کد خبر: ۱۹۹۱۵۵
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۶

نامه سید محمد خاتمی به شیخ الازهر در محکومیت کشتار شیعیان مصر

"به حرمت انسانیت و عدالت و به ضرورت دفاع از حقانیت دین رحمانی و عقلانی اسلام وظیفه می دانم که تأثر و تأسف شدید خود را از حادثه فجیع قتل شیعیان مظلوم در روستای «زاویه ابومسلم» مصر اعلام دارم. آنچه رخ داد هم با اصول احکام متقن اسلام محمدی (ص) ناسازگاری دارد و هم با شاخصه های اساسی فرهنگ و تمدن مصر"
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: سید محمد خاتمی با ارسال نامه ای به امام اکبر شیخ جامع الازهر، دکتر احمد محمد احمد الطیب ضمن ابراز تأسف و محکوم کردن قتل شیعیان در مصر، خواستار ایفای نقش علما و متفکران مسلمان در ترغیب سیاستمداران برای پیگیری این برادر کشی شد.

متن کامل نامه سید محمد خاتمی بدین شرح است:

به نام خدا
جناب آقای دکتر احمد محمد احمد الطیب
امام الاکبر شیخ الجامع الازهر
سلام علیکم
به حرمت انسانیت و عدالت و به ضرورت دفاع از حقانیت دین رحمانی و عقلانی اسلام وظیفه می دانم که تأثر و تأسف شدید خود را از حادثه فجیع قتل شیعیان مظلوم در روستای «زاویه ابومسلم» مصر اعلام دارم.
آنچه رخ داد هم با اصول احکام متقن اسلام محمدی (ص) ناسازگاری دارد و هم با شاخصه های اساسی فرهنگ و تمدن مصر؛ مصر سرزمین مدارا است و مصریان محبان دیرین و همیشگی اهل بیت علیهم السلام و عالمان مصری پیشگامان تقویت مذاهب اسلامی هستند؛ جای تأسف و تأمل آن که در آن جا گروهی اندک بتوانند به نام دین، دست به خشونت زده و فاجعه بیافرینند.
امروز خطر خشونت، افراط گرایی، تحجر و تفرقه نه تنها مصر، که دور و نزدیک جهان اسلام را تهدید می کند. باید این خطر را جدی گرفت و زمینه های ذهنی و عینی آن را از میان برد. باید به نام دین در برابر این تهدیدهای بنیان سوز اعتقادی و سیاسی ایستاد و به دفاع از اسلام رحمانی، بر ضرورت وحدت و کارآمدی منطق گفت و گو پرداخت.
در این میان نقش علما و متفکران برجسته است تا سیاستمداران و نهادهای رسمی را نیز به اقدامات پیگیرانه قانونی ترغیب کنند. فتوای مهم شما در حرمت شرعی این اقدام و ضرورت پیگیری قانونی آن اقدامی سنجیده است که در کنار اعلام مواضع دردمندانه و مسؤولانه مراجع عظام و علمای شیعه می تواند گام های مؤثری در جهت وحدت و تقریب همه مسلمانان و دور کردن آتش کینه و افراط و تروریسم کور از همه جوامع اسلامی به شمار آید.
از خداوند بزرگ توفیق شما و همه علما و متفکران مسلمان را در این دوران حساس و در این راه مهم مسألت دارم.

سید محمد خاتمی



بسم الله الرحمن الرحیم

سماحة الشیخ الدکتور أحمد محمد أحمد الطیب
شیخ الجامع الأزهر الشریف   المحترم

السلام علیکم و رحمة الله و برکاته، و بعد،
مراعاة لحرمة الإنسانیة و العدالة، و إیمانا بضرورة الدفاع عن حقانیة الدین الإسلامي المتسم بالرحمة و العقلانیة، أری من واجبي أن أعبر عن بالغ حزني و شدید أسفيلحادث مجزرة الشیعة المظلومین في قریة " زاویة أبي مسلم" بمصر.
إن هذا الحدث لایتفق مع مبادئ الأحکام المتقنة للإسلام المحمدي (صلی الله علیه و آله و سلم) و لا مع الممیزات الرئیسیة لثقافة مصر و حضارتها. إذ أن مصر هيأرض التسامح و أن المصریین هم من محبي أهل البیت علیهم السلام منذ القدم و لایزالون، و أن علماء مصر هم روّاد دعم المذاهب الإسلامیة. فمن بواعث الأسف، والتأمل، أن تتمکن هناک شرذمة قلیلة من استخدام العنف باسم الدین فتخلق الکارثة.
لقد أصبح خطر العنف و التطرف و التحجر و نعرات التفرقة لایهدد الیوم مصر وحدها، و إنما یهدد العالم الإسلامي قاصیه و دانیه. و لابد من أخذ هذا الخطر بمأخذالجد، و السعي للقضاء علی خلفیاته الذهنیة و العینیة. لابد من الوقوف بوجه هذه التهدیدات العقائدیة ـ السیاسیة التي تحرق الأسس و الجذور، و القیام بالدفاع عن إسلامالرحمة و التأکید علی ضرورة الوحدة و فاعلیة منطق الحوار.
إن العلماء و المفکرین لهم دور بارز في تشجیع الساسة و الجهات الرسمیة علی اتخاذ إجراءات قانونیة حثیثة في هذا المجال. و إن فتوی سماحتکم المتسمة بالأهمیة لغرضالتأکید علی حرمة هذا العمل شرعا، و ضرورة ملاحقته عبر المجاري القانونیة، تشکل خطوة معقولة. و من شأنها أن تعتبر ـ إلی جانب المواقف المسؤولة المفعمة بمشاعرالألم و المعلنة من قبل المرجعیات الشیعیة الکبیرة و علماء الشیعة ـ من شأنها أن تعتبر خطوة فاعلة باتجاه الوحدة و التقریب بین جمیع المسلمین، و إبعاد نیران الحقد والتطرف و الإرهاب الأعمی من المجتمعات الإسلامیة کافة.
و إنني لأرجو من المولی تعالی أن یمن علیکم و علی جمیع العلماء و المفکرین المسلمین بالتوفیق في هذه الحقبة الحساسة الخطیرة و في هذا المسار الهام.


سید محمد خاتمي


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین