کد خبر: ۲۱۵۶۶۲
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۲۲:۴۷
برنامه خاتمی برای گسترش صلح در جهان

سیدمحمد خاتمی: گاه خشن‌ترین و نابردبارترین افراد، خود را منتسب به دین می‌کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی در مراسم نکوداشت مرحومه فریده ماشینی - از فعالان سیاسی پیشین و پژوهشگر فقید دینی و قرآنی - که در محل موزه قرآن کریم با حضور خانواده‌ی وی و تعدادی از فعالان سیاسی و دوستداران وی برگزار شده بود در سخنان کوتاهی گفت: حقیقت دین خدا، رحمانی است و متاسفانه در روزگار ما خشن‌ترین و نابردبارترین افراد خود را منتسب به دین می‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: رییس‌جمهور پیشین کشورمان در ابتدای سخنان خود با گرامیداشت یاد فریده ماشینی و با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی وی اظهار کرد: خانم ماشینی شخصیتی ارزنده، اهل فکر و درد بود، به انسان و هویت زن و روزگار ما توجه داشت و از منظر دین به جامعه می‌نگریست. نگاه او بر مبنای دین رحمانی بود.

خاتمی با بیان این‌که حقیقت دین خدا رحمانی است، اظهار کرد: دین خدا نسبت به جامعه و انسان نگاه مهربانانه دارد و افسوس که در روزگار ما خشن‌ترین چهره‌ها و نابردبارترین افراد، خود را منتسب به دین می‌دانند.

وی افزود: متاسفانه ما شاهد درگیری‌ها، انفجارها، خونریزی‌ها و کشتار به نام دین هستیم؛ در حالی که دین دارای چهره رحمانی است و این‌گونه نیست که دارای چهره غیررحمانی نیز باشد.

رییس‌جمهور اسبق کشورمان با بیان این‌که نابردباران و خشونت‌ورزان به انسان و دین خدا جفا کردند، گفت: دین خدا برای انسان زندگی آرام و آرام‌بخش در فضایی را می‌خواهد که انسان کریم و صاحب حق باشد. مرحوم فریده ماشینی با نگاه اسلام رحمانی به مسائل نگاه می‌کرد و می‌خواست از منظر بینش رحمانی برای مشکلات راه حل پیدا کند. باید تلاش شود که راه او ادامه پیدا کند و در سطح بالاتری مسائل پیگیری شود.

به گزارش ایسنا، در این مراسم افرادی چون الهه کولایی، زهرا شجاعی، آذر منصوری، اشرف گرامی‌زادگان، فخرالسادات محتشمی‌پور، مینو مرتاضی لنگرودی، فیروزه صابر، خانم تندگویان و همچنین خانواده فریده ماشینی از جمله همسر وی رحیم عبادی حضور داشتند.

بر اساس این گزارش، با حضور سیدمحمد خاتمی از تعدادی از دست‌اندرکاران نکوداشت زنده‌یاد فریده ماشینی که نشست‌هایی را برگزار کرده بودند تشکر و قدردانی شد.

در این مراسم همچنین از سوی تعدادی از زنان حاضر در این مراسم از رحیم عبادی همسر مرحوم فریده ماشینی و همچنین پروین فهیمی مادر سهراب اعرابی تقدیر شد.

برنامه خاتمی برای گسترش صلح در جهان
 
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی تاکید کرد که باید مساله صلح در دنیا بیش از گذشته جدی گرفته شود.

رییس‌جمهور اسبق کشورمان سه‌شنبه شب در حاشیه مراسم نکوداشت فریده ماشینی در موزه ملی قرآن در جمع خبرنگاران در پاسخ به خبرنگار ایسنا که عنوان کرده بود "شما به تازگی تاکید کرده‌اید که باید بین فرهنگ‌ها گفت‌وگوی بیشتری صورت بگیرد و به مساله‌ صلح توجه بیشتری شود"، گفت: باید مساله‌ صلح را در دنیا جدی بگیریم. وضع، وضع خیلی بدی است و شما آشوب‌ها و کشتارها را می‌بینید.

وی ادامه داد: من تعجب می‌کنم که چرا علما و اصحاب فرهنگ و پیروان ادیان نسبت به این مسائل برنمی‌آشوبند بلکه بعضا به آن دامن می‌زنند و یا در برابر آن ساکت هستند. این وضعی است که بشریت را به خطر انداخته و من امیدوارم در این زمینه هرآنچه از دستم برمی‌آید انجام دهم.

رییس‌جمهور اسبق کشورمان در پاسخ به اینکه "آیا در این زمینه برنامه‌های خاصی دارید و قرار است سفرها یا گفت‌وگوهای خاصی را در این زمینه آغاز کنید؟" گفت: در مورد سفر، نمی‌دانم؛ ولی در مورد این موضوع طرح‌هایی دارم که در حال اندیشیدن در ارتباط با آنها هستم و مقدمه‌ای که چند روز قبل گفتم سرآغاز این مساله بود بود و ان‌شاءالله شما در آینده خبرهای آن را می‌شنوید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین