کد خبر: ۱۹۹۷۶۱
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۲ - ۰۰:۰۷
ارتش مصر رئیس دادگاه قانون اساسی را جایگزین مرسی کرد

عدلی منصور رییس‌جمهور موقت شد/ مرسی در مکانی نامعلوم است

بر اساس آخرین گزارش‌های دریافتی از مصر، تانک‌های ارتش این کشور تانک‌هایی را در خیابان‌ها مستقر کرده است. ارتش مصر در بیانیه‌ای قانون اساسی این کشور را به حال تعلیق در آورد و عدلی منصور، رئیس دادگاه قانون اساسی را جایگزین محمد مرسی کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز نوشت: سخنگوی ارتش مصر اعلام کرد: دولت موقت مصر که با تصمیم ارتش به ریاست رییس دادگاه قانون اساسی مصر تشکیل خواهد شد، درباره زمان‌بندی انتخابات در این کشور تصمیم خواهد گرفت.

خبرگزاری شینهوا: وزارت کشور مصر اعلام کرد، از نقشه‌راه ارتش برای دوره پس از مرسی حمایت می‌کند.

شبکه تلویزیونی المیادین: نیروهای گارد ریاست‌جمهوری مصر بعد از انتشار بیانیه نیروهای مسلح در جشن و شادمانی هزاران مصری حاضر در مقابل مقر گارد ریاست‌جمهوری شرکت کردند.

شبکه خبری بی.بی.سی: فرمانده ارتش مصر اعلام کرد که تکنوکرات‌ها دولت انتقالی مصر را اداره خواهند کرد. هنوز مشخص نیست چنین دولتی تا چه زمانی فعالیت خواهد کرد.

فیس‌بوک: محمد مرسی در صفحه رسمی فیس‌بوک خود اعلام کرد: بیانیه ارتش را که کودتای نظامی به شمار می‌رود، رد می‌کنم. به عنوان رئیس‌جمهور بر لزوم حفظ مسالمت‌آمیز بودن اعتراضات تأکید دارم.

شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی: محل اختفای محمد مرسی معلوم نیست.

توییتر: جهاد حداد، سخنگوی اخوان‌المسلمین در صفحه توییتر خود اعلام کرد که مصر وارد یک دوره دیگر سیکل کودتای نظامی شده است.

شبکه خبری بی.بی.سی: رییس‌جمهوری موقت مصر عدلی منصور خواهد بود که تا کنون رئیس دادگاه قانون اساسی بود. او ۶۸ سال دارد. عدلی منصور اول ژوئیه امسال به عنوان رئیس دیوان عالی مصر منصوب شد. او 11 ژوئن توسط محمد مرسی برای ریاست دادگاه قانون اساسی انتخاب شد. این انتخاب طی سنت قضایی در مصر صورت گرفت که رییس‌جمهوری مصر باید از میان سه معاون رییس سابق یکی را به عنوان رییس جدید انتخاب کند.

شبکه تلویزیونی فرانس 24: محمد البرادعی، رئیس سابق سازمان بین‌المللی انرژی اتمی و نماینده گروه بزرگی از مخالفان مصر برگزاری انتخابات زودهنگام را از اصلی‌ترین مطالبات مردم و یکی از مفاد نقشه‌راه مصر عنوان کرد. وی پس از انتشار بیانیه ارتش در خصوص انتقال حکومت در این کشور گفت: نقشه‌راه بر اساس اصلی‌ترین مطالبات مصری‌ها یعنی برگزاری انتخابات زودهنگام تنظیم شده است. وی سپس از تصویب قانون اساسی دموکراتیک که متضمن حقوق و آزادی باشد، سخن به میان آورد. البرادعی از برنامه‌ریزی برای ایجاد کمیسیونی با هدف برقراری آشتی ملی در نقشه‌راه مصر خبر داد.

شبکه تلویزیونی المیادین: محمد البرادعی تأکید کرد: نقشه‌راه، اصلاح روند انقلاب 25 ژانویه و پاسخ مثبت به تمایل مردم مصر است. این نقشه همچنین آغاز روند آشتی ملی را از طریق تشکیل کمیته آشتی ملی تضمین می‌کند. امیدوارم این نقشه آغازی برای حرکت جدید انقلاب 25 ژانویه باشد که در آن مردم مصر تلاش زیادی به منظور بازپس‌گیری آزادی و کرامتشان انجام دادند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس: یکی از مشاوران رییس‌جمهوری مصر می‌گوید که مرسی به مکان نامعلومی منتقل شده است.

خبرگزاری شینهوا: الازهر و کلیسای قبطی مصر اعلام کردند، از نقشه راه ارتش برای دوره انتقالی پس از مرسی در این کشور حمایت می‌کنند.

خبرگزاری شینهوا: ارتش از تظاهرکنندگان خواست تظاهرات و اعتراض‌های خود را به شکل مسالمت‌آمیز و به دور از هرگونه خشونت دنبال کنند.

خبرگزاری فرانسه: یکی از نزدیکان محمد مرسی در واکنش به بیانیه ارتش مصر خواستار مقاومت مسالمت‌آمیز در برابر کودتا در این کشور شد. این در حالی است که ارتش در بیانیه‌اش اعلام کرد که در پی کودتا نیست.

شبکه خبری بی.بی.سی: جمعیت حاضر در میدان تحریر با شنیدن بیانیه ارتش به شادمانی پرداختند. شیخ الازهر نیز گفت که از اقدامات ارتش حمایت می‌کند و از مصری‌ها خواست تا اختلافات خود را حل کنند. وی گفت: از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری پیش از موعد حمایت می‌کنم که در آن مردم مصر قضاوت کنند. از عزل رئیس‌جمهور برای خروج از بحران در مصر حمایت کردیم.

شبکه تلویزیونی المنار: در بیانیه نیروهای مسلح مصر بر برکناری محمد مرسی و مأمور شدن رئیس دادگاه عالی قانون اساسی برای اداره امور مصر تأکید شد.

شبکه تلویزیونی المیادین: عبدالفتاح السیسی گفت: تلاش‌های زیادی برای کنترل بحران داخلی انجام دادیم. نیروهای مسلح دولت را به گفت‌وگو دعوت کردند و ریاست جمهوری آن را رد کرد. توافق کردیم که اجرای قانون اساسی به طور موقت متوقف می شود و رئیس دادگاه عالی قانون اساسی امور کشور را تا انتخاب رئیس‌جمهوری جدید به عهده می‌گیرد. با هر کسی که برخلاف قانون عمل کند، با قاطعیت برخورد خواهیم کرد.

شبکه خبری بی.بی.سی: ارتش اعلام کرد: رئیس دادگاه قانون اساسی مصر به عنوان رئیس‌جمهوری موقت مصر فعالیت خواهد کرد. انتخابات جدیدی در کشور برگزار خواهد شد.

شبکه خبری بی.بی.سی: ارتش مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما نمی‌توانیم به مسئولیت‌های خود در قبال مردم عمل نکنیم. ارتش احساس کرد که مردم مصر درخواست کمک کرده‌اند، نه برای حکومت بلکه برای خدمت. ما پیام مصر را دریافت کرده‌ایم.

شبکه اسکای نیوز عربی: طبق گزارش‌ها شیخ الازهر، رهبر مسیحیان قبطی مصر، محمد البرادعی، رهبران حزب سلفی نور و رهبران جنبش تمرد در سالنی که بیانیه ارتش توسط السیسی خوانده می‌شود، حضور دارند.

شبکه خبری بی.بی.سی: بیانیه ارتش مصر در حال پخش از تلویزیون دولتی این کشور است.

شبکه تلویزیونی المیادین: در درگیری میان طرفداران و مخالفان محمد مرسی در منطقه کفرالشیخ دو تن کشته شدند. همچنین شمار افرادی که در درگیری بین طرفداران و مخالفان رئیس‌جمهور مصری در منطقه کفرالشیخ زخمی شده‌اند، به 42 تن افزایش یافت.

تلویزیون دولتی مصر: ارتش مصر اعلام کرد، نقشه‌راه آینده سیاسی مصر راس ساعت 7:30 امشب به وقت گرینویچ (12 نیمه‌شب به وقت تهران) اعلام خواهد شد. رسانه‌های دولتی مصر اعلام کردند که برنامه ارتش شامل یک جدول زمان‌بندی دقیق برای برگزاری انتخابات جدید در این کشور است.این نقشه‌راه حاوی یک دوره انتقالی کوتاه‌مدت است که انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی بعد از آن برگزار خواهد شد.

شبکه خبری بی.بی.سی: جهاد حداد، سخنگوی اخوان‌المسلمین مصر در صفحه توییتر خود نوشت: یک کودتای نظامی کامل در مصر در جریان است. او افزود: تانک‌های ارتش در خیابان‌ها به حرکت در آمده‌اند.

خبرگزاری فرانسه: خبرگزاری رسمی مصر اعلام کرد، در بیانیه ارتش این کشور که قرار است تا ساعتی دیگر منتشر شود، یک دوره انتقالی کوتاه مدت پیش از برگزاری انتخابات پیش‌بینی شده است.

شبکه تلویزیونی المیادین: نیروهای پلیس و ارتش مصر برای جلوگیری از وقوع هرگونه درگیری احتمالی میان طرفداران و مخالفان مرسی در منطقه المنصوره مستقر شده‌اند. خبرنگار این شبکه در گزارش مستقیم از منطقه المنصوره گفت، شمار تظاهرکنندگان طرفدار محمد مرسی از گروه اخوان‌المسلمین در این منطقه به طور مستمر رو به افزایش است و تظاهرکنندگان در حمایت از مشروعیت مرسی شعار می‌دهند. این در حالی است که نیروهای پلیس مصر و خودروهای زرهی ارتش برای جلوگیری از وقوع هرگونه درگیری احتمالی میان طرفداران و مخالفان مرسی در این منطقه مستقر شده‌اند.

شبکه تلویزیونی العالم: سخنگوی ارتش مصر اعلام کرد: ارتش مسئولیت تأمین امنیت جانی شهروندان را بر عهده دارد بدون آن که فرقی میان هواداران گروه‌ها و احزاب مختلف قائل باشد.

تلویزیون دولتی مصر: محمد البرادعی، رهبر مخالفان به همراه روسای کلیسای قبطی و شیخ الازهر نقشه‌راه ارتش مصر را درباره سرنوشت محمد مرسی اعلام خواهند کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین