کد خبر: ۲۰۲۰۵۷
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۰

پیش بینی نفت 80 دلاری/فشارکی:ترکیه نفت کردستان عراق را جایگزین ایران می کند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: هفته نامه آسمان گفتگوی مبسوطی با فریدون فشارکی، تحلیلگر ارشد بین المللی در حوزه نفت و گاز انجام داده که چکیده آن بدین شرح است:

*بنده در دیدارها و صحبتهایی که هم با امیر سلمان و هم با شاهزاده عبدالعزیز، پسرشان، داشته ام متوجه شد که نگاه عربستان به توسعه روابط با ایران کاملا مثبت است.

*بهنظرم موضوع دبیرکلی اوپک برای شروع همکاری های ایران و عربستان در بخش انرژی می تواند موضوع خوبی باشد. چرا که نامزد ایران در این شرایط به هیچ وجه، امکانی برای کسب صندلی دبیرکلی اوپک ندارد. پس تهران می تواند با حمایت از کاندیدای عربستان، ریاض را به نوعی بدهکار خود کند. بنابراین اگر کارت ایران نمی برد می تواند آنرا به نفع عربستان استفاده کند تا به آنها پیغام دهد که ایران یک کار بزرگ برای عربستان انجام داده است.

*ایران می تواند به عربستان بگوید رای من در انتخاب دبیرکل اوپک پشت رای شماست. حالا اگر عربستان کاندیدای جدیدی معرفی کرد از او حمایت کند. اگر هم فرد تازه ای معرفی نکرد از هر کاندیدایی که عربستان حمایت می کند ایران هم به همان نفر رای بدهد. دقت داشته باشید که ایران در این معامله چیزی را از دست نمی دهد. چون امکان دبیرکل شدن نماینده اش صفر است.

*بر اساس پیش بینی ها، تولید نفت شیل در آمریکا از 5 میلیون بشکه در روز فراتر نخواهد رفت.

*معتقدم در سالهای 2015 تا 2016، قمیت نفت به حدود 80 دلار خواهد رسید و برای مدتی نفت در همین قیمت ها خواهد ماند.

*مساله مهمی در بازار نفت وجود دارد که کمتر کسی به آن توجه می کند. تقاضای بنزین در آمریکا به دلیل کارایی بهتر خودروها، سالانه حدود 200 هزار بشکه در حال کاهش است. چرا که در زمان بحران اقتصادی ایالات متحده، آقای اوباما با شرکتهای خودرو ساز قراردادی منعقد کرد و در ازای کمک مالی بزرگ، از آنها خواست تا با کوچک کردن حجم موتورها، مصرف بنزین را در خودروها کاهش دهند. این پروژه در حال انجام است و قابل تغییر نیست. پیش بینی می شود تا سال 2020، مصرف بنزین در آمریکا حدود 2 میلیون بشکه کاهش یابد. بنابراین اگر مصرف چین 350 هزار بشکه بالا برود مصرف آمریکا 200 هزار بشکه پایین می آید. بحران اقتصادی اروپا هم مهم نیست. تقاضای نفت اروپا همواره در حال کم شدن است. حالا کمی بیشتر پایین آمده است. آمریکا مانند بچه چاقی است که در حال لاغر شدن است و چین شبیه بچه لاغری است که در حال چاق شدن است. ولی نرخ این چاقی و لاغری برابر نیست. ازدیاد دو سوم تقاضای نفت در چین، به خاطر پایین آمدن تقاضا در آمریکا کنسل شده است. بنابراین به نظرم غیر ممکن است که بتوانیم از معادله پایین رفتن قیمت نفت فرار کنیم.

*نفت های رسوبی آمریکا و کانادا بیشتر جایگزین نفت ایران شده اند تا عربستان. بدلیل اینکه تولید نفت عربستان قبل از تحریم ایران بیشتر از تولید فعلی شان بود. عربستان بازار خودش را هم از دست داده است. چون تقاضا در بازار جهانی کاهش یافته است.

*همکاری ایران و عربستان در اوپک بسیار مهم است. اما اوپک به مرور اهمیتش را از دست خواهد داد. در اوپک تنها عربستان است که می تواند با کاهش تولیدش از قیمت نفت دفاع کند.

*برای صادرات گاز ایران باید توسعه پارس جنوبی را سریعتر انجام دهد. برای اینکار باید سرمایه زیادی جذب کند. قراردادهای خوب بیاورد. اگر اینها تامین شود تازه 7 تا 8 سال(برای صادرکننده شدن) طول می کشد. چون تولید گاز به سرعت بالا نمی رود. در این شرایط پیمانکار خارجی به ایران نمی آید. من هیچ پیمانکاری خارجی بزرگی را نمی شناسم که به ایران آمده باشد.

*آقای قاسمی در سفرش به هند از مقامات هندی خواست تا پول نفت ایران را بجای روپیه به دلار پرداخت کنند. آنها هم مخالفت کردند. هندی ها بخاطر تحریم آمریکا نمی توانند در نفت ایران سرمایه گذاری کنند. شرکتها می دانند که قراردادهای مشارکت در تولید مخالف قانون اساسی ایران است. بنابراین نمی توانند به صرف صحبتهای یک مقام که ممکن است سمتش تغییر کند سرمایه گذاری سنگینی در ایران انجام دهند.

ینکه رسانه ها اعلام کرده اند هند وارات نفتش از ایران را در ماه آوریل به صفر نزدیک کرده،درست است. در جلسه ای که با رییس کل شرکت ONGC داشتم متوجه شدم که مقدار کمی برای پالایشگاه مانگلور از ایران نفت وارد می کنند. هندی ها الان ترجیح می دهند از تولیدکنندگانی غیر از ایران نفت بخرند.

*تا آنجایی که از نظر مقامات بالای آمریکایی اطلاع دارم، آمریکایی ها در فکر ارائه امتیازی به ایران نیستند. برای همین هم تحریم های جدیدشان را بعد از انتخابات ایران اجرایی کردند. الیته در آمریکا در این مورد بحث بود. شاید تحریم طلا را بردارند. اما اینکه تحریمها را برای سرمایه کذاری در صنعت نفت برای افزایش تولید را منتفی کنند فعلا تصویری برایش متصور نیستم.

*نظر دولت آمریکا اینست که صادرات نفت ایران ادامه داشته باشد. برخی در کنگره این حرف را می زنند اما از نظر دولت، حرف جا افتاده ای نیست. آمریکایی ها می خواهند به ایران فشار بیاورند. حالا اگر تولید ایران را قطع کنند دیگر چه فشاری می خواهند اعمال کنند.

*چون قیمت نفت بالاست فروش همین مقدار(یک میلیون بشکه) نفت هم پول زیادی به ایران می دهد. تقریبا معادل فروش نفت به میزان قبل از تحریم به قیمت 60 دلار.

*نزدیک شدن به عربستان بیشتر به نفع ایران است. به دلیل آنکه عراق کشوری است که علاوه بر هرج و مرج، می خواهد تولید نفتش را در حداکثر نگاه دارد. از طرفی کردستان عراق هم در حال تبدیل شدن به تولید کننده بزرگ نفت است. نفتش را هم به ترکیه صادر می کند. بنابراین ترکیه در آینده واردات نفت از ایران را قطع خواهد کرد.

*به نظرم تولید نفت منطقه کردستان عراق به حدود 2 میلیون بشکه در روز خواهد رسید که تقریبا همه اش را به ترکیه صادر خواهد کرد. ترکیه هم می تواند نفت را با بیش از 20 دلار تخفیف از کردستان بخرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین