کد خبر: ۲۰۳۴۵۸
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۰

متن تعریف و تمجید حسین شریعتمداری از آیت الله هاشمی در سال 82

مدیر مسئول کیهان در سال 82 پس از 16 ساعت مصاحبۀ کاملا آزادانه با آیت الله هاشمی رفسنجانی، نوشت: اعتراف مي‌كنيم هاشمي با روي گشاده و اعتمادبه‌نفس مثال زدني از اين چالش كه به رودررويي شباهت بيشتري داشت و گاه به مجادله نزديك بود، استقبال كرد و دربرابر پرسش‌هاي گزنده ما، خم به ابرو نيآورد و ابهام‌زدايي كرد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی، یادداشت مدیر مسئول کیهان در مقدمه کتاب "بی پرده با هاشمی رفسنجانی" بدین شرح است:

درباره او، هم دوستان –حتي آن عده كه عملكرد او را خالي از خطا نمي‌دانند –و هم دشمنان كه در دشمني با او كم نمي‌گذارند، باور مشتركي دارند، هردوطيف، هاشمي را يكي از استوانه‌هاي انقلاب مي‌دانند.

او، از نخستين روزي كه جرقه انقلاب اسلامي زده شد تا هنگام پيروزي و از آن پس، طي 25 سال گذشته، همواره در اولين حلقه ياران امام (ره) و در شمار تعداد كم‌شمار مسئولان عالي‌رتبه نظام بوده است. شخصيت مطرح و مؤثر در مبارزات منجر به پيروزي نهضت امام خميني (ره)، عضويت در شوراي انقلاب، رياست مجلس شوراي اسلامي، فرماندهي جنگ در سال‌هاي پرتب‌وتاب، رياست رياست جمهوري و رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام ازجمله مسئوليت‌هاي ثبت شده در كارنامه آيت‌الله هاشمي رفسنجاني است... و البته، بايد مسئوليت اثرگذار، امّا تعريف‌نشده ديگري نيز به اين فهرست افزوده شود... با اين حساب، هاشمي بهترين گزينه‌اي بود كه براي گفت‌وگو در آستانه 25 سالگي انقلاب جستجو مي‌كرديم. او تاريخ انقلاب اسلامي را با بسياري از جزئيات آن در سينه داشت و علاوه بر سرفصل‌ها، سايه‌روشن‌هاي راه طي شده را نيز مي‌شناخت.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني تاكنون مصاحبه‌ها، سخنراني‌ها و نوشته‌هاي فراواني داشته و خاطرات روزانه خود را نيز ثبت و به تدريج آن را تدوين و منتشر مي‌كند، بنابراين در نگاه اول به نظر مي‌رسيد كه نبايد از او انتظار شنيدن نكته‌هاي ناگفته چنداني را داشته باشيم ولي به قول سقراط، گفت‌وگوكننده بايد در نقش «ماما» ظاهر شود و با پرسش‌هاي چندوجهي و حسابشده خود طرف گفت‌وگو را به زايمان پاسخي بكشاند كه در پي آن است... و ما در اين انديشه بوديم.

هاشمي، اگرچه از قدرت تحليل و هوش سرشاري برخوردار است و كمتر اتفاق مي‌افتد كه در استدلال و احتجاج كم بيآورد، امّا تاكنون در بسياري از مصاحبه‌ها و سخنراني‌ها در جاده‌اي تقريباً يكطرفه رانده بود و ما در پي آن بوديم كه با او به يك چالش جدي بنشينيم و براي پاره‌اي از ابهامات چه درباره گام‌هاي پيموده نظام و چه پيرامون برخي از مواضع ايشان، پاسخي منطقي جستجو كنيم.

با هاشمي از هر دري سخن گفتيم، درباره زندگي شخصي او كه به مرفه بودن معروف است، پيرامون تشكيل حزب كارگزاران كه سابقه خوشايندي ندارد، درباره تهاجم فرهنگي كه به گمان بسياري، دوران رياست جمهوري ايشان زمينه‌ساز آن بوده است... درباره مانور تجمل، سوء‌استفاده برخي از مديران دولت هاشمي، ... حتي زندگي خصوصي هاشمي و فرزندان ايشان...

اعتراف مي‌كنيم هاشمي با روي گشاده و اعتمادبه‌نفس مثال زدني از اين چالش كه به رودررويي شباهت بيشتري داشت و گاه به مجادله نزديك بود، استقبال كرد و دربرابر پرسش‌هاي بعضاً گزنده پرسشگران ما، خم به ابرو نيآورده و ابهام‌زدايي كرد. هرچند، پاسخ برخي از پرسش‌ها هنوز ناتمام است و با هاشمي درباره آنها به نقطه اتفاق نرسيديم كه ضرورت ساده‌زيستي مسئولان نظام –حتي اگر خود از توان مالي قابل توجهي برخوردار باشند –ازجمله آنهاست... هاشمي تعريف متفاوتي از اين مقوله دارد.

بعد از تماس با آيت‌الله هاشمي رفسنجاني و طرح درخواست خود كه به رغم مشغله فراوان ايشان با پاسخ منفي روبرو نشد، مسئوليت اين مصاحبه طولاني و پركش و قوس را به برادرمان قدرت الله رحماني، جانباز ويلچر نشين و دبير گروه گف‌وگوي كيهان سپرديم. برادر رحماني كه مخصوصاً براي انجام اين دست از گفت‌وگوها، تجربه اندوخته و دانش آموخته است با بهره‌گيري از آرشيو غني روزنامه و برخورداري از همراهي ساير همكاران در پي انجام اين مهم رفت كه تلاشي خالصانه و درخور تقدير بود.

كتابي كه پيش‌رو داريد حاصل 16 ساعت گفت‌وگو با آيت‌الله هاشمي رفسنجاني است كه در 14 شماره از روزنامه كيهان به چاپ رسيده و درپي درخواست مكرر بسياري از خوانندگان و نيز شماري از مسئولان به صورت كتاب و با عنوان «بي‌پرده با هاشمي رفسنجاني» دراختيار همگان است.

ادعا نمي‌كنيم كه در اين نشست 16 ساعته، پاسخ تمامي پرسش‌هايي كه در پي آن بوده‌ايم را يافته‌ايم چرا كه كمي وقت و فراواني پرسش‌ها، ازجمله موانع بوده‌اند ولي بر اين باوريم كه آيت‌الله هاشمي رفسنجاني درخلال اين گفت‌وگو بسياري از ابهامات موجود را زدوده و پرسش‌هاي زيادي را پاسخ گفته است.

و بالاخره، قدرداني و تشكر از جناب آقاي هاشمي رفسنجاني به خاطر قبول اين مصاحبه طولاني و سعه صدر و گشاده‌رويي در پاسخ به پرسش‌هاي كيهان را وظيفه خود مي‌دانم و براي ايشان توفيق خدمت بيشتر به اسلام و انقلاب و مردم شريف اين مرزوبوم را آرزو مي‌كنيم.

 

 

حسين شريعتمداري

مديرمسئول كيهان

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین