کد خبر: ۲۱۱۹۹۰
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۰
نوبخت:

دولت نمی خواهد نرخ ارز افزایش یابد

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه برای تعیین نرخ واقعی سود بانکی، بانک مرکزی در حال مطالعه است، گفت: به محض به نتیجه رسیدن در این خصوص نتیجه را به مردم اعلام خواهیم کرد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمد باقر نوبخت در حاشیه جلسه دولت با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سئوال خبرنگار مهر که نرخ واقعی سود چه زمانی از سوی دولت اعلام خواهد شد، اظهار کرد: بررسی نرخ سود از مواردی است که در شرح وظایف بانک مرکزی قرار دارد.

وی افزود: برای تعیین نرخ واقعی سود بانکی، بانک مرکزی در حال مطالعه است و به محض به نتیجه رسیدن موضوعات به مردم اعلام خواهد شد.

نوبخت در خصوص اظهارات اخیر رئیس کل بانک مرکزی که پیش بینی کرده بود نرخ ارز بیشتر از این کاهش پیدا نکند، تصریح کرد: سیاست های دولت در خصوص اقتصاد و وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم و خانوارهای ایرانی مشخص است و به این منظور برای دولت ثبات اقتصادی بسیار اهمیت دارد چرا که تحقق این موضوع باعث فراهم شدن شرایط سرمایه گذاری می شود.

سخنگوی دولت با اشاره به نوسانات نرخ ارز در سالهای گذشته که باعث از بین رفتن کنترل اقتصاد از کشور شده بود، یادآور شد: بانک مرکزی باید در خصوص ثبات نرخ ارز و ثبات در بازار پاسخگو باشد.

وی عنوان کرد: تجربه در ماههای اخیر نشان داده است که نرخ واقعی ارز حوالی 3 هزار تومان است. جدای از بحث عرضه و تقاضای واقعی ارز در بازار که نرخ اصلی را مشخص می کند یک تقاضای سفته بازی برای سودجویی از سوی عده ای دنبال می شود که در تعیین نرخ ارز موثر است. این کار کسانی است که به دنبال سودجویی در بازار و تبدیل ریالشان به پول باثبات تری هستند.

نوبخت با تاکید بر اینکه دولت باید برای ثبات بخشی به بازار اقدامات لازم را انجام دهد، گفت: با توجه به نقدینگی 450 هزار میلیارد تومانی، باید نرخ مناسب ارز را مشخص کنیم چرا که دولت درباره ثبات نرخ ارز حساس است و اعتقاد دارد نقدینگی باید به سمت تولید برود و از ورود آن به سمت بازارهای کاذب نظیر بازار ارز که برای اقتصاد کشور خوب نیست، جلوگیری شود.

وی با تاکید بر اینکه باید نسبت به افزایش و کاهش مقطعی نرخ ارز حساس باشیم و سیاست های اقتصادی دولت در جهت تثبیت نرخ ارز را دنبال کنیم، گفت: سخن رئیس کل بانک مرکزی به معنای اینکه دولت می خواهد نرخ ارز افزایش یابد نیست چرا که هیچ ارزی از سوی دولت به بازار آزاد فروخته نمی شود و نرخ ارز را هم بر مبنای آنچه در بودجه آمده تعیین کرده است. دولت خواهان جلوگیری از نوسانات نامناسب نرخ ارز و به دنبال ثبات بخشی به بازار است.

نوبخت درباره موضوعات جلسه امروز هیات دولت نیز گفت: در این جلسه ارزیابی از سفر رئیس جمهور به نیویورک، دیدارها و سخنان ایشان و همچنین رویکرد رسانه های خارجی در قبال آن صورت گرفت.

وی افزود: در این جلسه همچنین دیدگاه های مثبتی که در آمریکا و اروپا نسبت به سخنان رئیس جمهور شکل گرفته است، مورد بررسی قرار گرفت، قطعا این سفر و دستاوردهای آن می تواند شرایط مثبتی در داخل و خارج از کشور ایجاد کند. البته بعد از پایان سفر رئیس جمهور هم این موضوعات مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در خصوص بازگشت لایحه واگذاری نمایشگاه بین‌المللی به صدا و سیما به دولت و بررسی آن و اینکه رئیس نمایشگاه گفته است بررسی لایحه در دولت منتفی است، اظهار کرد: ریاست سازمان صدا و سیما نامه ای را در این خصوص به رئیس جمهور برای بررسی موضوع داده اند که ایشان هم در حال بررسی هستند.

وی اضافه کرد: بعد از اینکه بررسی در خصوص این نامه صورت گیرد، بنده نظرات دولت را به اطلاع    عمومی می رسانم. البته مناسب نبود که برخی دستگاه ها به صورت مستقل این موضوع را بیان کنند.

نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است در ساعات کاری ادارات تغییراتی صورت گیرد یا خیر؟، خاطر نشان کرد: در خصوص ساعات کاری ادارات دولتی قانونی وجود دارد که میزان این ساعات کاری را 44 ساعت در هفته می داند، آنچه از سوی دولت دنبال شد، اجرای قانون است و از دولت نیز غیر از اجرای قانون نباید انتظار داشت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره زمان احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی از سوی دولت عنوان کرد: برای احیای این سازمان مجلس شورای اسلامی در جهت نشان دادن همکاری با دولت یک طرح یک فوریتی داد که در کمیسیون برنامه و بودجه به تصویب رسیده است و کلیات مواد آن نیز در کمیسیون تخصصی نیز به تصویب رسید.

به گزارش مهر، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور افزود: باید انتظار داشته باشیم که در یکی دو هفته آینده این طرح در مجلس بررسی شود و سپس به دولت برای اجرا ابلاغ خواهد شد. امیدواریم طی ماه های آینده این فرآیند را به اتمام برسانیم.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین