کد خبر: ۲۰۵۹۸۰
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۵

روزشمار قبرستان بقیع/تصاویر

وهابی‌ها در سال ۱۳۴۴ هجری و همچنین کمی قبل‌تر از آن اثری از گنبدها و بارگاه‌های بزرگان دین در مدینه و مکه یا هر جای دیگری که به آن دسترسی داشتند باقی نگذاشتند. این روند تخریب هیچ‌گاه متوقف نشده و تا امروز نیز ادامه یافته است.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نود سال پیش در چنین روزی در هشتم شوال سال ۱۳۴۴ هجری قمری پس از اشغال مکه توسط وهابی‌ها به سرکردگی «عبدالعزیز بن سعود»، این گروه افراطی روی به مدینه آوردند و پس از محاصره و جنگ با مدافعان شهر، سرانجام آن را اشغال و مأموران عثمانی را بیرون کردند و به تخریب قبور ائمه بقیع(ع) و دیگر قبور نظیر قبر ابراهیم فرزند پیامبر اکرم(ص)، قبور زنان آن حضرت(ص)، قبر ام‌البنین مادر حضرت ابالفضل العباس(ع)، قبر عبدالله پدر پیامبر(ص) و اسماعیل فرزند امام صادق(ع) و بسیاری قبور دیگر پرداختند.

به گزارش فارس،در ادامه روزشماری از زمان تأسیس بارگاه منور ائمه بقیع از زمان شهادت امام حسن مجتبی(ع) تا تخریب مزار نورانی ائمه بقیع(ع) به همراه تصاویر بقیع قبل و بعد از تخریب می‌آید:

۱. سال ۵۰(ه.ق)، امام حسن مجتبی(ع) در بقیع آرمیدند.

۲. سال ۹۴(ه.ق)، امام زین‌العابدین(ع) در بقیع آرمیدند.

۳. سال ۱۱۴(ه.ق)، یا ۱۱۷ امام محمدباقر(ع) در بقیع آرمیدند.

۴. سال ۱۴۸(ه.ق)، امام صادق(ع) در بقیع آرمیدند.

۵. سال ۴۹۵(ه.ق)بنای گنبد و بارگاه بر قبور مطهر اهل بیت(ع) در بقیع

۶. سال ۵۱۹(ه.ق)، تعمیر و بازسازی بناهای مطهر بقیع توسط خلیفه المستنصر بالله
۷.  تعمیر و بازسازی توسط سلطان محمود غزنوی

۸.  تعمیر و بازسازی برای بار سوم در اواخر قرن سیزدهم

۹. سال۱۲۲۱(ه.ق)، نیروهای وهابی به سرکردگی عبدالعزیز بن سعود در سال ۱۲۲۱ هجری بعد از محاصره‌ طولانی مدینه، ساکنان شهر را در تنگنا قرار دادند و مردم بی‌گناه بی‌شماری را قتل‌عام کردند. سپس خادمان آستان پیامبر را یک جا جمع کردند و برای آنکه محل جمع‌آوری و نگهداری هدایا را نشان دهند، آنان را مورد ضرب و شتم قرار دادند. بعد از غارت کردن حرم نبوی، هنگام بازگشت به نجد که محل استقرار وهابیون بود، از بقیع گذشتند و عبدالعزیز دستور تخریب تمامی بارگاه‌ها را صادر کرد.

 ۱۰. سال ۱۲۲۷(ه.ق)،خلافت عثمانی به والی خود محمدعلی پادشاه دستور داد که حجاز را از سلطه‌ی وهابی‌ها رهایی دهد و کنترل حجاز را به دست گیرد. پس از جنگی خونین به سال ۱۲۲۷ وهابی‌ها شکستی سخت خوردند و مردم به بازسازی اماکن متبرکه همت گماشتند.

۱۱. سال ۱۳۴۴(ه.ق)، آخرین تخریب بقیع توسط آل سعود که اثر آن تا امروز باقی است.









بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین