کد خبر: ۲۱۶۸۸۳
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۶

فایننشال تایمز: توازن در خاورمیانه به نفع ایران در حال تغییر است

پایگاه اطلاع رسانی روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز روز پنجشنبه نوشت: توازن قدرت منطقه ای در خاورمیانه به نفع ایران در حال تغییر است و فضای کلی جهانی در همین روند حرکت می کند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: بر اساس گزارش این روزنامه انگلیسی، با آنکه هنوز هیچ اقدام جدی برای لغو تحریم ها صورت نگرفته است، ایران زمان موفقیت آمیزی را طی می کند. دلیل بخشی از این امر تغییر در فضاهاست اما تا حد زیادی تغییراتی نیز در فرصت های ژئوپلیتیک آتی ایران صورت گرفته است. 

فایننشال تایمز می نویسد، واکنش مردد آمریکا و متحدانش به تحولات گیج کننده جهان عرب، حمله 21 اوت (30 مرداد) شیمیایی به مخالفان را در حومه دمشق به فرصتی برای تنش زدایی با ایران تبدیل کرد. این معامله بسیار بزرگ تری برای ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا نسبت به سوریه بود و با وحشت رییس جمهوری آمریکا از مداخله نظامی دیگری در خاورمیانه بعد از عراق و افغانستان مناسبت داشت. 

«ممکن است ابتکار آمریکا و روسیه برای بررسی و انهدام زرادخانه های شیمیایی ˈبشار اسدˈ رییس جمهوری سوریه کامل نباشد، اما سایه بهبود روابط آمریکا با ایران به عنوان یکی از پیامدهای ثانوی آن اکنون بر سر سوریه و منطقه به پرواز درآمده است.» 

این روزنامه انگلیسی در ادامه تحلیل خود می افزاید: رویکردها به جمهوری اسلامی ایران در قالب کلی، شروع به تغییر کرده است، در حالی که ایران و آمریکا حرکت دو نفره دیپلماتیک خود را آغاز کرده اند. بخشی از این امر به دلیل سیاست آشتی جویانه حسن روحانی، رییس جمهوری جدید و مبادی آداب ایران است. 

«ایران اکنون در موقعیت خوب و مطمئنی قرار دارد. با آنکه تحریم ها به کاهش صادرات نفت منجر شده، دولت برای ترغیب شرکت های مهم نفتی قراردادهای جذابی را تدوین کرده تا به سرمایه گذاری حدود 100 میلیارد دلاری در سه سال آینده در این کشور بپردازند. غیر از این توازن قدرت در کل خاورمیانه نیز به نفع ایران تغییر کرده است.» 

این نشریه ادامه می دهد: تردید غرب در مورد حمله به سوریه و سپردن وظیفه تامین تسلیح مخالفان به متحدانش در خلیج (فارس) اعتبار آمریکا و دوستانش را کاهش داده است. 

از طرف دیگر سقوط دولت اسلام گرای سنی اخوان المسلین در مصر نیز به طور کلی به نفع ایران است. ایرانی ها همچنین موقعیت خود را در لبنان و عراق نیز تقویت کرده اند. 

فایننشال تایمز در اشاره به نشانه های دیگر موفقیت دیپلماسی دولت ایران می نویسد: قطعی ترین علامت نشان دهنده مثبت بودن این تغییرات برای ایران، عصبانیت شدید عربستان سعودی و اسرائیل از تصمیم اوباما برای تنبیه نکردن دولت اسد و تنش زدایی با ایران است. 

به گزارش ایرنا، دیپلمات ها می گویند مذاکرات ژنو تاکنون بیش از همیشه بنیادی بوده است، اما ˈبنیامین نتانیاهوˈ نخست وزیر رژیم صهیونیستی به روشنی هر تعامل غرب با ایران را تهدید می داند؛ حتی اگر بر اساس این توافق غنی سازی اورانیوم ایران زیر نظر بازرسی های شدید بین المللی باشد.

ˈیووال اشتاینیتزˈ، وزیر روابط بین الملل رژیم صهیونیستی اخیرا در اقدامی برای تنبیه کردن اوباما گفت: ما نمی خواهیم (توافقات) ژنو 2013 به مونیخ سال 1938 تبدیل شود. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین