کد خبر: ۱۹۹۲۶۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۱
مجازات حبس بازدارنده یا پر هزینه

500 هزار ریال هزینه روزانه نگهداری هر زندانی

امروز مباحث زیادی در خصوص درصد بازدارندگی مجازات حبس شنیده می شود و اینکه تعداد زندانیان افزایش یافته، این درحالی است که مجازاتهای جایگزین و فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی اجباری می تواند راهکاری باشد برای کاهش جمعیت کیفری و اصلاح فرد خاطی که جرایم سنگین مرتکب نشده اند، از سوی دیگر هزینه های هنگفت اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی نگهداری مجرمان در زندان قرار دارد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: زندان مکان منفوری است که هیچ کس آن را دوست ندارد و شاید برای عده ای که مدتی را مجبور به زندگی در آن بوده اند پر از خاطرات ناراحت کننده است مکانی که در آن بزرگترین نعمت انسانی که همان آزادی است سلب می شود و انسان به واسطه عملی که انجام داده است مجبور به زندگی به شیوه و در مکانی است که برای او در نظر گرفته شده است.

زندان مرکزی کرمان در انتهای خیابان شهید مصطفی خمینی معروف به شهاب کرمان قرار گرفته که در ده سال گذشته جزء محدوده خارج از شهر محسوب می شده اما با گسترش شهرها امروز قسمتی از شهر کرمان است.

این زندان در چند سال گذشته به دلیل مسائل امنیتی و بهداشتی و بوی بد زندان مورد اعتراض همشهریان کرمانی بود اما امروزه با اجرای طرح فاضلاب در زندان کرمان دیگر خبری از بوی بد زندان نیست اما با این وجود زندان مرکزی کرمان در سال های آتی باید از محدوده شهر خارج شود.

این ندامتگاه که دارای زندان مردان و بخش نسوان است مجموعه ای مجهز و امنیتی است که دارای قسمت های مختلف اتاق بازرسی، سیستم مدار بسته، سه دوربین مدار بسته در درب ورودی زندان ، اتاق قرنطینه و دستگاه مواد یاب است که در مجموع یک حفاظ امنیتی قوی را در اطراف ساختمان زندان به وجود آورده است.

ارائه امکانات فرهنگی و ورزشی در زندان مرکزی کرمان

بخش مردان، زندان مرکزی کرمان علاوه بر حفاظ امنیتی قوی دارای یک مجموعه ورزشی و فرهنگی است تا زندانیان در مدتی که مجبور به تحمل حبس خود هستند از امکانات رفاهی و ورزشی برخوردار باشند.

رستوران زندان،  اتاق وکلا، واحد مددکاری، بهداری، مجموعه فرهنگی ، کتابخانه عمومی، دارالقران، ستاد کاهش آسیب، بهداشت روان، اداره فرهنگی و تربیتی، مجموعه ورزشی، مجتمع آمورشی زندان، سالن هواخوری، گود زورخانه، سالن تئاتر و کلاس های آموزشی قسمت هایی از بخش زندان مردان است که مشابه همین امکانات در بخش نسوان نیز وجود دارد.

فراهم کردن امکانات مختلف در زمینه فرهنگی، هنری، آموزشی و مددکاری حرکتی انسانی در راستای زندانبانی اسلامی و بازگشت مجدد زندانیان به زندگی سالم و سعادتمند اجتماعی و خانوادگی است.

علی ولی نیا مدیر کل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان کرمان معتقد است: جرم زندانی فقط حبس است و نباید در دوران تحمل حبس فشار و نگرانی دیگری غیر از تحمل حبس داشته باشد.

ولی نیا می گوید هزینه نگهداری روزانه هر زندانی قریب به پنجاه هزار تومان است که این هزینه سنگینی را به بیت المال مسلمین تحمیل کرده است.

وی معتقد است: بودن یک زندانی نیز در زندان ها زیاد است و ما باید کاری کنیم که یک روز مکانی به نام  زندان در کشور وجود نداشته باشد و زندان ها را به مکان های آموزشی تبدیل کنیم.

قرآن راهی برای بازگشت به زندگی سعادتمندان/راه اندازی دارالتحفیظ

یکی از راه های بازدارنده انسان در مقابل جرم و جنایت ایمان و تقوی الهی است انسان پرهیزکار که همیشه خود را در محضر خداوند می بیند سختی ها، مشقت ها و فقر را یک نوع امتحان الهی برای رسیدن به قرب الی الله می داند و هیچ گاه در مواقع سختی به جرم دست نمی زند.

از این رو مسئولین زندان استان کرمان معتقدند برای بازگشت سعادتمندانه زندانیان به زندگی عادی اجتماعی و خانوادگی باید ابتدا آنها را با خود و بعد با خداوند آشتی داد و یکی از راه های آشتی با خداوند قرآن است.

حجت الاسلام انجم شعاع معاون فرهنگی زندان مرکزی کرمان  در این باره در گفتگو با از برگزاری کلاس های حفظ، قرائت و روخوانی قران در زندان مرکزی کرمان خبر می دهد و می گوید: در زندان مرکزی کرمان دو نفر حافظ کل قرآن کریم، 30 زندانی حافظ 15 جزء قرآن و 10 نفر نیز حافظ 35 جزء قران می باشند و تعداد دیگری نیز حافظ یک جزء و یا بیشتر هستند.

وی ادامه می دهد: طی تفاهم نامه ای که با اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمان منعقد شده قرار است دارالتحفیظ قرآن کریم در زندان مرکزی کرمان راه اندازی شود تا زندانیانی که تمایل به قرائت و حفظ قرآن دارند بتوانند در محیطی آرام و ساکت به این امر بپردازند.

7 درصد از زندانیان زندان مرکزی کرمان را زنان تشکیل می دهند

متاسفانه هفت درصد از زندانیان زندان مرکزی کرمان را زنان تشکیل می دهند زنانی که بیشترین میزان جرم آنان حمل و یا نگهداری مواد مخدر است مادرانی که متاسفانه بجای آنکه کانون گرم خانواده را مدیریت کنند در پشت سیم های خاردار و دیوار های بلند زندان محبوسند.

البته این زنان در محیط زندان به کارهای هنری مشغولند و در مدت حبس حرفه خاصی را می آموزند تا در بازگشت به محیط خانوادگی خود بتوانند هزینه های زندگی خود را تامین کنند.

عده ای از این زنان نیز رای باز بوده و در اندرزگاه گل نرگس در کارگاه های گل سازی، عروسک سازی، هویه کاری، خیاطی، قالی بافی، و پته دوزی مشغول به کار می باشند که درآمد حاصل از کار آنها به خودشان داده می شود و می توانند از مرخصی های کوتاه مدت استفاده کنند.

در اندرزگاه مردان نیز کارگاه های آموزشی فیلتر سازی، گل سازی، تعمیرگاه موبایل، فلزکاری، سوزن دوزی، و صنایع دستی فلزی وجود دارد.

زندانیان جرایم مهریه و نفقه در زندان کرمان

یکی از موضوعات مهمی که در سال های اخیر گریبان گیر خانواده ها و جوانان شده و به موضوع روز رسانه ها و روزنامه ها بدل شده است مهریه های سنگین و نتایج مخرب آن بر زندگی و سرنوشت افراد است.

بارها گفته شده که مهریه های سنگین نمی توانند حافظ زندگی های مشترک باشد نتیجه اشتباه در انتخاب همسر و گاه مهریه های بالا باعث شده که تعدادی از جوانان ما بخاطر مهریه و یا نفقه در زندان باشند.

ولی نیا می گوید: متاسفانه 40 نفر بخاطر مهریه و هفت نفر بخاطر نفقه در زندان کرمان محبوسند که جای بسی تاسف دارد.


آیا مجازات حبس بازدارنده است؟

امروز بسیاری از کارشناسان امر تربیت بر این اعتقادند که مجازات حبس نه تنها بازدارنده نیست بلکه در بسیاری از موارد نتیجه عکس داده و مخرب نیز است.

وجود زندان های گروهی با جرایم و فرهنگ های مختلف گاه باعث شده است که زندان به جای محیطی سازنده برای بازگشت زندانی به زندگی عادی مکانی برای آموزش دیگر شیوه های جرم از دیگر زندانیان شود و این در حالی است که نباید فراموش کرد که همه زندانیان نیز مجرم عمد نبوده و بعضی از زندانیان بخاطر جرایم غیر عمد و گاه مهریه و نفقه در زندان هستند.

به گزارش مهر،امروز قوانینی در جامعه وجود دارد که می توان مجازات های دیگر را جایگزین برخی موارد حبس کرد مثلا می توان به شخص بی سواد که مرتکب جرم شده است حکم داد که به جای حبس باسواد شود و یا به کسی که ده درخت را به صورت غیرقانونی قطع کرد مجبور کرد که به جای آن صد درخت دیگر بکارد و نگهداری کند وجود اینگونه مجازات ها علاوه بر کاهش هزینه های سنگین نگهداری هر زندانی برای بیت المال آثار تربیتی و فرهنگی بیشتری نیز دارد و این امر به قضات بر می گردد تا به جای حکم همیشگی حبس برای مجرمان، طبق قانون، مجازات های جایگزین داده شود که بسیار مفیدتر و سازنده تر از حبس خواهند بود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
الهه
|
Germany
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
0
0
سلام.ممکنه ذکر کنید زندانیان جرائم غیر عمد حداقل بدهکاریشان چقدر است؟ برای کمک به آزاد سازی آنها.
الهه
|
Germany
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
0
0
سلام.ممکنه ذکر کنید زندانیان جرائم غیر عمد حداقل بدهکاریشان چقدر است؟ برای کمک به آزاد سازی آنها.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین