کد خبر: ۲۰۶۸۴۴
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۰:۲۶

۶۰ درصد درياچه اروميه خشک شد

مدير ملي طرح حفاظت از تالاب هاي ايران گفت: شرايط درياچه اروميه مناسب نيست واكنون ۶۰ درصد اين درياچه از بين رفته و خشك شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: محسن سليماني روزبهاني گفت: نجات درياچه اروميه نيازمند يك عزم ملي از سوي تمام دستگاه هاي متولي است در غير اين صورت به زودي شاهد از بين رفتن و خشك شدن تمام آن خواهيم بود.

وي اظهار داشت: شايد در فصول بارندگي ( پاييز و زمستان ) وضعيت درياچه تا حدودي بهبود يابد اما بعد از گذشت اين دو فصل وضعيت دوباره به حالت وخيم باز مي گردد بنابراين بايد به وضعيت اين درياچه رسيدگي شود .

سليماني تاكيد كرد: نجات درياچه اروميه فرايندي است كه بايد در طول سال به آن توجه كرد يعني بر اساس يك برنامه زماني سالانه تمام دستگاه ها در كنار هم به انجام وظايف خود براي نجات درياچه اروميه بپردازند.

وي اظهار داشت: براساس برنامه جامع مديريت تالاب ها ، حقابه سالانه درياچه اروميه ۱ /۳ ميليارد متر مكعب در نظر گرفته شده و متولي تامين آن وزارت نيرو است اما متاسفانه تاكنون وزارت نيرو به تعهد خود كامل عمل نكرده است.

وي افزود: وزارت نيرو در سال ۹۱ فقط ۲ /۱ ميليارد مترمكعب حقابه درياچه اروميه را تامين كرده است كه با توجه به وضعيت درياچه رقم قابل توجهي نيست.

سليماني تاكيد كرد: علاوه بر وزارت نيرو، دستگاه هاي ديگر نيز بايد به وظايف خود در مورد درياچه اروميه عمل كنند به عنوان مثال بايد وزارت جهاد كشاورزي در زمينه جلوگيري از هدررفتن آب و مديريت صحيح در نحوه آبياري مزارع و باغ ها فعاليت كند.

به گفته وي نقش جوامع محلي نيز دراين زمينه بسيار مهم است زيرا مردم نيز بايد در حفظ محيط زيست اين درياچه و جلوگيري از نابودي آن تلاش كنند.

مدير ملي طرح حفاظت از تالاب هاي ايران اظهار داشت: انتقال آب حوضه به حوضه براي نجات درياچه اروميه از ضروريات است اما اجراي اين طرح زمانبر است در حالي كه وضعيت درياچه در شرايطي نيست كه بتوان زمان را از دست داد. بايد براي رفع بحران درياچه اروميه راه حل هاي سريع و كوتاه مدت را به كاربرد .

درياچه اروميه در شمال غربي ايران و در ميان دو استان آذربايجان شرقي و آذربايجان غربي قرار گرفته است . درياچه اروميه بزرگ‌ ترين درياچه شور داخل ايران و دومين درياچه آب شور دنياست.
آب اين درياچه عمدتا از رودخانه‌هاي زرينه ‌رود، سيمينه ‌رود، گدار، باراندوز، شهرچاي، نازلو و زولا تامين مي ‌شود.

به گزارش ایرنا، درياچه اروميه داراي جزيره است كه همه آنها از سوي سازمان آموزشي ،علمي و فرهنگي سازمان ملل متحد ( يونسكو) به عنوان اندوخته طبيعي جهان به ثبت رسيده است. جزيره اشك زيستگاه پرندگان زيباي كوچ گر از جمله مرغ آتش و تنجه است. گوزن زرد ايراني نيز از ديگر حيوانات اين جزيره است.

گل اطراف درياچه خاصيت درماني براي دردهاي بندگاهي (مفصلي) و بيماري‌ هاي زنان را دارد. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین