کد خبر: ۲۰۵۹۸۵
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۳

مصر همچنان در آتش / بیش از 100 کشته در درگیری‌های روز جمعه قاهره

در دور جدید خشونت‌های مصر که بعد از نماز جمعه این کشور در قاهره و چند استان دیگر آغاز شد، بنا به گفته فعالان بیش از 100 تن کشته و هزاران تن دیگر زخمی شدند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، طرفداران اخوان المسلمین که به دعوت این گروه در قاهره و بسیاری دیگر از استان‌های مصر به خیابان‌ها آمده بودند، به زد و خورد با نیروهای امنتیتی و پلیس به ویژه در میدان‌ها و اماکن حساس این استان‌ها پرداختند.

در شهر قاهره، پایتخت مصر طرفداران اخوان المسلمین با تجمع در میدان رامسس با غیرنظامی‌های مخالف اخوان المسملین و نیز نیروهای امنیتی درگیر شدند که بنا بر آمار اولیه، این درگیری‌ها ده‌ها تن کشته و صدها تن دیگر زخمی برجای گذاشته است.

منابعی از اخوان المسلمین اعلام کردند: تعدادی از هواداران این جنبش از روی پل میدان رامسس به پایین پرت شده و بسیاری از طرفداران آنها نیز هدف گلوله مستقیم نیروهای امنیتی و پلیس قرار گرفتند.

هواداران اخوان المسلمین که نماز جمعه را در مسجد فتح واقع در میدان رامسس برپا کرده بودند، پس از نماز به درگیری‌ با نیروهای امنیتی پرداختند و بنا به گفته شاهدان عینی این مسجد که تعداد زیادی از طرفداران محمد مرسی،‌ رئیس جمهوری برکنار شده مصر در آن تحصن کرده‌اند از جمعه شب توسط نیروهای امنیتی و زره پوشان ارتش محاصره شده و منابعی از وجود چندین جسد درون این مسجد خبر دادند.

برخی مکان‌های دیگر تجمع هواداران اخوان المسلمین نیز توسط نیروهای امنیتی محاصره شده است.

بنا به گفته شاهدان عینی، در درگیری‌های عصر جمعه در میدان رامسس برخی از تظاهرکنندگان طرفدار مرسی از بیم حمله افراد ناشناس و نیز نیروهای امنیتی خود را از پل نزدیک به این میدان به پایین پرت کردند که برخی از کشته شدگان به این دلیل جان خود را از دست دادند.

منابع امنیتی در مصر نیز از بازداشت دست کم هزار تن در ناآرامی‌های 24 ساعت گذشته مصر خبر دادند که بسیاری از آنها از طرفداران اخوان المسلمین هستند.

این منابع تاکید کردند، تنها در قاهره 263 تن از جمله یک شهروند پاکستانی را بازداشت کرده تا بازجویی‌های لازم با این افراد در خصوص آشوب در کشور صورت گیرد.

این منبع تصریح کرد که 16 قبضه سلاح و هفت نارنجک دست‌ساز نزد این افراد کشف شد.

در دیگر استان‌های مصر نیز درگیری‌های مشابهی میان هواداران اخوان المسلمین ونیروهای امنیتی از یک سو و مخالفان رئیس جمهوری مخلوع مصر از سوی دیگر رخ داد که هنوز آمار دقیقی از تلفات این درگیری‌ها در دست نیست اما فعالان نزدیک به اخوان المسلمین از کشته شدن نزدیک به 50 تن در دیگر استان‌های مصر خبر دادند.

در همین حال وزارت بهداشت مصر اعلام کرد که تعداد افرادی که در استان‌های مختلف در روز جمعه کشته شده‌اند، به 17 تن رسیده و 182 تن دیگر زخمی شده‌اند.

به گزارش ایسنا،درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که طرفداران اخوان المسلمین بعد از اقامه نماز جمعه به سمت برخی مناطق حساس در قاهره و دیگر استان‌های مصر حرکت کردند و با نیروهای امنیتی و ارتش که مسئول نگهداری و حفاظت از این اماکن بودند درگیر شدند. خودروهای زرهی ارتش و تعداد زیادی از نیروهای امنیتی مصر همچنان در خیابان‌های قاهره و مناطق مهم دیگر استان‌های این کشور حضور دارند و خشونت‌ها هنوز به شکل کامل فروکش نکرده است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین