کد خبر: ۲۰۳۲۷۸
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۵

نامه فدراسیون کوهنوردی پاکستان به باشگاه آرش/ برای نجات کوهنوردان شما از همه امکانات استفاده کردیم

فدراسیون کوهنوردی پاکستان در پیامی،فتح قله پرودبیک توسط سه جوان ایرانی را اقدامی تاریخی خواند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: حسین منظور رییس فدراسون کوهنوردی پاکستان در نامه ای به باشگاه آرش ضمن تاسف به خاطر از دست دادن سه نفر از بهترین کوهنوردان ایران،توضیحاتی را درباره ثبت مسیر جدیدی به نام ایران و تلاش برای نجات آنها ارائه داده است.

به گزارش خبرآنلاین؛ متن نامه حسین منظور به باشگاه آرش به شرح زیر است:

به آقای بختیاری، دبیر کل باشگاه کوهنوردی آرش/تهران/ایران
السلام علیکم به برادر عزیزم، همایون
تراژدی برداران کوهنورد ایرانی مان، ما را شدیداٌ شوکه نمود. در16 جولای، وقتی پی بردیم که آیدین بزرگی، پویا کیوان و مجتبی جراحی، بعداز سه روز تلاش و نبرد در مسیری خطرناک، در جبهه صعب العبور صخره ای غربی، در بالای کمپ 3 (7.000متر) در جنوب مسیر نرمال، موفق به فتح قله برودپیک گردیده اند، بسیار خرسند شدیم . این یک پیروزی بزرگ توسط این سه کوهنورد جوان ، برای ثبت مسیری جدید به نام ایران و دشوار پیرو تلاش های قبلی بود که پرچم ایران را بر فراز قله برودپیک به اهتزاز درآوردند.

بد شانسی بود که شاهکاری بدین عظمت، بدینگونه، در ارتفاع بالای 7.500 متر، انرژی، تاب و مقاومتشان را تسخیر نمود. بنحوی که بدلیل انجام این کار شاق و طاقت فرسا، از خود بیخود شده، ضعیف گردیده بودند و نتوانستند بعد از کسب این پیروزی تاریخی، به کمپ 3 بازگردند! این بعنوان یک تراژدی بزرگ، در تاریخ کوهنوردی باقی خواهد ماند.

لازم است توضیح دهم که تمامی امکاناتی که قابل تصور بود، برای نجات سه کوهنورد در پاکستان صورت پذیرفت. من در غروب 16 جولای، در جریان پیغام SOS اینان قرار گرفتم و این خوب بود که دو شرپای مجهز و ماهر که به صعود در ارتفاع بالا نیز عادت داشتند، عملیات جستجو و نجات را در همان غروب ، با نظارت ATP پاکستان، شروع نمودند. این دو نفر در غروب 18 جولای به کمپ 3 رسیده و در 19 جولای، آماده پیشروی به بالای کمپ 3 را داشتند. بنابر اظهارات ایشان، کلیه اطراف زیر قله را جستجو نمودند ولی متاسفانه، نشانه ای از هیچکدام، یافت نگردید.

در 19 جولای و آگاهی از تماس یکی از سه کوهنورد، با ایران، که گویا قادر به هیچگونه حرکتی نیز، نبوده است، هلیکوپتر نجات در یکشنبه 20 جولای، آماده ماموریت گردید. آقای توماس لمل ، از اعضاء تیم های نجات، از کشور آلمان، با پیش بینی استفاده از روش پرتاب تسمه نجات داوطلب جستجو و اجرای این ماموریت در بالاترین ارتفاع ممکن برای پرواز و نجات کوهنورد درمانده گردید. هلیکوپتر و توماس تا ارتفاع نزدیک به 7.500 متر را با دوربین جستجو نمودند ولی سودی در بر نداشت. این زمانیست که پایان عملیات نجات توسط ACP و بعداز در میان گذاشتن با کارگزار تور، اعلام گردید.

این در حالیست که بدلیل اصرار مقامات رسمی سفارت جمهوری اسلامی ایران و بعداز ردیابی نقطه با تماس تلفنی 19 جولای Thuraya ، هلیکوپتر دیگری مجدداٌ در تاریخ 23 جولای بهمراه توماس و نماینده رسمی سفارت ایران، عملیات را شروع کرد که بدلیل فشردگی توده های ابر، هوای طوفانی و پایین بودن سطح دید، توفیق چندانی حاصل نگردید. بعد از این پرواز، عملیات نجات با حضور نماینده اعزامی سفارت ایران، کلاٌ متوقف گردید. شما آگاه هستید که عملیات اینچنین و در ارتفاع بسیار بالا، دارای چه خطراتی است و بهترین راه حل این است ، به پروردگار مهربان اجازه دهیم که خودش از عزیزان از دست رفته، نگهداری کند.

از طرف فدراسیون کوهنوردی پاکستان از این فرصت استفاده میکنم تسلیت عمیق قلبی خود را به باشگاه آرش اذعان داشته و مار در غم فقدان غم انگیز برادران کوهنورد یاد شده، شریک بدانید. انشاءالله خداوند روح این عزیزان را در بهشت برین، قرین آرامش قرارداده و به بازماندگان آنان نیز توان تحمل این فقدان را عطا نماید و تقاضا میکنم تسلیت قلبی ما را به گوش خانواده های محترمشان، دوستان و اعضاء باشگاه آرش برسانید. طلب آمرزش و دعای ما برای همیشه همراه آنان، خواهد بود.


ارادتمند شما، منظور حسین ، ریاست فدراسیون کوهنوردی پاکستان

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین