کد خبر: ۱۷۳۳۴۳
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۷

زلزله و بلایای طبیعی در کمین آذربایجان غربی

لزوم آمادگی و مدیریت بحران
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ایران با دارا بودن 1400 گسل فعال یکی از زلزله خیزترین کشورهای دنیاست که 97 درصد مناطق آن زلزله خیز است اما هر گاه زلزله ای مهیب و ویرانگر مانند زلزله اهر، ورزقان، بم و یا حتی رودبار رخ می دهد ، خسارات جانی و مالی آن بیشتر دامن مناطقی را که اغلب دارای بافت فرسوده هستند، می گیرد.

در ایران 40 نوع بلایای طبیعی شناسایی شده که در آذربایجان غربی بستر بروز 36 نوع از این بلایا فراهم است و طبق بررسی ها تنها 20 درصد از ساختمانهای مسکونی در استان از مقاومت لازم در برابر بلایای طبیعی و به خصوص زلزله برخوردار هستند.

استفاده از مصالح بی کیفیت جهت کاهش هزینه اتمام ساختمان های مسکونی، نبود واحدهای تولیدی کافی برای تولید مصالح مورد نیاز در استان، عدم برنامه ریزی مناسب و اصولی مدیریت بحران از عواملی است احتمال خسارات هنگفت مالی و جانی را در برابر وقوع هر گونه بلایای طبیعی افزایش می دهد.

هر چند در ارومیه زلزله شدیدی تا به حال رخ نداده است که موجب تلفات جانی شدید شود ولی در شهرستان سلماس که بر روی گسل سلماس قرار دارد زلزله شدیدی رخ داده به طوری که زلزله سلماس ثبت جهانی شد.

آذربایجان غربی از نظر جغرافیایی در مناطق کوهستانی قرار دارد و با توجه به وجود دو هزار و 854 روستا در این استان می طلبد تا به بحث ایمن سازی با حساسیت بیشتری نگاه شود.

رحمانی، کارشناس زمین شناسی هم درخصوص خطر زلزله درروستاهای آذربایجان غربی معتقد است، دو گسل ارومیه و زرینه 500 هزار نفر از جمعیت روستایی استان را تهدید می کنند.

احتمال وقوع زلزله در آذربایجان غربی

جانشین رئیس شورای مدیریت بحران آذربایجان غربی نیز معتقد است وقوع زلزله های اخیر در استانهای وان ترکیه و آذربایجان شرقی احتمال وقوع این حادثه زیانبار در آذربایجان غربی را برهمگان گوشزد می کند و باید برای رویاروی با آن آمادگی لازم را داشته باشیم.

سید جواد محمودی در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه موضوع وقوع بالایای طبیعی در استان بسیارجدی است و سالانه خسارتهای هنگفتی بر بخش های مختلف وارد می سازد اظهارداشت: کاهش آثار زیانبار طبیعی در راستای حفظ سرمایه های ملی یک ضرورت است.

وی افزود: باید پیش از وقوع حوادث ناگواری نظیر زلزله تمهیدات لازم را در افزایش استحکام بناهای مسکونی و عمومی اندیشیده و اقدامات لازم را برای افزایش توان عملیات امداد و نجات گروه های امدادی انجام دهیم .

محمودی میزان آمادگی نیروهای امداد رسان استان در مواجهه با حوادث غیرمرتقبه طبیعی مطلوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: ارائه آموزشهای تخصصی و عمومی به گروههای امداد و نجات و شهروندان، برگزاری مانورهای امداد و نجات برای افزایش آمادگی نیروهای امدادی، جلوگیری از ساخت وسازهای غیر اصولی و غیر مجاز و تجهیز دستگاههای امدادرسان به فناوری های نوین در افزایش ضریب ایمنی و کاهش آثار و خسارتهای ناشی از حوادث بسیار مهم و ضروری است.

معاون عمرانی استاندارآذربایجان غربی در ادامه سخنان خود با تاکید بر ضرورت جلب مشارکتهای مردمی در امر مقابله با بلایای طبیعی گفت: همواره مردم کشورمان در یاری رساندن به حادثه دیدگان و مصدومان حوادث پیشگام هستند و باید از این ظرفیت و روحیه مشارکتی در تربیت نیروهای تخصصی و راه اندازی تشکلها و سازمانهای مردم نهاد برای امداد رسانی درزمان وقوع حوادث برنامه ریزی کرد.

محمودی با اشاره به قرار گرفتن در آستانه هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی با تاکید بر اهمیت هماهنگی تمامی دستگاه های مرتبط در برنامه های این هفته گفت: برنامه های این هفته فرصت مناسبی برای تمرین عملیاتی مدیران برای ارتقای سطح آمادگی در بحران هاست و نتیجه آن باید شناسایی بیشتر نقاط ضعف و قوت دستگاه ها باشد.

زارع: نمایشگاه مدیریت بحران در ارومیه برگزار می شود

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی نیز در ادامه این جلسه با شاره به فرارسیدن هفته کاهش آثار بلایای طبیعی گفت: از تاریخ 15 مهرماه تا 21 همین ماه همزمان با سراسر کشور برنامه های در قالب 3 محور آموزش عمومی ، برپای نمایشگاه و برگزاری مانورهای امداد ونجات در مناطق مختلف استان برگزار می شود.

محبوب زارع افزود: امسال درهفته کاهش آثار بلایای طبیعی نمایشگاه توانمندی های دستگاههای امداد رسان در محل نمایشگاههای دائمی استان در پارک چنگلی ارومیه برپا می شود و درآن دستگاه های عضو این شورا با برپایی غرفه آخرین دستاوردها و عملکرد سالانه را در امر پیشگیری، مقابله و بازسازی مناطق حادثه دیده در وعرض بازدید عموم قرار می دهند.

وی در این جلسه از برگزاری نمایشگاه مدیریت بحران در پارک جنگلی ارومیه برای آموزش عمومی و اطلاع رسانی در زمینه بحران خبر داد.

1700 روستای آذربایجان غربی در خطر زلزله

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه تاکنون 250 روستای در معرض خطرات متعدد شناسایی شده‌‌اند، گفت: 55 روستا با اعتبار 21 میلیارد ریال ایمن‌سازی شده و امسال نیز 24 روستا با اعتبار 20 میلیارد ریال ایمن‌سازی می‌شوند.

ایوب عزیزی با اشاره به ایمن سازی 10 روستای آذربایجان غربی در برابر خطرات طبیعی طی سال گذشته، اظهار داشت: روستاهایی که در مسیر سیل، رانش زمین، ریزش کوه، شیب‌های تند، مخزن سدها یا حریم رودخانه‌ها قرار دارند باید نسبت به ایمن سازی آنها برنامه ریزی و اقدام شود.

1700روستای آذربایجان غربی در معرض تهدید زلزله

وی از در معرض خطر زلزله بودن هزار و 760 روستای استان خبر داد و اظهار داشت: این روستاها در معرض خطر زلزله متوسط به بالا بوده و571 روستا شامل 19 درصد روستاهای آذربایجان غربی در معرض تهدید سیل قرار دارند.

وی رشد روز افزون سکونتگاه های شهری و روستایی و استفاده بی رویه از منابع طبیعی را عامل تشدید حوادث غیر مترقبه طبیعی دانست و افزود: با بررسیهای انجام شده بیش از 571 روستا در مسیر سیلابها قرار گرفته که باید نسبت به جابجایی آنها اقدامات لازم انجام شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی از نوسازی و بهسازی 8 هزار و 700 واحد مسکن روستایی استان تا پایان سالجاری خبر داد و افزود: تاکنون تنها 2 هزار و 500 متقاضی از بانکهای سپه و تجارت تسهیلات را دریافت کرده ولی سایر بانکها هنوز نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام نکرده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، وی اظهار داشت: با آغاز طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی از سال 84، این بنیاد با ترویج و افزایش آگاهی مردم در خصوص ساخت و سازهای اصولی و نظارت مستمر بر روند این امر و همکاری بانکها، توانسته در سطح روستاهای استان 61 هزار و 500 واحد را شروع و 47 هزار واحد از آنها را به اتمام برساند.

به هر روی وقوع زلزله طی آبان ماه سال گذشته در استان وان ترکیه یکی از استانهای همجوار آذربایجان غربی، وقوع ززله در شهرهای آذربایجان شرقی و موقعیت خاص جغرافیایی آذربایجان غربی آسیب پذیر بودن استان از بلایای طبیعی جدی بوده و زنگ خطری برای مردم و مسئولان جهت اجرای طرحهای پیشگیری و ایمن سازی است. {$old_album_173343}
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین