کد خبر: ۲۰۳۹۱۵
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۰:۱۶
آخرین سخنرانی احمدی نژاد در مقام ریاست جمهوری:

متن و حاشیه آخرین مصاحبه تلویزیونی احمدی نژاد

محمود احمدی نژاد در آخرین گفت و گوی تلویزیونی اش ضمن تقدیر از اقشار مختلف مردم ایران تقاضای حلالیت کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور جمعه شب در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه چقدر به تعهداتی که در سال 84 و 88 به مردم داده‌اید وفادار بوده‌اید، گفت: سوال بسیار خوبی را مطرح کردید. من یادم است که هم سال 84 و هم سال 88 تقریبا کمترین قول‌های اجرایی را به مردم دادیم بعضی‌ها می‌گفتند ما اینقدر پول می‌دهیم این کار را انجام می‌دهیم، آنها را می‌آوریم اینها را می‌‌بریم، اما قول‌هایی را من به مردم دادم که تعهداتی بین من و همکارانم در دولت اتفاق افتاد.
کمترین قول را به مردم دادم
وی افزود: من قول دادم همه توانم و وجودم را وقف خدمت خواهم کرد و با همه تلاش پای منافع ملت خواهم ایستاد. از عزت ملت، از تمامیت کشور دفاع خواهم کرد.
رئیس جمهور با بیان اینکه من قول دادم که سرگرم مسائل شخصی و گروهی نخواهم شد، تصریح کرد: قول دادم که کشور می‌تواند به جاهای بالایی برسد؛ کشور توانمندی‌های بالایی دارد و سعی خواهیم کرد که استعدادهای آن را شکوفا کنیم و این قول‌هایی بود که من دادم که مردم درباره آن قضاوت خواهند کرد.
قول و قرار گذاشتیم که هیچ کس در دوره ماموریت به دنبال کارهای اقتصادی شخصی نباشد
احمدی‌نژاد بخش دیگر قول‌های خود را بین خود و همکارانش در دولت عنوان کرد و افزود: ما با هم میثاقی بستیم و بر روی چند محور تفاهم کردیم، اول قرار گذاشتیم که شان هر کسی که به دولت می‌آید فقط خدمتگذاری باشد ولاغیر، قول و قرا رگذاشتیم که این دوره‌ای که در دولت هستیم زندگی‌مان را وقف خدمتگذاری به مردم کنیم.
وی با بیان اینکه بنده شهادت می‌دهم که اکثر قریب همکارانم در دولت به این وعده خود وفا کردند، افزود: قول و قرار گذاشتیم که پاک و پاکدست باشیم و من اطمینان می‌دهم که این دولت پاکترین دولت تاریخ کشور است. وقتی کسی دنبال کارهای دیگر نباشد، معلوم است که مصونیت هم پیدا می‌کند. البته خیلی‌ها تلاش کردند که وصله‌هایی را به دولت بچسبانند اما به لطف خدا این وصله‌ها نچسبید.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: قول و قرار گذاشتیم که هیچ کس در دوره ماموریت به دنبال کارهای اقتصادی شخصی نباشد و من اینجا شهادت می‌دهم که قریب به اتفاق همکارانم به این قولشان وفا کردند. قول دادیم که از مظلوم دفاع کنیم و در مقابل زیاده‌خواهان بایستیم و من فکر می‌کنم در این بخش نیز خوب عمل کردیم.
احمدی‌نژاد با بیان اینکه من و همکارانم با همدیگر قول و قرار گذاشتیم که بر عدالت پافشاری کنیم و تحت تاثیر و فشارهای اطراف قضیه قرار نگیریم، اظهار داشت: در این بخش نیز قریب به اتفاق همه همکارانم نیز به این قولشان وفا کردند.
قول دادیم کارها را به صورت کارشناسی و دقت اکثریتی پیش ببریم
قول دادیم به ارزش‌های الهی و آرمان‌های انقلاب وفادار بمانیم؛ من فکر می‌کنم امروز که روز پایانی دولت است، همکاران من از روز اول مومن‌تر و وفادارتر به ارزشهای الهی و آرمان‌های انقلاب هستند.
رئیس جمهور گفت ادبیات این دولت ادبیات ارزشی، انسانی و سرشار از آرمان‌های الهی است.
وی با بیان اینکه قول دادیم کارها را به صورت کارشناسی و دقت اکثریتی پیش ببریم، افزود: ما در تمام کارها امور مردم را در نظر گرفتیم و مطلق تحت تاثیر فشارها، تقاضاها و تمایلاتی که بخواهد ما را از حقوق عمومی‌مان منحرف کند، قرار نگرفتیم و اینجا شهادت می‌دهم که قریب با‌لاتفاق همکاران من به این وعده خود وفا کردند.
هیچ سندی را که علیه منافع ملت باشد را امضاء نکردم
رئیس جمهور با بیان این جمله که می‌خواهم خدمت ملت اعلام کنم که بنده به عنوان کوچک ملت و خادم ملت، هیچ سندی را که علیه منافع ملت باشد را امضاء نکردم، خاطرنشان کرد: هیچ کس نمی‌تواند سندی پیدا کند و بیاورد به من نشان دهد که آن را علیه منافع ملت امضاء کردم یا علیه تمامیت ملت و ارزش‌های حاکم بر کشورمان امضاء کرده باشم.
قول داده بودیم که هیچ تصمیمی را از روی احساسات نگیریم
احمدی‌نژاد افزود: ما به عهدی که بستیم وفادار ماندیم. سوگند خوردیم این امانتی که ملت به ما سپرده است صیانت کنیم و نگهبان امین باشیم که آن را به منتخب بعدی ملت بسپاریم. ما با آرامش و اطمینان امانت را به فرد بعدی خواهیم سپرد و همه توان‌مان را بر صیانت از امانت ملت به کار گرفتیم. نمی‌گویم که همه جا موفق شدیم بالاخره همه کارها دست ما نبود اما همه توان‌مان را به کار گرفتیم که به این عهدمان وفا کنیم. ما قول داده بودیم که هیچ تصمیمی را از روی احساسات نگیریم.
احمدی‌نژاد افزود: ما به عهدی که بستیم وفادار ماندیم. سوگند خوردیم این امانتی که ملت به ما سپرده است صیانت کنیم و نگهبان امین باشیم که آن را به منتخب بعدی ملت بسپاریم. ما با آرامش و اطمینان امانت را به فرد بعدی خواهیم سپرد و همه توان‌مان را بر صیانت از امانت ملت به کار گرفتیم. نمی‌گویم که همه جا موفق شدیم بالاخره همه کارها دست ما نبود اما همه توان‌مان را به کار گرفتیم که به این عهدمان وفا کنیم.
وی اضافه کرد: ما قول داده بودیم که هیچ تصمیمی از روی احساسات تصمیمی نگیریم و به خاطر منافع گروهی، دسته‌ای و حزبی تصمیمی نگیریم و می‌خواهم بگویم که واقعا همه دولت به این عهد وفادار ماند و هیچ وقت از روی احساسات تصمیم نگرفتیم. هر چند بعضی‌ها گفتند ا ما ما به آن جواب ندادیم.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ما عاطفی بودیم و وقتی که کودکی را که کنار خیابان می‌بینم دلم به تپش می‌افتد یا اگر یک انسان نیازمندی را ببینم عاطفی می‌شوم اما هیچ وقت از روی احساسات برای کشور تصمیم نگرفتیم تصمیمات عادلانه، کارشناسانه و با دقت به کار گرفتیم. ده‌ها جلسه تشکیل می‌شد و به من گزارش می‌دادند. بنابراین سعی کردیم به آن تعهداتی که دادیم عمل کنیم و به عهدی که با مردم بستیم به آن وفادار بمانیم.
ما ز یاران چشم یاری داشتیم
به گزارش خبرآنلاین، محمود احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی در پاسخ به این سوال که ریاست جمهوری بار سنگین اجرایی به همراه دارد که نیاز به همراهی‌های خاص دارد آیا با شما همراهی شد یا خیر و در چه شرایطی کار کردید؟ گفت: این بحث ابعاد گوناگونی دارد؛ اینکه مسئولیت‌ها و اختیارات باید متوازن باشد، ولی هر مسئولیتی معادلش اختیارات لازم دارد؛ اینکه در قانون چگونه بدان پرداخته شده یک بحث حقوقی است، ولی اینکه چه اتفاقی افتاده بحث دیگری است.
وی با خواندن این مصرع که ما زیاران چشم یاری داشتیم، افزود: بالاخره فشار روی دولت خیلی زیاد بود و وظیفه سنگینی بود؛ ما دو سال است که می‌گوییم فشار خارجی هست ولی خیلی حاضر نیستند به این هم اذعان کنند. وقتی فشار خارجی هست همه باید با هم باشیم و دست به دست هم دهیم و مشکلات را برطرف کنیم.
رئیس جمهور با بیان اینکه اهل گله نیستم و خیلی علیه دولت مطالبی گفته شد، اظهار داشت: روش ما سکوت بود، سکوتی آگاهانه و متعهدانه زیرا کشور در شرایطی نیست که همه به مناقشات بپردازند؛ ما شرایط منطقه و فشارهای دشمن و تحریم‌ها را می‌دیدیم.
احمدی‌نژاد با انتقاد از طرح مسائل فرعی و مانع‌تراشی تصریح کرد: ما در این شرایط مانند آن مادر اصلی برخورد کردیم، از این به بعد نیز همانگونه برخورد می‌کنیم. تبلیغات منفی علیه دولت خیلی زیاد بود احتمال هم می‌دهم که شاید در یک بازه زمانی کوتاه این تبلیغات شدید هم بشود؛ ولی روش من همان روش قبلی است؛ زیرا کشور نیاز به همبستگی دارد.
حس احمدی نژاد در قبال دولت جدید
وی در پاسخ به این سوال که موضع شما درباره دولت جدید چیست و چه حسی در قبال کمک به آنها دارید، اظهار داشت: دولت متعلق به همه مردم است همه باید دست به دست هم دهند تا کشور را از شرایط مختلف عبور دهند. حتی اگر شرایط کشور عادی عادی بود نیازمند همدلی و همراهی برای افزایش سرعت پیشرفت بودیم.
رئیس جمهور ادامه داد: در این دولت برای اولین بار پس از انقلاب همه وزرا و معاونین رئیس جمهور با آقای روحانی ملاقات کردند و هر چه اطلاعات خواستند در اختیار وی قرار دادند. من نیز در دولت گفتم هر کسی هر کاری دارد باید پشتیبانی کنید. ضمن اینکه برای اولین بار بود که در فاصله سرکار بودن دولت قانونی برخی دوستان می‌آمدند و کارهایی می‌خواستند و یا ورود می‌کردند و ما حساسیت نشان نمی‌دادیم.
اموالم تغییر زیادی نکرده است
احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که آیا حاضر هستید لیست اموال و دارایی‌های خود را اعلام کنید، اظهار داشت: در سال 84 اموالم را اعلام کردم و اکنون نیز همان اموال را با تغییرات مختصری دارم. به عنوان مثال خانه نارمک که قدیمی و 175 متری بود در 4 واحد ساخته‌ایم که با بچه‌ها در کنار هم باشیم.
وی با تاکید بر اینکه ایرانی‌ها می‌خواهند دور هم باشند و این وظیفه پدر و مادرهاست که فرزندانشان را زیر پر و بال خود بگیرند، تصریح کرد: برای ساخت این خانه از بانک و صندوق نهاد ریاست جمهوری و برخی آشنایان وام گرفتیم تا با بچه‌ها در یک جا زندگی کنیم.
رئیس جمهور ادامه داد: پسر بزرگ من مهندس عمران است که در یک شرکت نیمه‌خصوصی نیمه دولتی کار عمرانی می‌کند. دخترم نیز مهندس برق و پسر کوچکم مهندس مکانیک است همسرم نیز مهندس است و فوق‌لیسانس تعلیم و تربیت دارد، همچنین دامادم پزشک عمومی است؛ بالاخره همه اینها دست به دست هم دادند و این 4 واحد را ساختیم تا در کنار هم زندگی کنیم.
احمدی‌نژاد در پاسخ به اینکه آیا اموال دیگری خارج از این اموال ندارید، گفت: اموالم همانی است که قبلا اعلام کردم. یک ماشین هم داشتم که بلاهایی سرش آمد اما تغییری که اتفاق افتاده، همینی بود که گفتم. من نامه‌ای نوشتم و فردا برای رئیس قوه قضائیه ارسال می‌کنم که در زندگی‌ام این تغییرات اتفاق افتاده است.
فردا به خانه نارمک می روم
وی در پاسخ به این سوال که فردا پس از مراسم تنفیذ چه خواهید کرد، اظهار داشت: نزدیک افطار است و به خانه‌مان در نارمک می‌رویم.
رئیس جمهور درباره اینکه آیا دیگر در خانه نهاد ریاست جمهوری نیستید، گفت: اما اثاث‌مان را به نارمک برده‌ایم و امشب شب آخرمان است و از فرداشب به نارمک می‌رویم.
اعلام شماره حساب برای دریافت کمک‌ در تاسیس دانشگاه ایرانیان
احمدی‌نژاد درباره اینکه به چه کاری مشغول می‌شوید، خاطرنشان کرد: ما که در خدمت کشوریم و هر زمان که مردم صلاح بدانند در هر جا و کاری خادم ملت هستیم. یکی از کارهای اصلی ما همان راه‌اندازی دانشگاه ایرانیان است. من همکاری کوچک خانواده بزرگ دانشگاه هستم و از آنجا به پاستور آمده‌ام و باید به کار اصلی‌ام بازگردم.
وی با بیان اینکه از مدت‌ها قبل فکر کردم که کسی که در این موقعیت قرار می‌گیرد و از دولت می‌رود چه کار کند که مفید باشد، اظهار داشت: البته رایزنی‌ها و گمانه‌زنی‌ها زیاد بود که حزب تاسیس می‌کنند و... حرف زیاد و هر کسی از ظن خود گمانه‌زنی کردند. منتهی ما دنبال آنجایی بودیم که بتوانیم بیشترین خدمت را به کشور بکنیم.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید کار علمی گسترش پیدا کند اشاره‌ای نیز به جهش علمی کشور در دولت‌های نهم و دهم داشت و افزود: فکر کردم در کنار همکاران عزیز در حد بضاعت خودم در دانشگاه باشم و به پیشرفت علم کمک کنیم قالب این دانشگاه‌ بین‌المللی است که مجوز آن گرفته شده و قرار است از داخل و خارج دانشجو بگیریم.
احمدی‌نژاد جذب دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی در علوم و فناوری‌های نوین و پیشرفته که کشور را تکان می‌دهد و راه را باز می‌کند از وظایف این دانشگاه دانست و در پاسخ به اینکه هزینه‌های دانشگاه را از کجا خواهید آورد، گفت: با همکارانی که دانشگاه را تاسیس کردیم واقعا چیزی از خودمان نداریم.
وی ادامه داد: یک ساختمان را بطور موقت از دولت گرفته‌ایم، کمک‌هایی نیز بطور قانونی از برخی جاها گرفته‌ایم ولی تاسیس دانشگاه هزینه زیادی دارد و ما فکر کردیم که این دانشگاه را روی دوش مردم بیندازیم و این دانشگاه توسط مردم تاسیس شود. از خدا نیز خواستیم راهی باز کند که همه مردم در آن مشارکت کنند و دانشگاه برای هیچ فرد و گروهی نباشد.
به گفته وی، حساب موقتی باز شده که مردم هر چقدر بتوانند به آن کمک کنند و این دانشگاه 76 میلیون سهامدار داشته باشد که بطور متناوب گزارش کار آن به ملت داده شود.
رئیس جمهور با بیان اینکه خیلی قشنگ است که هر ایرانی و حتی مخالفین دولت یک حداقلی مثلا 2 هزار تومان در این دانشگاه مشارکت داشته باشند. گفت: ما در بانک ملت شعبه فلسطین شمالی شماره حساب 47016864.95 را ایجاد کردیم و در حال استقرار همکارانمان هستیم. فکر می‌کنم خیلی زیباست که این دانشگاه برای همه ملت باشد.
از فردا رئیس جمهور سابق می شوید! چه حسی دارید؟
احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که شما اکنون رئیس جمهور ایران هستید چه حسی دارید که از فردا به رئیس جمهور سابق تبدیل می‌شوید، گفت: ما که همیشه سابق بودیم البته سابق دو معنا دارد یکی به معنای گذشته اما دیگری به معنای کسی که سبقت می‌گیرد.
وی افزود: من هیچ حس خاصی ندارم هیچ وقت نیز در ذهنم نیامده که جایگاه ریاست جمهوری از جایگاه‌های دیگر و مردم بالاتر است. احساس ما در این دوره احساس مسئولیت و بدهکاری برای ملت، کشور، انقلاب بوده است. از فرداشب هم باید برای انقلاب هر جا باشیم بدویم.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه شاید عنوان‌ها عوض شود ولی مسئولیت‌ها تغییری نمی‌کند اظهار داشت: البته شاید مسئولیتم مقدرای سبک شود و دیگر تعهد به 76 میلیون نفر نباشد. الان تعهدم عمومی و به ارزش‌های انقلاب و وجدان خود انسان است. تعهدی به آرمان‌های انقلاب، ایثارگران، شهدا و حضرت امام.
سخت ترین روز احمدی نژاد
محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور در آخرین گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم که از شبکه اول سیما پخش شد، در پاسخ به این سوال که سخت‌ترین هشت سال ریاست‌جمهوری برای شما چه بود، اظهار داشت: روزهای سخت زیاد بود اما من به چند نمونه اشاره می‌کنم و شما بگویید که کدام یک از آنها سخت‌ بوده است.
وی ادامه داد: زمانی‌که می‌بینم فردی نیازی دارد و امکان برآورده شدن آن نیست یا جمعی از ملت و مردم در سختی هستند و ما نمی‌توانیم آنگونه که دلمان می‌خواهد آن سختی را برطرف کنیم. مثلا زمانی زلزله شده بود و من مطلع شده بودم و می دانستم افرادی هستند و زیر آوارند و جان و سلامت آنها به ثانیه بسته است ،زمانی که آن ثانیه‌ها به سرعت رد می‌شود خیلی برای ما سخت است. در حادثه‌ای که اخیرا برای 3 تن از جوانان ما در کوه بوجود آمد با بنده تماس گرفته شد که این عزیزان با شرایط بسیار سختی روبرو هستند و باید مختصات آنها را پیدا کنیم و از کشورهای مختلف کمک بگیریم. لذا ما به سرعت فعال شدیم و حتی بنده ساعت یک و نیم بامداد به یکی از سفرا تلفن کردم و او در خواب بود او می‌گفت ساعت 2 شب است و من در پاسخ می‌گفتم انگار شرایط را نمی‌فهمی و برای یک انسان ثانیه‌ها مهم است چرا خوابید‌ه‌ای؟
رئیس جمهور تصریح کرد: انسان زمانی که می‌بیند سه تن از هموطنان خود یا 3 انسان در شرایطی هستند که باید به آنها کمک شود، اما هر چه می‌زند می‌بیند کار جلو نمی‌رود و دیگر امور دست ما نیست. حتی با مراکز بین‌المللی که تماس گرفته می‌شود گفته می‌شود که مقررات آنها فرق می‌کند و یا مقررات محرمانه دارند، خیلی برای انسان سخت است که ببیند اتفاقی برای یک انسان بوقوع می‌پیوندد و نمی‌تواند کاری انجام دهد.
احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: زمانی‌که فشارهای اقتصادی دشمن آمد بخشی از مردم ما دچار مشکل شدند و ما همه تلاش خود را به کار بستیم اما نتوانستیم همه فشارها را برداریم و در اینجا واقعا برای ما وضعیت خیلی سخت می‌شود.
شیرین‌ترین و لذت‌بخش‌ترین روز سه هزار روز ریاست‌جمهوری
وی در پاسخ به این سوال که شیرین‌ترین و لذت‌بخش‌ترین روز سه هزار روز ریاست‌جمهوری شما چه روزی بود؟ تأکید کرد: هر روز که می‌دیدیم مردم خوشحال هستند یا انسان خوشحالی را می‌دیدیم، بهترین و زیباترین روز برای ما بود. البته ما روزهای پیروزی زیاد داشتیم مثلا روزی که ایران هسته‌ای شد و این روز در تاریخ ماندگار شد و به نقطه اوجی تبدیل شد که همه ملت را خوشحال کرد و ما نیز به تبع مردم خوشحال بودیم . البته شاید صحنه‌هایی هم بوده باشد که بنده وقتی دیدم خوشحال شده‌ام؛ یکی از زیباترین صحنه‌هایی که مرا خوشحال می‌کرد، این بود که می‌دیدم خانواده‌ای دست بچه‌ها را گرفته‌اند و شاد هستند و با هم قدم می‌زنند و شاد هستند.
تلخ ترین تصمیم


رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که تلخ‌ترین تصمیمی که علیرغم میل باطنی خود گرفتید چه بود؟ اظهار داشت: البته من تصمیم نگرفته‌ام و به حساب من گذاشته شد و اینکه سود بانکی را بالا بردند برای من خیلی سخت بود و آن را به حساب من گذاشتند در حالی که من واقعا تصمیم‌گیر نبودم و در قانونی که نوشتند، تقریبا اختیارات را از رئیس‌جمهور گرفتند.
احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که جدا کردن کدام یک از همکارانتان از دولت برای شما سخت بود؟ تصریح کرد: همه‌اش سخت بود و نمی‌خواستم هیچ همکاری از دولت جدا شود و دوست داشتم که همه در دولت بمانند در حال حاضر نیز همه را دوست دارم و به آنها علاقه‌مندم و جزو دوستان خوب و دلسوز من هستند اما فردی که فکر می‌کنم جدایی‌اش برای ملت نیز تلخ بود، آقای شیخ‌الاسلام بود چرا که او انسانی مومن و باصفا بود و قربانی چیزهای دیگری شد و واقعا حق او نبود که اینگونه شود. اگر وارد این مباحث نشویم بهتر است.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که از کدامیک از همکارانتان راضی هستید نیز گفت: من تقریبا از همه راضی هستم اما نسبت علاقه متفاوت است و نمی‌توانم بگویم این علاقه به همه یکسان است.
رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که علاقه شما به افراد شخصی بود یا کاری گفت: من علاقه شخصی به این معنا ندارم و بیشتر به دلیل ویژگی‌های افراد است دلسوزی، پیگیری، تعهد افراد به کار، تلاش‌های آنها و نوع نگاهشان و اندیشه آنها من را شیفته می‌کرد و باید بگویم شیفته همه همکارانم هستم و به آنها علاقه‌مندم اما نمی‌توانم انکار کنم که به بعضی خیلی علاقه‌مند هستم.
در ادامه این برنامه تلویزیونی مرتضی حیدری مجری این گفت‌وگو از رئیس‌جمهور درخواست کرد که در برابر هر کلمه جمله‌ای کوتاه عنوان کند که واکنش رئیس‌جمهور به این کلمات اینگونه بود:
ایران: فرهنگ،‌ عظمت و عشق است.
آمریکا: امیدوارم که اصلاح شود البته حاکمان آنها، چرا که مردمشان مردمان خوبی هستند. بالاخره ما به آن کشور رفته‌ایم و می‌دانیم که مانند مردمان همه جا خوب هستند اما فعلا قدرت در آنجا دست انسان‌های صالح نیست.
اسرائیل: من این کلمه را به رسمیت نمی‌شناسم.
ملت ایران: ملت ایران ملت عظمت، شجاعت، هنر و زیبایی است و واقعا همه زیبایی‌های انسانی را می‌توان در روح جمعی ملت ایران دید. ما این ویژگی‌ها را می‌توانیم در تصمیمات تاریخی ملت ایران و مسیر و خط سیر تاریخی ملت ایران ببینیم.
کار: جوهر انسان
ریاست‌جمهوری: نوکری و خادمی ملت
دانشگاه: آرامش
میز:[با خنده] میز را باید با «بان» آن نگاه کرد. میزبان یعنی یک عده مواظب میز هستند. میز ابزار کار است و چوب و صندلی و آهن است.
هلیکوپتر: هلیکوپتر خیلی خاطرات دارد و یعنی تمام چاربند بدن انسان را می‌لرزاند اما ابزار خوبی است و در جابجایی‌ها خیلی به ما کمک کرد و جا دارد در اینجا از همکاران عزیزم در آشیانه جمهوری اسلامی ایران،‌ هواپیمایی جمهوری اسلامی و هواپیمایی آسمان تشکر کنم چرا که واقعا فداکاری کردند و بچه‌های هلیکوپتری جان خود را گذاشتند. حتی در مقطعی بچه‌های هلیکوپتری سپاه و هلال احمر به کمک ما آمدند اما عمدتا بچه‌های ارتش و هوانیروز به ما کمک کردند و فداکاری‌های زیادی انجام داده و ما را به همه جا بردند.
سفر: شنا کردن در اقیانوس و تنفس
رسانه: رسانه چند پهلو است و در حال حاضر مانند فضای تنفسی است که در جامعه باید باشد و انسان بدون رسانه نمی تواند زندگی کند.
سازمان ملل: سازمان ملل مرکز مدیریت جهانی است که امروز متاسفانه آنطوری که باید مدیریت نمی‌شود.
انرژی هسته‌ای: انرژی هسته‌ای به خودی خود انرژی است که توسط خداوند بنا نهاده شده اما برای ملت ما معنای دیگری دارد و به معنای عزت و استقلال است.
میدان پاستور: باور می‌کنید که تاکنون این میدان را به درستی ندیده‌ام. درست است که دفتر کار ما است اما ما به دیوار نگاه نمی‌کنیم، بلکه به کار نگاه می‌کنیم.
خانواده: خانواده همه چیز است.
فاطمه: فاطمه هم مادرمان و جدمان است.
فاطمه قادری: مادر عزیزمان است که عاشق او هستیم.
جوان ایرانی: جوان ایرانی سمبل پاکی، اراده، استعداد، هوشمندی و حرکت به جلو است.
زن ایرانی: مظهر پاکی و وفاداری و محبت و عشق.
محمود احمدی‌نژاد: مساوی با نوکر ملت است.
حرف‌ها و تصمیمات شما به کسی صدمه نزد؟
محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور کشورمان در پاسخ به سوالی درباره آیا حرف‌ها و تصمیمات شما به هیچ کس صدمه نزد و یا منافع هیچ کس را به ناحق از بین نبرد، گفت: پاسخ این سوال منفی است و هیچ‌گاه ما چنین تصوری نداریم. بالاخره بین 500 تا 600 هزار نفر کارگزاران دولت حضور دارند و با توجه به قانونگذاری‌های فعلی مسئولیت‌های دولت بسیار گسترده، متنوع و پیچیده است.
وی افزود: ما باید تصمیم بگیریم اگر چه جهت ما عدالت بود اما در این ساختار عظیم آن چیزی که در ذهن ما بود محقق نمی‌شود و یا در خیلی از تصمیماتی که می‌گیریم فهم خود از عدالت را دنبال می‌کنیم اما عدالت مطلق که نیست و عدالت مطلق باید بیاید تا اعمال شود. البته در این بروکراسی‌ها و چرخش‌ها عده‌ای آسیب می‌بینند و خارج از اراده ما این اتفاق می‌افتد اما ما هیچ‌گاه اراده نکردیم که به کسی آسیب برسانیم. تلاش کردیم که حقوق ملت را استیفا کنیم و ممکن است کسی به حقوق ملت دست‌اندازی کرده باشد و ما تلاش کنیم که حقوق مردم را استیفا کنیم اما این آسیب‌زدن نیست ولی اینکه تصمیم بگیریم و بدانیم که عده‌ای از مردم بر اثر آن آسیب می‌بینند، هرگز در دوره ما انجام نشد و ما چنین تصمیمی نگرفتیم.
رئیس‌جمهور تاکید کرد: در آنجایی‌که قانع شدیم که تصمیم ما به حقوق ملت صدمه‌ای نمی‌زند، عمل کردیم اگر چه به معنای این نیست که تصمیم ما به کسی آسیب نمی‌زند باید در این زمینه مثالی بزنم مثلا ما به سفر استانی می‌رویم در این سفرها صدها هزار نفر از مردم به خیابان‌ها می‌آیند و استقبال می‌کنند و بسیاری از مردم می‌خواهند، سخن خود را به ما انتقال دهند و خواسته‌هایی دارند حتی من در این سفرها سعی می‌کردم که همه اطراف را نگاه کنم ولی بالاخره عده‌ای از چشم می‌افتادند. نامه‌ای به ما می‌دادند تا آن را پیگیری کنیم ولی به نتیجه‌ای که آن فرد می‌خواست نمی‌رسید.
احمدی‌نژاد گفت: مثلا در این سفرها 100 هزار نامه به دست ما می‌رسید که بر روی آن مهر «آنی آنی» ثبت شده بود اما ما که نمی‌دانستیم کدامیک از آنها آنی آنی است بلکه ما به ترتیب نامه‌ها را می‌دادیم و برخی از نامه‌های آنی وسط می‌افتادند و برخی دیگر به آخر می‌رفتند و زمانی‌که نامه‌ای به آخر می‌افتاد کار از کار می‌گذشت و نمی‌توانستیم مشکل را برطرف کنیم. البته ممکن است بی‌اعتنایی شده باشد و در این میان بی‌توجهی صورت گرفته باشد اما همه آنها غیر ارادی بوده است و هیچ گاه نخواستیم که به کسی بی‌اعتنایی کنیم و یا نامه کسی را پاسخ ندهیم. فکر می‌کنم مردم باید ما را حلال کنند و در این میان ضعیف‌ترین فرد بنده هستند و اگر کوتاهی ها یا نقص‌هایی پیدا شده از مردم خواهش می‌کنم که ما را حلال کنند چرا که ما در حد توان خود کار کردیم و محدود هستیم. توان ما در این حد بود.
وی خاطر نشان کرد: البته در این میان ملاحظاتی نیز وجود داشت، خیلی وقت‌ها ما می‌توانستیم حرفی بزنیم اما باید شرایط کشور را می‌دیدیم و شرایط منطقه و وضع عمومی را در نظر می‌گرفتیم و باید حق بالاتری را ملاحظه می‌کردیم اما ما بدهکار همه ملت و خانواده شهدا، ایثارگران و آرمان‌های انقلاب هستیم. بالاخره هر چه ما تلاش کنیم بدهکار هستیم و مردم باید ما را حلال کنند ممکن است مثلا دریک پروژه سد، زمین‌های مردم زیر آب رفته باشد و دولت بخشی از پول‌ها را داده باشد و بخشی را هنوز پرداخت نکرده باشد. بالاخره تا بودجه تصویب شود و یا مدیری بی‌توجهی کند مسائلی بوجود می‌آید و مردم آسیبی ببینند اما باز هم از مردم خواهش می‌کنم که همه خادمان خود را حلال کنند اما اراده ما به هیچ وجه این نبود که فردی آسیب ببیند.
از رهبر معظم انقلاب به خاطر حمایت‌ها و ارشادهایشان تشکر می‌کنم
احمدی‌نژاد در ادامه گفت‌و‌گوی تلویزیونی خود با بیان اینکه ما آرزو داشیم جانمان را در راه ملت و عظمت ملت فدا کنیم، گفت: فکر می‌کنیم در این شرایط است که بدهی ما تسویه خواهد شد، ما می‌خواستیم در راه عزت و پیشرفت ملت و آرمان‌های انقلاب همه وجودمان را بدهیم و سعی‌مان را هم کردیم، امیدوارم خدای متعال پذیرفته باشد و از مردم می‌خواهیم که ما را حلال کنند.
وزیر نفت ماهی 4-5 روز خانه می رفت
وی با اشاره به موضوع تحریم‌ها اظهار داشت: تحریم‌های دشمن به بخش‌هایی از مردم فشار آورد ما همه تلاشمان را کردیم که این فشارها را برداریم و بخشی از آنها را برداشتیم، اما بخشی از آنها ماند بالاخره نشد که برداریم و از اختیارات ما خارج شد، یا به خاطر مناسبات داخلی و به خاطر ماهیت آن اتفاقی که افتاده بود نمی‌شد برداریم؛ نمی توانستیم همه جای دنیا برویم و تماس بگیریم من از همسر آقای وزیر نفت پرسیدم که ماهی چندبار وی را می‌بینید؟ گفت ماهی 4 - 5 روز، او دائم در سفر بود برای عبور از تحریم و دور زدن آنها.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما همه تلاش کردیم که فشارها را به طور کامل خنثی کنیم و تا حدودی خنثی شد، اما مابقی آنها ماند و از عهده ما خارج بود اما خواهش می‌کنم از ملت ایران که بنده و همکارانم را حلال کنند، در پاسخ به این سوال که چه کسانی بیشتر شما راه همیاری کردند که بخواهید از آنها تشکر کنید، گفت: اول باید از خدای متعال تشکر کنیم واقعا همه آنها لطف خدا بود هیچ وقت بن‌بست ندیدیم، او راه را باز می‌کرد بالاخره بعضی وقت‌ها در طول کارهای شبانه روز متوجه می‌شدیم که وقتی خدا عنایت کند، کار تمام است و هیچ وقت احساس شکست در دولت ندیدیم و اینها لطف خداست. ملت ایران خیلی برزگوارند حوصله کردند بزرگواری کرده و پشتیبانی و محبت کردند.
احمدی‌نژاد اضافه کرد: از رهبری معظم انقلاب باید تشکر کنم هم به خاطر حمایت‌هایشان وهم به خاطر ارشادهایشان که دائم استفاده کردیم؛ باید از اقوام گوناگون تشکر کنیم بالاخره خدمت همه آنها رفتیم و عرض ارادت کردیم؛ من می‌خواهم نام ببرم تا در تاریخ ثبت شود. از آذری‌ها، از کردها، از لرها از لک‌ها از تاتارها از بختیاری‌ها از عرب‌های عزیز خوزستان از قشقاوی‌ها، فارس‌ها، بلوچستانی‌ها، سیستانی‌ها، ترکمن‌ها، گیلکی‌ها، اصفهانی، همدانی‌ها و قزوینی‌ها؛ از مذاهب گوناگون، از زرتشتی‌ها، مسیحی‌ها، آشوری‌ها واقعا همه مثل خانواده بزرگی پشتیبانی و همیاری کردند و در سخت‌ترین شرایط به ما فشار نیاوردند و همیاری و کمک کردند. از اقشار مختلف، اقشار گوناگون که واقعا فداکارانه کار کردند، قدر دانی می کنم؛ این دوره، یک دوره خاص بود، با حال و هوای عجیبی دنبال کار و تلاش بودند، رانندگان و کسانی که در شبکه حمل و نقل هستند، چه هوایی و چه دریایی بخصوص جاده‌ای، شهری، برون شهری که انسان‌های خیلی بزرگی هستند و من شاید یک ساعت لازم باشد از عظمت‌های قشرهای مختلف بگویم؛ دانه به دانه‌هایشان برایم عزیز بودند.
تقدیر از رانندگان
وی افزود: اتفاق بزرگی افتاد یک دفعه هدفمندی اجر شد و در نوک تیز آن رانندگان برو‌ن‌شهری و درون‌شهری بودند، آنقدر بزرگی کردند که ماندم به چه شکلی آن را وصف کنم. کشاوزان عزیزمان تشکر می‌کنم که ما تقریبا 12 سال است در خشکسالی هستیم اما با این حال پیشرفت داشتیم؛ عزیزان تحمل کردن تولید کردند گوشت و مرغ و گندم و انواع محصولات و میوه را تولید کردند. از کارگران عزیز که تولید را سرپا نگه داشتند نیز تشکر می‌کنم. جامعه کارگری خیلی بزرگواری کردند، پزشکان پیراپزشکان و جامعه پرستاری هم به همین شکل همکاری خوبی با دولت داشتند.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه طرح‌های زیادی برای افتتاح باقی مانده است، از کسبه، بازاری‌ها، تجار تشکر و قدردانی کرد و ادامه داد: واقعا قریب به اتفاق همکاری‌های بسیاری و صمیمی با دولت داشتند؛ دانش‌آموزان و فرهنگیان عزیز هم همینطور.
هرکی کم می‌آورد دو تا مشت به کارمندها می‌زند
رئیس جمهور ضمن تشکر از زحمات کارمندان دولت، به انتقاد از برخی برخوردهای تند با کارمندان پرداخت و افزود:اینها مظلوم هستند هرکی کم می‌آورد دو تا مشت به آنها می‌زند؛ کارمندان ما زحمت زیادی کشیدند حالا مقررات طوری نوشته شده که برای یک کار کوچولو 30 نفر باید امضا کنند، کارمند چه گناهی کرده او که کار خود را انجام می‌دهد.
وی در بخش دیگری از سخنانش از رسانه ملی به دلیل همکاری با دولت تشکر و قدردانی کرد و افزود: رسانه ملی در تمام استان‌ها و مراکز در این 8 سال ما را همکاری کردند، این را به این دلیل نمی‌گویم که برنامه تولیدی برا دولت ساختند، یا تند نشدند برای دولت، نه آن هم نمک کار است که باید بالاخره باشد؛ مهم نیست ولی قاطبه رسانه ملی واقعا همدوش دولت آمد و در حماسه‌های گوناگون همیاری کرد. از اصحاب رسانه ها و خبرنگاران که قبلا هم گفتم مهم نیست که رسانه‌ای بر نفع یا علیه کسی است، مهم این است که راجب او می‌‌نویسد و می‌پردازد، همه پرداختند، هرکاری که انجام می‌دادیم خبر اول آن رسانه می‌شد این لطف رسانه‌هاست و من مجددا تشکر می‌کنم.
رئیس‌جمهور در ادامه از هنرمندان و جامعه هنری کشور نیز تشکر کرد و اظهار داشت: دانشگاهیان و همکارانم در دانشگاه ها نیز زحمات زیادی کشیدند، شاید یکی از بهترین دوران دانشگاه را طی کردیم؛ البته در فضای دانشگاه اتفاقاتی افتاد و بارها گفتم که فضای دانشگاه چگونه باید باشد اما به لحاظ کار علمی در این دوره جهش بزرگی رخ داد؛ از ایثارگران جانبازان که نهایت لطف را به دولت داشتند، تشکر می‌کنم.
بیش از صدبار کلاج ماشین ما سوخت
احمدی‌نژاد افزود: نیروهای نظامی انتظامی و بسیج در تمام سفرهایی که می‌رفتیم از قبل آماده باش بودند و امنیت را برقرار می‌کردند؛ تقریبا آسیب مهمی را در این سفرها نداشتیم، با اینکه انبوه جمعیت حضور داشتند؛ در بعضی وقت‌ها با دیواره انسانی برخورد می‌کردیم. در یک خیابان 20 متری، به اندازه 100 متر به طور فشرده مردم ایستاده بودند و بیش از صدبار این کلاج ماشین ما سوخت.
وی خاطرنشان کرد: عشایری‌ها و روستانشین‌های عزیز تشکر می‌کنم که همیشه از دولت پشتیبانی و یاری کردند،جامعه پیمانکار، صادرکننده و واردکننده‌ها؛ ایرانیان خارج از کشور برای اولین بار در طول تاریخ قاطبه ایرانیان خارج از کشور کنار دولت ایستادند و با برنامه‌ها همکاری کردند. تشکرات خاصی از اورژانش دارم، اورژانش در جاده‌ها کمک کرد راهداران و راهبرها در جادها کمک کرد هلا احمر اتفاقات خوبی را برای مردم رقم زد.
از منتقدین و مخالفین دولت متشکرم
محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور گفت: بنده از کسانی که سال‌های 84 و 88 لطف کردند و در طول هشت سال با نذر و نیاز از جیبب خودشان برای فرزند و خادم خودشان خرج و حمایت کردند، تشکر می‌کنم.
وی ادامه داد: از منتقدین و مخالفین دولت که موجب بیدارتر و هوشمندتر شدن ما و نیز شکوفایی صبر و حوصله و کمال ما شدند نیز، تشکر می‌کنم.
رئیس جمهور در ادامه ضمن تشکر از سایر کشورها در حمایت از مواضع دولت و جمهوری اسلامی گفت: از مسئولین کشورهایی که دولت را همراهی کردند نیز تشکر می‌کنم. ما دوست زیادی در دنیا داریم که خیلی ما را پشتیبانی کردند که از جمله آن‌ موضوعات، مسئله هسته‌ای و درموضوعات گوناگون دیگر است.
احمدی‌نژاد در ادامه تأکید کرد: بنده یادم هست که در زمانی جنگ غزه با مرحوم آقای چاوز تماس گرفتم و گفتم که چه کاری باید بکنیم. به او گفتم صهیونیست‌ها مردم را قطعه قطعه می‌کنند؛ او گفت، باشه و قطع کرد و پس از آن سفیر رژیم صهیونیستی را از ونزوئلا اخراج کرد.
وی تصریح‌کرد: از این کشورها در دنیا زیاد داریم که تا این اندازه با ما همکاری کردند. این کشورها درمسائل اقتصادی و تحریم واقعا همکاری کردند. ملت‌‌های گوناگونی نظیر لبنان، ترکیه، عراق از ما پشتیبانی‌های بسیاری کردند.
رئیس جمهور افزود: ما هرجا که می‌رفتیم مردم برای پشتیبانی از ما می‌‌آمدند که از همه آن‌ها تشکر می‌کنم. البته از همکارانمان در دولت، کارکنان دولت، استانداران، مدیران، بخشداران و محافظان نیز تشکر می‌کنم.
چند 100 دست لباس تیم محافظانم پاره شده است
احمدی‌نژاد در همین زمینه ادامه داد: تیم محافظ ما جزو مظلوم‌ترین تیم‌های حفاظتی است؛ زیرا هم از طرف مردم تحت فشار بودند و از طرف ما، به این دلیل که مردم می‌گفتند رئیس جمهور خودمان است و ما می‌خواهیم به او دسترسی داشته باشیم و بنده نیز از طرفی فشار سنگین به آن‌ها وارد می‌کردم که مبادا ضربه و یا برخوردی با مردم اتفاق بیافتد.
وی با اشاره به اینکه محافظانش بعضی اوقات 4 ساعت بر روی رکاب اتومبیل می‌ایستادند، اظهارداشت: محافظان در این مدت هم باید خودشان را نگه می‌داشتند وهم باید نامه مردم را دریافت می‌کردند و بنده هم می‌گفتم مراقب این و آن باش و نامه این و آن را بگیر. لباس‌‌های آن‌ها به دفعات پاره شده است. شاید چند صد دست لباس آن‌ها پاره شده است، چون مردم آستین و کت آن‌ها را می‌گرفتند و لباس‌هایشان پاره می‌شد.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش از تیم خبری که او را همراهی می‌کرده است، تشکر کرد و گفت: تیم خبری که با ما بود واقعا کارشان خیلی خیلی سخت بود. آن‌ها چند صد سفر با ما بودند. در جلسه‌ای که با خبرنگاران بودم، دیدم که آن‌ها خسته پشت میز نشسته‌اند و حتی خوابشان برده است؛ بنده از همه آن‌ها تشکر می‌کنم.
احمدی‌نژاد در ادامه از پدر، مادر، همسر و فرزندانش نیز تشکر و تأکید کرد: بنده از پدر و مادر، همسران و فرزندانم تشکر می‌کنم. البته پدرم پر کشید که خداوند همه رفتگان ملت ایران را رحمت کند. مادرم دائم با دعا و با دلگرمی و پشتیبانی مرا یاری می‌کرد. همسر و فرزندانم از ما بی‌بهره شدند. خیلی فرصت‌هایی می‌توانستند داشته باشند اما به دلیل ملاحظه فرصت مسئولیت از آن صرف‌نظر کردند و به همین دلیل از آنها تشکر می‌کنم. همچنین از خانواده‌های اعضای دولت تشکر می‌کنم چرا که خانه‌های آنها تقریبا به دفتر ملاقات مردمی شبیه شده بود و مردم مراجعه می‌کردند و نامه می‌دادند و به دلیل بار مسئولیت سنگین آنها از همه‌شان تشکر می‌کنم.
طلاب، روحانیون و ائمه جمعه را از قلم افتادند
احمدی‌نژاد افزود: می‌خواهم تشکر ویژه‌ای داشته باشم و آن تشکر از امام زمان (عج) است. معتقدم که تنها راه سعادت بشریت پیوستن به امام و حاکمیت امام در جهان است و این حرف اعتقادی ما و حرف پیامبران است و ما معتقدیم که همه امور عالم متعلق به امام زمان (عج) است؛ ما لطف امام زمان (عج) در تمام هشت سال را همراه خود داشتیم ما خیلی ضعیف هستیم و نقص داریم البته بنده خودم را می‌گویم اما مورد لطف بودیم و اینجا احساس آدم، احساس ویژه‌ای می‌شود ما بحث هسته‌ای،‌ سهام عدالت، اجرای اصل 44 قانون اساسی، یارانه‌ها و عزت‌آفرینی‌های عرصه بین‌المللی را از ایشان داریم.
وی ادامه داد: بعضی در اینجا هستند که تفسیرهای مختلفی می‌کنند اما برای من هیچ اهمیتی ندارد، ولی خیلی از آنها به این مجامع [بین‌المللی] رفته‌اند اما جرات نکرده‌اند که اصول اعتقادی ما را در آنجا بیان کنند. ما این اصول را محکم بیان کردیم و هیچ‌گاه حس نمی‌کردم که در آنجا افرادی هستند و چنین و چنان می‌شود بلکه معتقد بودم باید حرف حساب را گفت و این حس لطف خداوند بود و امام عصر (عج) به ما یاری می‌رساند.
احمدی‌نژاد خاطر نشان کرد: در بحث اقوام، مازندرانی‌ها از قلم افتادند و در بخش اقشار نیز طلاب، روحانیون و ائمه جمعه قریب به اتفاق آنها به ما لطف داشتند و در سفرها بزرگواری زیادی انجام می‌دادند و ما را پشتیبانی می‌کردند که باید از همه آنها تشکر کنم.
بحث مظلومیت امام زمان (عج) بحث بسیار مهمی است و مغفول واقع شده است
رئیس‌جمهور با بیان اینکه در بخش آخر سخنان خود بحثی را درباره مظلومیت امام عصر (عج) دارم، اظهار داشت: به نظر من بحث مظلومیت امام زمان (عج) بحث بسیار مهمی است و مغفول واقع شده است. ما مظلومیت امیرالمومنین، حضرت زهرا (س)، امام حسن (ع)، امام حسین (ع) را حس می‌کنیم برای اینکه با تاریخ آشنا هستیم و بارها گفته شده است و حتی در بعضی اوقات با جزئیات حادثه کربلا به صورت کامل آشنا هستیم و حسی راجع به مظلومیت داریم اما راجع به امام زمان (عج) کسی تاکنون صحبتی نکرده است بالاخره امام، خلیفة‌ الله است و راه نجات بشریت و نزول رحمت به شمار می‌روند. خدا ایشان را فرستاده و فرموده، ای بشر من تو را خلق کردم و راه سعادت تو اینجا است اما همین بشر کنار گذاشته است و هیچ یادی نمی‌کند.
وی در ادامه سخنانش گفت: حس امام با حس ما فرق می‌کند؛ حتی شنیده‌ایم امیرالمومنین لب مرزی بوده است و دختری در آنجا بوده و زینتی به پای دختری آویزان بوده که آن را برده‌اند. امام فرموده‌اند که اگر مردی این ظلم را بشنود و از غصه آن دق نکند، باید او را ملامت کرد بالاخره امام چیزی می‌فهمد و ما چیز دیگری می‌فهمیم. بالاخره امروز این همه ظلم می‌شود و حق مردم خورده می‌شود و بار همه آنها به دوش امام است چرا که امام مدیر و مسئول عالم است. امام تجسم عشق الهی به انسان‌ها است.
احمدی‌نژاد گفت: خداوند برای اینکه فرعون را هدایت کند یکی از بهترین مخلوقات خود را انتخاب کرده و حضرت موسی (ع) را 15 تا 20 سال از کوره حوادث دور کرده و دل او را پر از محبت می‌کند و بعد به او می‌گوید که موسی حالا بیا و هدایت شو و این نشان می‌دهد خداوند فرعون را دوست دارد و می‌خواهد بندگانش را هدایت کند. تقریبا امام 1170 سال است که مدیریت اصلی عالم را برعهده دارد و ایشان باید دنیا را اداره کنند اگر می‌خواهیم ظلم نباشد و سعادت و پیشرفت در جهان باشد در سایه امام است و خداوند ایشان را فرستاده است اما کسی به فکر ایشان نیست.
رئیس جمهور خاطر نشان کرد: باید تلاش کنیم تا امام به راس مسئولیت دنیا بازگردد و اگر امام بازگشت همه مسائل حل خواهد شد. هر آرزوی خوب یا فطری‌ای که داریم، تضمین تحقق آن با حاکمیت امام است که اثبات می‌شود. امیدوارم افرادی که سخن می‌گویند از این به بعد وقتی که در مظلومیت امیرالمومنین و یا در باب مظلومیت صحبت می‌کنند، در مظلومیت امام زمان (عج) نیز صحبت کنند.
وی با تاکید بر این که راه ادامه دارد، گفت: راهی جلوی بشریت باز شده و ما 8 سال در این راه حرکت کردیم. جهان به سرعت عوض می شود، ‌باید به جایی برسیم که انسان‌ها با انسانیت و فطرت خود نه با عناوین حضور پیدا کنند. ما هم در خدمت ملت هستیم، هدف هم جهانی‌ست، انسان و عشق هم جهانی‌ست.
احمدی‌نژاد با عذرخواهی از اقشار مختلفی که احیانا از قلم افتاده اند، گفت: از 76 میلیون ایرانی با افتخار تشکر می‌کنم.
رئیس جمهور در پایان گفت‌وگوی خود با مردم، 2 بیت شعر را که سروده خودش بود را به امام زمان (عج)‌ و مردم ایران تقدیم کرد:
عمری ز غم تو مُردم و زنده شدم
در هر چه که بی تو بود بازنده شدم
زان روز که مهر تو به جانم زده شد
با عشق تو من دولت پاینده شدم


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین