کد خبر: ۱۹۷۷۰۳
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۲

انتخابات و چند نکته

سرانجام یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسید.این انتخابات به دلیل زمینه ها،تبعات ونتیجه های مترتب برآن ،حساسترین و متفاوت ترین انتخابات سی وپنج ساله پس ازانقلاب است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- دکتر غلامعلی رجایی: 1-  در این انتخابات اتفاق بزرگی افتاد که حوادث  پس از خود را تحت الشعاع قرار داد تاجایی که شاید بتوان این اتفاق را علت تامه در نتیجه انتخابات دانست .این اتفاق ثبت نام آیت الله هاشمی رفسنجانی و سپس اعلام خبر شگفتی ساز عدم احراز صلاحیت وی توسط شورای نگهبان  بود.اکنون که انتخابات تمام شده است، کیست که نداند اعلام این که : "من به روحانی رای می دهم" توسط هاشمی یکی از دلایل ایجاد موج مثبت تبلیغاتی به نفع دکترحسن روحانی بود .موجی که بعضی بحق از آن بعنوان سونامی یاد می کنند. سونامی یی که در کمال ناباوری در کمتر از پنجاه ساعت،قالی باف، نفرهمیشه اول نظرسنجی ها را با فاصله ای 12 میلیونی در ردیف دوم قرار داد و آرای کسی را که گمان می رفت نامزد نهادهای حاکمیتی باشد به طرز وحشتناکی تقلیل داد و خفیف نمود.

2-   در این انتخابات در اتفاقی نادر، اصلاح طلبان از نامزد مورد نظر خود دکتر عارف دست کشیدند و از او خواستند به نفع گزینه ای اصولگرا که اعلام می کرد بر روش اعتدلال حرگت می کند و به اردوگاه اصلاح طلبان تعلقی ندارد کنار برود . می شود گفت این ویژگی یکی از برجسته ترین ویژگی های این انتخابات بود و هست که اصلاح طلبان در رویکردی بسیار عقلانی و درست با  هاشمی که در تعریفهای رایج اصلاح طلب نیست و متفاوت از اصولگرایان هم عمل می کند و بر اجماع همه  نیروهای وفادار به انقلاب تاکید و تکیه  دارد و روش اعتدلال را بهترین روش پیشبرد اهداف انقلاب و نظام می داند بر روی حسن روحانی که عضو جامعه روحانیت مبارز تهران است اجماع کردند و این البته پدیده مبارکی است.پدیده ای که بی شک با تدبیر ودرایت هاشمی وآینده نگری خاتمی رقم خورد و انقلاب و ونظام درآینده سخت بدان محتاح است.

3-  اگرچه در باشکوهترین انتخابات تا سال 1376 نیز تخلفهایی گسترده روی داد که یک نمونه اش در لرستان بود که متاسفانه جناب خاتمی دراقدامی اشتباه مسبب این تخلف را که استاندار وقت - معاون فعلی رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست - بود، بخشید.  اما در این انتخابات کمتر تخلف قابل ذکری رخ داد.  رهبری هم در صبح روز انتخابات در هشداری جدی و مفید وموثر، با حق الناس خواندن رای مردم دست اندرکاران را به امانتداری در برخورد با آرای مردم سفارش کردند.

4-  دراین انتخابات نامزدهای اصولگرا به رغم همه وعده های قبل و حین انتخابات مبنی بر ائتلاف وکنار رفتن دیگران به نفع کسی که وضع بهتری نسبت به بقیه  نامزدها درنظرسنجی ها پیدا خواهد کرد، نتوانستند با هم ائتلاف کنند.حدا عادل هم که به هردلیل از صحنه رقابت کنار رفت به نفع کسی نبود. اما این اتفاق در اردوگاه اصلاح طلبان افتاد و دکتر عارف دراقدامی ستودنی از صحنه رقابت کنار کشید. هرچند اعلام نکرد این کنار رفتن وی که به توصیه هاشمی وخاتمی وتشخیص خود او بود، بنفع روحانی است. علاوه بر این نامزدهای اصولگرا در رویکردی باور نکردنی حتی در مناظره ها به نقد و رد دیدگاههای همدیگر پرداختند. امری که  در بین دو نامزد رقیبشان دیده نشد.

5- رای گسترده مردم به روحانی برای هچ کس حتی خود او قابل پیش بینی نبود. وی دیرتر از بقیه نامزدها – بجز مهندس غرضی-تصمیم به حضور در این عرصه گرفته بود و لذا فرصت چندانی برای تبلیغ نداشت. همین عدم آمادگی باعث شد در بعضی از شهرها و استانها حتی ستادی برای تبلیغات نداشته باشد.بیشترین رای روحانی متعلق به اصلاح طلبانی بود که قصد داشتند به دکتر عارف نامزد مورد نظر خود را ی بدهند. اصلاح طلبانی که به روحانی رای دادند، برای جبران شکست دو انتخابات قبلی از اصولگرایان حاکم به صحنه آمدند و سرانجام رای خود را حاکم کردند و نامزد خود را از صندوقهای رای در آوردند.

6-   این انتخابات نشان داد ادعای بعضی چهره های اصولگرا در مجلس وغیر مجلس مانند سردار محمد کوثری و.... مبنی بر اینکه تعداد اصلاح طلبان بتدریج کمتر و کمتر شده و قابل ذکر نیستند کاملا اشتباه غیر واقعی و از روی احساسات بیان شده است. چه اصولا در عرصه سیاست هیچ رقیبی با این سرعت قابل حذف از صحنه نیست.

7-   دراین انتخابات ناشناختگی روحیه  ملت برای دوجناح کاملا آشکار شد.اینکه در کمتر از سه روز سونامی رای به نامزد مورد نظر هاشمی و خاتمی یعنی روحانی راه بیفتد و انتخابات کاملا دو قطبی شود  و درنهایت دکتر روحانی در مرحله اول پیروز انتخابات باشد را کمتر کسی حتی خود وی باور می کرد.باید این ملت رابیشتر شناخت.

8-    به رغم اینکه براساس تجربه قبلی عده کثیری از افراد جامعه را نظر بر این بود که رای آنان تزیینی است و در نهایت نام نامزد مورد نظرحاکمیت از صندوق ها خوانده می شود کمتر کسی باور می کرد نامزدی که در بین جامعه به نامزد موردنظر حاکمیت معروف شده بود رای نیاورد یا از صندوق در نیاید.اما اینگونه شد و دکتر روحانی رای آورد.

9-  این انتخابات برخلاف انتخابات گذشته نکته عجیبی را بر همگان اثبات نمود وآن اینکه کسی مثل آیت الله هاشمی که با وجود اینکه همه چشم ها به  حضور سبز او دوخته شده بود و می توانست بنا بگفته بعضی مقامات امنیتی کشور با رایی بالای 80 درصد پیروز مرحله اول انتخابات باشد اما در اثر تصمیمی غلط با همه شایستگی هایش از عرصه انتخابات کنار گذاشته شد، به رغم آنکه  بعضی در این سالها از هیچ کوششی درجهت تخریب وحذف وی از صحنه سیاست  دریغ نکردند  که نمونه آن را درمناظرات دور قبل از رییس این دولت نامحمود !دیدیم ودیدند! چنان محبوبیتی در میان مردم یافت که درنقشی فراتراز نقش قبلی خود با اعلام نام نامزد مورد نظرش به مردمی که بی تابانه نظراو را می خواستند عملا رییس جمهور آینده ایران اسلامی را تعیین نمود که این رویداد در جای خود پدیده ای بسیار شگفت و کم نظیردرعمر کوتاه انقلاب اسلامی ایران است.

خدای را براین توفیق و پیروزی که پس از 8 سال گل لبخند را برچهره بخش عظیمی از جامعه شاهد بودیم سپاس می گزاریم وجبین بندگی بر خاک می ساییم و سرافرازی این ملت شریف را به دعا می نشینیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین