کد خبر: ۲۰۹۱۶۵
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۷

معافیت 11 کشور از تحریم‌های آمریکا علیه ایران و گسترش هم‌زمان فهرست تحریم‌ها

آمریکا 10 کشور اروپایی و ژاپن را به دلیل کاهش قابل توجه یا توقف واردات نفت از جمهوری اسلامی ایران از تحریم‌های اعمال شده در رابطه با ایران معاف کرد، در عین حال خزانه‌داری آمریکا چند فرد و شرکت ایرانی را به فهرست تحریم‌های این کشور علیه تهران افزود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: خبرگزاری آسوشیتدپرس با اعلام این خبر گزارش داد: ژاپن به واردات نفت از ایران ادامه می‌دهد، اما تمامی کشورهای اروپایی حدود یک سال قبل واردات نفت از ایران را متوقف کردند.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا در این باره آمده است که کل اتحادیه اروپا از تاریخ اول ژوئیه 2012 از خرید نفت ایران خودداری کرده است و به دلیل این کاهش 10 کشور اتحادیه به مدت شش ماه از معافیت از تحریم ها برخوردار می شوند که این فهرست شامل بلژیک، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، هلند، لهستان، اسپانیا و انگلیس است.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که مجموع 20 کشور کاهش قابل توجهی در خرید نفت ایران داشته اند. چین همچنان شریک اول تجاری ایران مشتری اول صادرات نفت ایران است و ژاپن، هند، کره جنوبی نیز از جمله دیگر خریداران مهم نفتی ایران محسوب می شوند.

در این گزارش به نقل از اقتصاددانان آمده است که در هر حال ایران راههایی را برای دور زدن تحریم ها پیدا می کند به عنوان مثال صادرات محصولات غیر نفتی و تحریم نشده این کشور را افزایش داده است.

این اقدام وزارت امور خارجه آمریکا هم‌زمان با صدور حکمی در دادگاهی اروپایی صورت گرفت که بر اساس آن باید تحریم های اعمال شده علیه هفت بانک و شرکت ایرانی توسط اتحادیه اروپا لغو شود.

این حکم باعث ناخشنودی آمریکا شد و خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: شواهدی که این بانک‌ها را به فعالیت‌های هسته‌یی غیرقانونی ایران ربط می‌دهد روشن و مستدل است و هیچ نهاد مالی در هیچ کجا اجازه ندارد به این بانک‌های ایرانی اجازه دهد با آنها تبادلات داشته باشند. خزانه داری آمریکا همچنین روز جمعه اعلام کرد که تحریم ها علیه ایران را گسترش داده تا شبکه ای را که به ادعای این وزارت به دولت ایران در دور زدن تحریم‌های نفتی کمک می‌کنند شامل شود.

آمریکا ایران را به استفاده از شرکت ها، موسسات مالی و تجار پیشرو که به انجام تبادلات برای مخفی کردن مشارکت دولت تهران در تبادلات جهانی نفتی کمک می‌کنند، متهم می کند.

بنا به اعلام خزانه‌داری آمریکا تحریم های جدید شبکه "سید سیدی" یک تاجر ایرانی و مدیر شرکت تجاری سیما جنرال و نیز شبکه شرکت های مستقر در امارات که سیدی آنها را کنترل می کند، هدف می گیرد. این تحریم ها همچنین نمایندگان شرکت ملی نفت ایران در اروپا را هدف می گیرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه علاوه بر این فرد چهار ایرانی دیگر و یک شهروند ایرانی متولد انگلیس که برای شرکت ملی نفت ایران و شرکت های وابسته به آن کار می کند، تحت تحریم قرار گرفتند.

دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی گفت: تحریم‌های ما علیه فروش نفت ایران بخش بسیار مهمی از حفظ فشار بر دولت ایران است و ما به ایران اجازه نخواهیم داد از طریق گریز و دور زدن از این فشار بکاهد.

به گزارش ایسنا،طبق تحریم های اعمال شده سرمایه های این افراد و شرکت ها که در حوزه صلاحیت قضایی آمریکا واقع شده باشد مسدود می شود و آمریکایی ها نیز از تجارت با آنها منع می شوند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین