کد خبر: ۱۶۹۵۳۸
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۹

نحوه برخورد با تبلیغات خلاف واقع مشخص شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: هیئت دولت آئین نامه ‌اجرایی ماده 7 قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان را تصویب کرد که براساس آن، موارد 17 گانه تبلیغ خلاف واقع و اطلاعات نادرست مشخص شده است. 

به گزارش مهر، هیات وزیران بنا به پیشنهاد مشترک شماره 559885/1 مورخ 18/5/1390 وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی و به استناد تبصره ماده (7) قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان- مصوب 1388- آیین نامه اجرایی ماده (7) قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان را تصویب کرد. محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهوری این صموبه را در روزهای اخیر برای اجرا ابلاغ کرده است.

جزئیات آیین نامه اجرایی ماده (7) قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان به شرح ذیل است:

ماده 1- در این آیین نامه اصطلاحات و عبارات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

الف- قانون:‌ قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان.

ب- انجمن: انجمن‌های حمایت از حقوق مصرف کنندگان موضوع ماده (9) قانون

ج- مصرف کننده:‌ هر شخص حقیقی یا حقوقی که کالا یا خدمتی را خریداری می‌کند.

د- تبلیغ: انتشار هر گونه اطلاعات برای معرفی کالاها و خدمات مشمول این آیین نامه از طریق رسانه‌ها از قبیل رادیو، تلویزیون، شبکه‌های ماهواره‌ای، مطبوعات، سینما، اینترنت، شبکه‌های صوتی و تصویری سازمانی، کارنما، نمایشگاه، اسلاید، بانک‌های اطلاعات، سامانه پیام کوتاه، تابلوی سر درب واحد صنفی و تولیدات چاپی نظیر برگه‌های آگهی نم ا، برگه‌های تبلیغاتی، ‌دفترک، دفترچه‌های راهنما، بسته بندی، برچسب، کارت معرفی و آگهی نامه.

هـ - تبلیغت خلاف واقع: تبلیغ حاوی اطلاعات نادرست که موجب فریب یا اشتباه مصرف کننده کالا و خدمات می‌شود.

و- سفارش دهنده: شخص حقیقی یا حقوقی که ساخت یا پخش و نشر تبلیغ را سفارش می‌دهد.

ز- سازنده آگهی: هر یک از کانون‌های آگهی و تبلیغاتی موضع آیین نامه تاسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت‌ کانون‌های آگهی و تبلیغاتی - مصوب 1358-

ماده 2- موارد زیر تبلیغ خلاف واقع و اطلاعات نادرست محسوب می‌شود:

الف- استفاده از مطالب گمراه کننده و ادعاهای غیرقابل اثبات و کاذب.

ب- ارتکاب فعل یا ترک فعل که سبب مشتبه شدن یا فریب مخاطب از نظر کمیت و یا کیفیت شود.

ج- تبلیغ براتر از واقعیت کالا یا خدمات مورد نظر.

د- استفاده از صفات مطلق و اغراق آمیز نظیر کاملاً بهداشتی و 100 درصد تضمینی.

هـ - عدم ارایه اطلاعات دقیق، صحیح و روشن کالاها و خدمات.

و- بی‌ارزش یا فاقد اعتبار جلوه دادن خدمات و کالاهای دیگران.

ز- استناد به تاییدیه‌هایی که تاریخ اعتبار آنها منقضی و یا به هر دلیل معتبر نیستند.

ح- تقلید از ساختار، متن، شعار، تصاویر، آهنگ و شباهت‌های تبلیغاتی تجاری دیگر محصولات که مصرف کننده را فریب دهد و منجر به گمراهی وی شود.

ط- استفاده از اسامی، عناوین و نشان افراد و موسساتی که دارای شهرت هستند به نحوی که مصرف کننده را فریب دهد.

ی- استناد به تقدیرنامه، جایزه و گواهی صادر شده از مراکز رسمی مورد تایید مراجع ذیصلاح، فراتر از متن‌ آنها.

ک- هرگونه اطلاعات یا ارایه اطلاعات نادرست در برگه‌های تعهد یا تضمین کالا و خدمات.

ل- هر گونه اعلان یا ارایه اطلاعات نادرست در برگه‌های تعهد یا تضمین کالا و خدمات.

م- تبلیغ کالاها یا خدمات فاقد مجوزی که براساس قوانین و مقررات، تولید و عرضه آنها منوط به اخذ مجوز از مراجع قانونی ذیربط می‌باشد.

ن- استناد به منابع و مراجع خارجی در تبلیغ محصولات داخلی بدون تایید مراجع ذیصلاح.

س- استفاده از صفات تفضیلی و عالی به صورت صریح و یا به کارگیری هر شیوه دیگری در نگارش یا قرائت متن به منظور القای مفهوم برتر یا برترین بودن کالا و خدمات بدون تایید مراجع ذیصلاح.

ع- عدم تصریح هویت شخص یا بنگاهی که تبلیغ به نفع اوست به استثنای آن بخش از تبلیغ که منهی به تبلیغ اصلی می‌شود و صرفاً برای جلب توجه مخاطب انتشار می‌یابد. (تبلیغ انتظاری)

ف- استفاده ابزاری از زنان، مردان و کودکان که نقش اصلی را در معرفی کالا و خدمات ایفا می‌نماید.

ماده 3- مسئولیت تبلیغ خلاف واقع برعهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.

ماده 4- سازنده آگهی موظف است هنگام پذیرش درخواست سفارش دهنده، در خصوص اشخاص حقیقی، هویت فرد را احراز و در خصوص اشخاص حقوقی مجوز فعالیت قانونی به انضمام درخواست کتبی ممهور به مهر شخص حقوقی را اخذ نماید.

تبصره- سازنده آگهی موظف است نام، نشانی، شماره پروانه فعالیت و شماره تلفن خود و نام و نشانی سفارش دهنده و مشخصات کالا و خدمات ارایه شده را به طور واضح در برگه‌های تبلیغاتی چاپی درج نماید.

ماده 5- تخلف رسانه‌های موضوع بند (د) ماده (1) این آیین نامه و سازنده آ‌گهی حسب مورد توسط سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان، مجامع امور صنفی،‌ اتحادیه‌ها، ‌انجمن و مراجع نظارتی ذیربط به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منعکس می‌گردد تا طبق ضوابط مربوط، به تخلف آنها رسیدگی شود.

ماده 6- نحوه رسیدگی مراجع ذیربط در صورت شکایت مصرف کنندگان یا اطلاع از وقوع تبلیغ خلاف واقع، براساس قانون و آیین نامه اجرایی آن، موضوع تصویب نامه شماره 173270/ت 45341هـ مورخ 2/9/1390 می‌باشد.

ماده 7- در صورت صدور رای قطعی (موضوع تبلیغ خلاف واقع و ارایه اطلاعات نادرست)، سازمان تعزیرات حکومتی یک نسخه از رای صادر شده را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسمی ارسال می‌نماید تا طبق ضوابط نسبت به جلوگیری از انتشار آگهی اقدام لازم را به عمل آورد.

ماده 8- پس از طرح شکایت ناشی از تبلیغ خلاف واقع و ارایه اطلاعات نادرست موضوع مواد (14) و (17) قانون در انجمن و اتحادیه‌های صنفی، در صورتی که اقدام سفارش دهنده به تشخیص مراجع یاد شده منجر به بروز خسارت نسبت به سایر مصرف کنندگان نیز شود، هر یک از مراجع مذکور موظف به انعکاس گزارش تخلف به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان می‌باشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
0
0
اگه کاری به مسایل اقتصادی نداشته باشید، به خدا همه چی درست میشه. دیگه از این بخشنامه های بدون پشتوانه اجرایی خسته شدیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
0
0
حالا کجا باید مراجعه کنیم و یا کجا شکایتمون رو برسونیم
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین