقی را لرزاند.

*2 روز عزای عمومی در آذربایجان‌شرقی اعلام شد

نماینده ولی‌فقیه و استاندار آذربایجان‌شرقی دو روز عزای عمومی در استان اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، آیت‌الله محسن مجتهدشبستری نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی و احمد علیرضابیگی استاندار آذربایجان‌شرقی، با صدور پیام مشترکی، ضمن تسلیت جان باختن تعدادی از هموطنانمان در حادثه زلزله در شهرستان‌های اهر، ورزقان و هریس، فردا و پس فردا را در استان عزای عمومی اعلام کردند.

متن پیام آیت‌الله مجتهدشبستری و احمد علیرضابیگی به این شرح است:

انا لله و انا‌ الیه راجعون

حادثه زلزله شهرستان‌های اهر، ورزقان و هریس و روستاهای اطراف که موجب کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از هموطنان عزیز و آوارگی عده دیگری شد، موجب تاثر و تاسف شدید گردید.

اینجانبان ضمن عرض تسلیت به عموم اهالی محترم استان به ویژه به خانواده‌های محترم داغ‌دیده، از خدای سبحان برای کشته‌شدگان غفران و رحمت الهی و برای مجروحان شفای عاجل مسئلت نموده و به مدت دو روز از فردا در استان آذربایجان‌شرقی عزای عمومی اعلام می‌کنیم.

امید است مسئولان مربوطه با جدیت تمام به وضع آوارگان رسیدگی کامل نموده و مردم عزیز نیز ارگان‌های ذیربط را در انجام خدمات‌رسانی بیشتر یاری کنند

*تولد یک نوزاد نبض دوباره حیات را در ورزقان به جریان انداخت

مادر ورزقانی پسرش را در بیمارستان صحرایی شهید رجایی منطقه زلزله‌زده ورزقان سالم به دنیا آورد.

هرچند که زلزله در دل خود خرابی و ویرانی و آوار را به همراه دارد اما در کنار آن شنیدن اخباری مبنی بر نبض دوباره حیات در چنین مواقعی ما را به زندگی و جریان داشتن آن امیدوارتر می‌کند.

گواه این مدعا به دنیا آمدن پسربچه ورزقانی اهل روستای "کاسن" در بیمارستان صحرایی شهید رجایی ورزقان است که دقایقی پیش پا به عرصه حیات گذاشت.

این پسر بچه ورزقانی از لحاظ جسمی در صحت و سلامت کامل بوده و به همراه مادرش در این بیمارستان صحرایی تحت مراقبت‌های اولیه است.

*اتمام انتقال مجروحان و آواربرداری از مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌شرقی

قائم مقام سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر گفت: انتقال مجروحان و آواربرداری از مناطق زلزله‌زده در آذربایجان‌شرقی به اتمام رسیده است.

احمدرضا شجیعی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: با توجه به اینکه روستاها دارای 30 تا 50 خانوار بودند و همچنین با توجه به خشتی، گلی و یک طبقه بودن ساختمان‌ها، عملیات آواربرداری، نجات و انتقال مجروحان به سرعت صورت گرفت اما کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان همچنان ادامه دارد.

وی افزود: بزرگی زلزله در مقایسه با سال‌های گذشته قابل توجه بوده اما خسارت و شدت تخریب با توجه به بافت فرسوده و روستایی فراتر از شدت زلزله بوده است.

شجیعی خواستار صرفا کمک نقدی از سوی هموطنان شد و گفت: تمام اقلام مورد نیاز آسیب‌دیدگان موجود است و در حال توزیع بین زلزله‌زدگان است که تاکنون پنج هزار و 600 دستگاه چادر و 16 هزار تخته پتو بین آسیب‌دیدگان توزیع شده است.

این مقام امداد و نجات کشور در مورد آمار و ارقام نیز گفت: فوت 250 نفر و مصدومیت دو هزار و 600 نفر در این زلزله 6.2 ریشتری که چهار شهرستان ورزقان، هریس، اهر و تبریز را تحت تاثیر قرار داده، گزارش شده است.

وی این مناطق را دارای یک‌هزار و 10 روستا اعلام کرد و گفت: از این تعداد روستا 130 روستا در معرض آسیب بوده‌اند که بین 70 تا 100 درصد تخریب شده‌ و 20 روستا نیز دچار تخریب 100 درصدی شده‌اند.

شجیعی تعداد پس‌لرزه‌های این زمین‌لرزه را 60 پس‌لرزه عنوان کرد و گفت: از این تعداد پس‌لرزه 20 مورد بالای چهار ریشتر و بقیه با قدرتی زیر چهار ریشتر به وقوع پیوسته است.

وی با اشاره به اینکه وقوع زلزله و پس‌لرزه بعد از زمین‌لرزه قابل پیش‌بینی نیست ابراز امیدواری کرد که شاهد وقوع دوباره زلزله یا پس‌لرزه نباشیم.

بر اساس گزارشات رسیده از مناطق زلزله‌زده و حتی اعلام خود مسئولان در مناطق، نیاز به اقلام ضروری در تمام مناطق حتی اهر که با وجود کانون زلزله بودن کمترین خسارت را در مقایسه با ورزقان دیده، ضروری است.

*از زلزله آذربایجان درس بگیریم

دست قهار طبیعت بار دیگر از آستین زلزله بیرون آمد تا قدرت بی‌همتای خدا و گوشه‌ای از زلزال آخرت را بر گوش ما نجوا کند.

هر چند همگان در برابر مشیت الهی و قانون طبیعی زلزله سر تعظیم فرود آورده و ناگزیر به پذیرش این رویداد غیرمترقبه هستیم اما این حادثه و تبعات مترتب بر آن بار دیگر نشان داد که خانه‌ها، شهرها و روستاهای ما تا چه اندازه در برابر زلزله ناامن و بی‌بنیادند.

شاید بهتر باشد بگوییم که چقدر این مساکن و اماکن چقدر در برابر اهمال کاری، بی‌خیالی و بی‌تدبیری برخی از مسئولان و ساکنان خانه‌ها ما بی‌دوامند! روستایی بی‌نوا که شب و روزش در سر مزرعه می‌گذرد و از دار دنیا تنها گوسفندان خویش را مالک است برای او که حریمی جز خانه کاه‌گلی چند متری متصور نیست اصولا نه با مقاوم‌سازی و استاندارد زلزله آشنا است و نه دوره‌های حین زلزله را آموزش دیده است! شهروند ساکن آن شهر کوچک که در لابلای مشکلات زندگی روزمره خود تنها به به فکر تامین معاش زندگی خویش است نه وقت حضور در کلاس‌های کلیشه‌ای آموزش زلزله را دارد و نه درآمد او چنین اجازه‌ای را می‌دهد که به فکر مقاوم سازی خانه و کاشانه ی خویش باشد.

در این هنگام بزرگترین و مهمترین مسئولیت‌ها بر عهده دولت، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و بنیادهای مسکن و ادارات شهرسازی است تا در کنار انبوه کارهای سیاسی و فشرده خویش نیم نگاهی نیز به وضعیت مقاومت خانه‌های روستایی و شهری بیندازند.

زلزله ی آذربایجان درس‌های بسیار دیگری نیز به ما داد. هنوز مردم ما با عبارتی به نام «حفظ خونسردی» در هنگام بروز حادثه بیگانه‌اند؛ موج شایعات لحظه به لحظه روحیه مردم شهرهای دورتر را هم ویران می‌کرد، شایعاتی که چه بسا پیش از آنکه آوار زلزله ستون کاشانه مان را بشکند دل‌ها را به هراس افکنده و باعث شلوغی کاذب معابر و خیابان‌ها و ترافیک خطوط مخابراتی شد.

آمادگی قبل از زلزله بحثی دیگر است و اقدامات و تدابیر و واکنش شهروندان بعد از زلزله بحثی جداگانه؛ ضعف‌های ما در بحث مدیریت بحران و دعوت متفکرانه از مردم شهرها و روستاها به آرامش در این حادثه به طور عریان خود را به رخ ما کشید.

زلزله آذربایجان تلخی بسیار داشت اما تلخی این زلزله زمانی بر کام ما بیشتر می‌شود که بدانیم متاسفانه باز همه این حوادث و تبعات آن بعد از مدتی به دست فراموشی سپرده شده و انگیزه و اراده‌ای جدی برای مقاوم‌سازی بناها، ارتقای سطح اطلاعات مردم روستاها و شهرها در قبال زلزله و بهسازی روستاها و راه‌های مواصلاتی آن وجود نخواهد داشت؛ ای کاش قدرت و اراده بهره‌گیری از تجارب ارزشمند کشورهای آسیای جنوب شرقی در هنگام بروز حادثه در میان مردم و مسئولان ما ایجاد شود تا دیگر بار شاهد حوادثی تلخ و پرپر شدن شکوفه های زندگی هزاران خانه و کاشانه نباشیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین