کد خبر: ۱۹۹۳۴۲
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۴

جنس چینی و حادثه پل صدر

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بهار نوشت:

دیروز صبح، یکشنبه نهم تیرماه؛ عقربه‌ها چند دقیقه‌ای از ساعت 10 گذشته بود که صدایی مهیب در حوالی میدان نوبنیاد، چیزی تاحدود 100 متر، شنیده شد. همه ناخودآگاه گوش‌هایشان تیز شد تا ببینند منبع صدا کجا بود. در محدوده ساخت «پل طبقاتی صدر» حادثه‌ای رخ داده بود. در فاصله زمانی کوتاهی، نیروهای عملیاتی پروژه خود را به محل حادثه رساندند. اورژانس و آتش‌نشانی هم به سرعت در محل حاضر شدند. راهنمایی و رانندگی تمام راه‌های منتهی به محل حادثه را به سرعت مسدود کرد اما مشکل‌ این بود که در آن ساعت، مانند هر روز، غرب به شرق بزرگراه صدر مملو از خودرو بود و امکان تخلیه به هیچ عنوان وجود نداشت. لحظاتی پس از این حادثه نیروهای انتظامی در محدوده پل صدر مستقر شدند و کار حفاظت از محوطه صدر را بر‌عهده گرفتند؛ امری که در عین‌حال تهیه هرگونه خبر و عکس از سوی رسانه‌ها را دشوار کرد. در عین‌حال سربازان وظیفه نیز در نقاط مختلف اطراف پل مستقر شده بودند تا علاوه بر حفظ امنیت اطراف پل، حوادث احتمالی را نیز تحت کنترل داشته باشند.

یکی از مهندسان ناظر پروژه که در محل حادثه حاضر شده بود،  درباره علت حادثه گفت: «رها شدن جک بین پل و زیرستون پل که «نئوپِرَن» نام دارد، علت این اتفاق بود. این جک پلاستیکی سیاه‌رنگ که یک تُن وزن دارد و نقش ضربه‌گیر را ایفا می‌کند، به سبب تحریم‌های اخیر علیه ایران، از چین وارد می‌شود و کیفیت لازم را ندارد. به بیان راحت‌تر بگویم که اگر به وسیله جرثقیل‌های 800 تُنی ترمیم صورت نگیرد، این بخش می‌شکند.»

وی در ادامه با اشاره به این‌که تا به حال چنین رخداد مشابهی به وقوع نپیوسته است، ادامه داد: «تاکنون چنین حادثه‌ای نداشتیم و باید فکری برای جلوگیری از تکرار آن صورت گیرد زیرا واقعا خطرناک است.»

اما از شنبه ششم فروردین 1390 که کار اجرایی و عمرانی عملیات پل طبقاتی صدر آغاز شد، این چندمین اتفاق ناگواری است که به وقوع پیوسته است. در حادثه نخست سه‌شنبه بیست و چهارم مرداد سال گذشته جرثقیلی که درحال حمل قطعه‌ای بتنی بود، روی چهار دستگاه خودرو از جمله یک دستگاه پرشیا و یک دستگاه تویوتا یاریس سقوط کرد که طی آن حسن جوادی‌فرد، پیرمرد 70ساله به شدت مصدوم شد، اما او 10 روز بعد در بیمارستان لاله واقع در شهرک غرب، به دلیل شدت جراحات وارده درگذشت.

وی در سکوت خبری، در بهشت سکینه کرج به خاک سپرده شد. یکی دیگر از مصدومان نیز بانویی بود که نامش مشخص نشد اما شنیده شد که دچار ضایعات نخاعی شدیدی شده است. دو ماه و 10 روز بعد، یعنی پنجشنبه چهارم آبان بود که یکی از پایه ستون‌های پلی که به‌تازگی کار گذاشته شده بود به‌طور ناگهانی سقوط کرد و روی بخشی از رفیوژ میانی (بخش میانی) و بخش کوچکی از سطح سواره‌رو بزرگراه صدر افتاد که این مهم سبب انسداد شرق به غرب بزرگراه صدر - بابایی و مدرس در محدوده پل زرگنده و دیگر محورهای منتهی به آن شد.

«حمزه شکیب» عضو شورای شهر تهران در این‌باره بدون اشاره جزیی به اصل حادثه گفت: «تا آنجا که من از دوستان اطلاع حاصل کرده‌ام، حادثه ناگواری رخ نداده و خطر رفع شده است. رهاشدگی یکی از جک‌های ضربه‌گیر پل، اتفاق افتاده است. به عقیده من وقوع این دست اتفاقات در پروژه‌های عمرانی به‌ویژه در محدوده کارهای شهری اتفاقی معمول به نظر می‌رسد و نباید درباره آن بزرگ‌نمایی صورت گیرد.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین