کد خبر: ۲۰۰۱۹۶
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۵
آیت‌الله مکارم شیرازی :

باید فکری برای پراید کرد/ مرگ روزانه 50 نفر در تصادفات عادی شده است

آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه گریز از قانون جایز نبوده و حرام است، گفت: وقتی بیشترین ضایعات تصادفات به واسطه خودروی پراید است، باید فکری کرد و این خودرو باید به یک خودروی مناسب تبدیل شود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آیت‌الله مکارم شیرازی در جریان دیدار سردار مومنی رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با وی ضمن تقدیر از عملکرد پلیس راهنمایی و رانندگی،‌ با اشاره به اینکه بر اساس آمارها سالانه یک میلیون و 200 هزار نفر در تصادفات رانندگی در جهان کشته می‌شوند، گفت: اگر جنگی واقع شود و این میزان کشته داشته باشد قطعا در تاریخ ثبت خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه کشته‌های تصادفات به چشم نمی‌آید، افزود: در حالی که روزانه 50 نفر در تصادفات رانندگی در کشور کشته می‌شوند به راحتی از کنارشان می‌گذریم اما هفت کشته در میدان تحریر قاهره در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار می‌گیرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: باید دلیل این امر را پیدا کرد و شاید یکی از دلایل آن این باشد که هر روز آمار کشته‌های تصادفات داده نمی‌شود و یا اینکه این امر به مسئله عادی تبدیل و موجب شده تا ابهت آن از بین برود.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه هم اکنون خیابان‌ها از میدان جنگ هم خطرناک‌تر شده است، افزود: از نظر شرعی اگر حادثه‌ای رخ دهد مسئول خون فرد حادثه دیده مقصر حادثه است و در روز قیامت باید در این خصوص پاسخگو باشد و لذا افرادی که در تصادفات رانندگی مقصرند از نظر شرعی نیز مسئولیت غیرقابل انکاری دارند و در روز قیامت باید پاسخگو باشند.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: این فرهنگ که برخی سعی می‌کنند از مقررات فرار کنند به هیچ وجه درست نبوده و از نظر اینجانب تخلفاتی همچون عبور از چراغ قرمز و سرعت غیرمجاز حرام است.

وی با اشاره به اینکه تمام مسایل و مولفه‌های ترافیکی در کشور به هم وابسته‌اند و تنها نمی‌توان نیروی انتظامی را در این خصوص مسئول دانست افزود: سازنده راه و خودرو،‌ رسانه‌ها، آموزش و پرورش و نهادهای ارشادی در این خصوص نقش دارند و نمی‌توان این مسئله اجتماعی را فقط بر دوش یک نهاد انداخت.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه گفته می‌شود بیشترین ضایعات، ضایعات تصادفات رانندگی به واسطه خودروی پراید است، گفت: باید فکری در این خصوص کرد و این خودرو به خودروی مناسبی تبدیل شود. از سوی دیگر اینکه علی رغم اینکه می‌گویند این خودرو ارزان است باید گفت که با تلفاتی که به بار می‌آورد اصلا به صرفه نیست.

وی در عین حال از عملکرد شهرداری انتقاد کرد و گفت: اینکه پاساژ بسازند بعد پارکینگ آن را بفروشند و اینگونه کارهای خلاف ضمن بیشتر کردن کارهای نیروی انتظامی صحیح نبوده و اشکال دارد و شهرداری باید در این خصوص با ناجا همکاری کند.

آیت الله مکارم شیرازی به مسئله پارک حاشیه‌ای خودروها اشاره کرد و گفت: وقتی می‌بینیم جایی 80 درصد خودروها در محل پارک ممنوع پارک می‌کنند یعنی یک جای قانون اشکال دارد و باید مشکل را حل کرد.

وی کار ماموران راهنمایی و رانندگی را عبادت دانست و گفت: اسلام برای خون بشر قیمت بالایی در نظر گرفته است و قطعا اقدام ماموران نیروی انتظامی در کاهش کشته‌های تصادفات رانندگی توشه‌ای برای آخرت آنها خواهد بود.

به گزارش ایسنا، سردار دکتر اسکندر مومنی - رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی نیز در ابتدای این دیدار با تاکید بر اینکه از نظر ما یک کشته هم در تصادفات رانندگی زیاد است، گفت: خوشبختانه با اقدامات خوب صورت گرفته طی سالهای گذشته توانستیم از 28 هزار کشته تصادفات رانندگی در سال 84 به حدود 19 هزار کشته در سال گذشته علیرغم افزایش سه برابری تعداد خودروها و دو برابری رانندگان برسیم.

وی افزود: درحال حاضر یک میلیارد و 700 میلیون وسیله نقلیه درجهان وجود دارد که این وسایط نقلیه در سال یک میلیون و 270 هزار کشته بر جای می‌گذارند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به اینکه هم اکنون به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه در جهان 8.1 نفر کشته می‌شوند افزود: این رقم در ایران به 7.5 نفر کاهش یافته است.

وی با اشاره به اقدامات خوب صورت گرفته در سال 91 برای کاهش تصادفات رانندگی گفت: در عین حال میزان صدور قبوض جریمه نیز در سال 91، 18 درصد کاهش داشته است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به اینکه نظم را در سرلوحه کار راهنمایی و رانندگی قرار داده‌ایم گفت: قطعا به غیر از این امر باید به مولفه‌های دیگری همچون خودرو و راه نیز توجه کرد که در این خصوص نیروی انتظامی به طور جدی در حال پیگیری موضوع است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین